No šī gada 14.augusta tiks mainīti starptautiskās muitas tranzīta sistēmas TIR režīma piemērošanas noteikumi Krievijā, liecina paziņojums Krievijas Federālā muitas dienesta mājaslapā. Pēc Latvijas autopārvadātāju domām, iecerētās pārmaiņas draud apstādināt kravu ievešanu kaimiņzemē.
"Nav jau alternatīvas. Ja TIR atcels, apstāsies kravu ievešana Krievijā," brīdina asociācijas "Latvijas auto" prezidents Valdis Trēziņš.
Krievijas muitas dienesta paziņojumā tiek skaidrots, ka transportlīdzekļi, kuri ar TIR karneti veic iekšējā tranzīta pārvadājumus, no 15.augusta drīkstēs Krievijas teritorijā pārvietoties tikai Krievijas muitas konvoja pavadībā, turklāt to varēs darīt tikai tad, ja būs samaksātas visas muitas nodevas.
Šāds lēmums pieņemts, jo Krievijas Starptautisko autopārvadātāju asociācija (ASMAP), kas izsniedz TIR karnetes, nav maksājusi muitas nodokļus saskaņā ar TIR konvenciju. 2013.gada 1.jūnijā kopējā summa, kas saistīta ar TIR procedūras pārkāpumiem, sasniegusi 20 miljardus rubļu (329,54 miljonus latu), teikts Federālā muitas dienesta paziņojumā.
Satiksmes ministrija (SM) par šo jautājumu šobrīd veic konsultācijas ar pārvadājumos iesaistītajām pusēm Latvijā. "SM būs gatava rīkoties, tiklīdz būs skaidra reakcija no attiecīgajām starptautiskajām organizācijām un Krievijas Federācijas dienestiem," uzsver ministrijā.
Trēziņš skaidro, ka patlaban tiek gaidīts, kad ASMAP sniegs plašāku informāciju par izveidojušos situāciju. Krievijas puse uzskata, ka asociācija ASMAP nav nomaksājusi konkrētu summu par pārkāpumiem, ko veikuši pārvadātāji. ASMAP pēc garantijas ķēdes ir atbildīgs par tiem autopārvadātājiem, kas iebrauc Krievijā, skaidro eksperts.
Trēziņš gan atzīst, ka jau kopš 2000.gada tiek celtas pretenzijas, ka kaut kas nav nomaksāts. Ir taču paredzēta procedūra, kas saistīta ar garantijas ķēdēm, un tas viss ir procesā, uzsver eksperts. Viņš pieļauj, ka gadījumā, ja TIR atcels, apstāsies kravu ievešana Krievijā.
"Sekas jau jutīs Krievijas uzņēmēji, ražotāji. Krievijas muita ir arī iepriekš demonstrējusi spēka spiedienu. Domāju, ka gan starptautiskā autopārvadātāju asociācija IRU, kas izsniedz TIR, gan ASMAP, gan Krievijas organizācijas tomēr spēs vienoties, jo TIR sistēmai nav alternatīvas - Krievijas pārvadātāji bez TIR karnetēm nevarēs iebraukt arī Eiropas Savienībā," skaidro Trēziņš.
Patlaban "Latvijas auto" konsultējoties gan ar Krievijas institūcijām, gan starptautiskām organizācijām. Trēziņš skaidro, ka Satiksmes ministrija arī esot gatava piedalīties šajā procesā, ja būs nepieciešams. "Gribam detalizēti saprast Krievijas un IRU pozīciju un tad pieslēgties klāt problēmas risināšanā," uzsver eksperts.
TIR ir vienīgā universālā tranzīta sistēma, kas atļauj preču tranzītu no nosūtīšanas valsts uz galamērķa valsti, izmantojot muitas zīmogus un plombas, turklāt muitas kontroles pasākumi tiek atzīti visā pārvadājuma laikā. Tas samazina administratīvos un finansiālos izdevumus. Muitas nodevu un nodokļu apmaksu, attiecībā uz kuriem pastāv neapmaksāšanas risks, sedz starptautiskā garantija, teikts "Latvijas auto" mājaslapā.