Tallinas lidosta
Foto: DELFI
Lidostās "iestrēgušiem" lidmašīnu pasažieriem vai pasažieriem, kuru lidojumi kavējas vai ir atcelti, turpmāk būs daudz vieglāk saņemt kompensācijas, savukārt lidsabiedrībām būs skaidrāki noteikumi par to, kā apstrādāt pasažieru sūdzības, saskaņā ar tiesību aktiem, ko Eiropas Parlaments (EP) pirmajā lasījumā atbalstīja trešdien.

Pārstrādātie noteikumi prasa lidsabiedrībām nodrošināt īpašu darbinieku katrā lidostā, lai informētu pasažierus par viņu tiesībām un sūdzību iesniegšanas kārtību, pieejamo palīdzību, kompensācijām un veiktu maršrutu pārplānošanu. Pasažieri šim darbiniekam arī tieši varētu iesniegt sūdzības, cita starpā - par pazudušu vai bojātu bagāžu.

"Lidmašīnu pasažieru tiesības ir jautājums, kas attiecas uz teju ikvienu ES iedzīvotāju. Bieži vien tas ir stāsts par Dāvidu un Goliātu — tikai 2% pasažieru prasības pēc kompensācijas tiek apmierinātas. Es uzskatu, ka šodien pieņemtie noteikumi ir vienlīdz taisnīgi kā pret pasažieriem, tā pret aviokompānijām. Mēs uzlabojām pasažieru aizsardzību, vienlaikus ņemot vērā arī vajadzību saglabāt šīs nozares uzņēmējiem vajadzīgo elastīgumu", norādīja par noteikumu izstrādi atbildīgais deputāts Džordžs Bahs no Luksembrgas.

Tāpat noteikumi paredz, ka pasažieri jau rezervēšanas procesa sākumā jāinformē par bagāžas pārvadāšanas izmaksām. Noteikumi arī atļaus pasažieriem lidmašīnas salonā bez maksas ienest mēteli, rokas bagāžas izmēra somu un vienu maisiņu ar lidostā veiktajiem iepirkumiem.

Ja pasažieris divu mēnešu laikā nesaņems atbildi uz iesniegto sūdzību, tiks uzskatīts, ka aviopārvadātājs piekrīt apmierināt viņa prasības. Lidsabiedrībām, kas noraidīs pasažiera prasību pēc kompensācijas "ārkārtēju apstākļu" dēļ, būs sīki un rakstiski jāpaskaidro šis lēmums. Jaunajos tiesību aktos ietverts arī galīgs attaisnojošo "ārkārtējo apstākļu" saraksts, kas ietver sadursmes ar putniem, politiskus nemierus un neparedzētus darba strīdus.

Tomēr gadījumos, kad ārkārtējie apstākļi turpinās ilgāku laiku, līdzīgi kā, piemēram, 2010. gada vulkānisko pelnu krīzē, lidsabiedrībai nebūs pienākuma segt pasažiera izmitināšanas izmaksas ilgāk nekā piecas naktis.

Lai novērstu pasažieru "iestrēgšanu" aviopārvadātāja bankrota vai maksātnespējas dēļ, parlaments pieprasa pārvadātājiem nodrošināt šādiem gadījumiem paredzētus garantijas mehānismus, piemēram, garantiju fondus, vai arī apdrošināšanu.

Tālāk šo iniciatīvu skatīs Eiropadome.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!