Airbus A320 - 2
Foto: AFP/Scanpix
Nākotnē ceļojumos daudz lielākā mērā tiks izmantota gaisa satiksme, tāpēc turpmāko 20 gadu laikā būs pieprasījums pēc vairāk nekā 29 000 jauniem lidaparātiem, prognozē viens no lielākajiem avio būves uzņēmumiem "Airbus".

Nākamo 20 gadu laikā (2013 – 2023.gadam) aviācijas transporta izmantošana katru gadu palielināsies par 4,7%, radot pieprasījumu pēc 29 220 jauniem pasažieru un kravas lidaparātiem, kuru kopējā vērtība sasniegs teju 4,4 triljonus ASV dolāru. No tiem aptuveni 28 350 aizstās novecojušos lidaparātus. Tas nozīmē, ka tuvāko 20 gadu laikā pasaules aviokompāniju flotēs esošo lidaparātu kopskaits dubultosies – no pašreizējiem 17 740 pieaugot līdz 36 560, liecina "Airbus" starptautiskā pārskata "Global Market Forecast" (GMF) rezultāti.

Ciešo saikni pasaules daļu starpā un nepieciešamību pārvarēt lielus attālumus ietekmē virkne faktoru – ekonomiskā izaugsme, augošā vidusšķira, iespēja finansiāli atļauties lidojumus, ceļošanas ērtums un vieglums, urbanizācija, tūrisma nozares attīstība, migrācija u.c.

Pieaugušās urbanizācijas dēļ lielo pasaules pilsētu skaits pasaulē pieaugs no 42 pašlaik līdz 89 pilsētām 2032. gadā un 99% no pasaules tālsatiksmes transporta kursēs tieši šo pilsētu starpā.

Pasažieru apjoma un ceļošanas intensitātes pieaugums radījis nepieciešamību pēc lielākiem lidaparātiem. Gadu gaitā lidmašīnas izmērs pieaudzis par vidēji 25% - aviokompānijas izvēlas lielākus lidaparātus vai pilnvērtīgāk izmanto esošo lidmašīnu ietilpības resursus. Lielākie lidaparāti kā A380, kam ir arī augstāka kravnesība, visefektīvāk izmanto ierobežoto platību un, kā liecina pieredze Hītrovas lidostā (Londona), palielina pasažieru skaitu, nepalielinot lidojumu biežumu.

Fokusējoties uz ilgtspējīgu attīstību, pēdējo 40 gadu laikā ražotāji mērķtiecīgi samazinājuši degvielas patēriņu un trokšņu līmeni vismaz par 70% un šis virziens tiek turpināts jaunākās paaudzes lidaparātos – "A320neo", "A320 Sharklet", "A380" un "A350 XWB".

"2032.gadā līderis transporta jomā būs Āzijas un Klusā okeāna reģions, krietni pārspējot Eiropu un Ziemeļameriku. Jau pašlaik jaunattīstības valstīs vismaz reizi gadā gaisa satiksmi izmanto vidēji piektā daļa iedzīvotāju, un paredzams, ka līdz 2032. gadam šis īpatsvars pieaugs līdz divām trešdaļām. Gaisa satiksmes pievilcība veicinās pasažieru skaita dubultošanos – no pašreizējiem 2.9 miljardiem pieaugot līdz 6.7 miljardiem 2032. gadā, skaidri demonstrējot aviācijas lielo nozīmi ekonomiskajā izaugsmē," saka "Airbus" galvenais izpilddirektors Klientu apkalpošanā Džons Līhijs.

Ievērojami palielināsies arī iekšzemes lidojumu apjoms. Šajā segmentā līderis pašlaik ir Indija ar 10% pieaugumu, kam seko Ķīna un Brazīlija ar 7% pieaugumu. Kopumā gaisa satiksme pasaulē pieaug par aptuveni 5,5%. Tuvākajos gados 36% no visa lidaparātu pieprasījuma veidos Āzijas un Klusā okeāna valstis, kam sekos Eiropa ar 20% un Ziemeļamerika ar 19%.

Lielo lidaparātu segmentā pašlaik ir pieprasījums pēc 1334 lidaparātiem ar kopējo vērtību 519 miljardi ASV dolāru. No tiem 47% nepieciešami Āzijas un Klusā okeāna reģionam, 26% - Vidējiem Austrumiem un 16% Eiropai. Lielo pieprasījumu pēc šāda izmēra lidaparātiem Āzijas un Klusā okeāna reģiona valstīs nosaka strauji augošā vidusšķira. Tiek paredzēts, ka tuvāko 20 gadu laikā tā palielināsies četrkārtīgi.

Divu eju lidaparātu segmentā ir pieprasījums pēc 6770 lidaparātiem par kopējo vērtību 1,82 triljoni ASV dolāru. No tiem 48% piegādes plānotas Āzijas un Klusā okeāna reģionā, 15% - Eiropā, 13% - Vidējos Austrumos.

71% no visām piegādēm veido vienas ejas lidaparāti – tās ir 20 242 lidmašīnas par kopējo vērtību 1,80 triljoni ASV dolāru. Āzijas un Klusā okeāna reģionā tiks piegādāti 34% no šiem lidaparātiem, bet Eiropā, tāpat kā Ziemeļamerikā – 23%.

Liels nopels aviācijas nozares pieejamības veicināšanai ir zemo cenu lidsabiedrībām – bieži cilvēki gan Eiropā, gan Āzijā, Vidējos Austrumos un Āfrikā savam pirmajam lidojumam izvēlas tieši kādu no šiem pārvadātājiem. Paredzams, ka līdz 2032. gadam zemo cenu aviokompānijas savu tirgus daļu būs palielinājušas no 17% pašlaik līdz 21%, prognozē "Airbus".

"Airbus Global Market Forecast" sniedz detalizētu analīzi par gaisa satiksmes attīstību. Tas ietver 208 pasažieru un kravas satiksmes maršrutu analīzi, vairāk nekā 750 pasažieru un 190 kravas aviokompāniju flotu analīzi un prognozes par pieprasījumu nākotnē.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!