Dziļās finansiālās grūtībās nonākušās naftas pārstrādes un transportēšanas kompānijas "Orlen Lietuva" ģenerāldirektors Ireneušs Fanfara ticies ar Latvijas Ministru prezidenti Laimdotu Straujumu (V), lai apspriestu iespējamās naftas transportēšanas alternatīvas - no Mažeiķiem uz Latvijas ostām, apejot Klaipēdu, trešdien vēsta Lietuvas biznesa ziņu portāls "Vz.lt". Ņemot vērā, ka "Orlen Lietuva" ir lielākā naftas piegādātāja Latvijā, sarunā visvairāk spriests par iespēju atjaunot 2008.gadā slēgto un 2010.gada vasarā daļēji demontēto dzelzceļa posmu Mažeiķi-Reņģe.
Pēc portāla avotu sniegtās informācijas, apspriesta arī sadarbība ar VAS "Latvijas Dzelzceļš", taču nekādi lēmumi pagaidām nav pieņemti.
Kā norādīts oficiālajā portālam atsūtītajā "Orlen Lietuva" paziņojumā, Fanfara tikšanās laikā pastāstījis par kompānijas pašreizējo situāciju un perspektīvām, kā arī tās potenciālu sadarboties ar Latvijas uzņēmumiem.
Līdz šim "Orlen Lietuva" vadība palīdzību lūgusi Lietuvas valdībai un valsts dzelzceļa uzņēmumam "Lietuvos geležinkeliai", kas Mažeiķu kompānijai piegādā izejvielas un transportē gatavo produkciju.
Kā, atbildot uz Polijas izdevuma "Puls Biznesu" jautājumiem, apgalvojusi naftas kompānija, Lietuvas valdība neesot piedāvājusi nekādus konkrētus risinājumus, kas varētu uzlabot "Orlen Lietuva" situāciju.
Kā ziņots, pagājušā mēneša nogalē "Orlen Lietuva" paziņoja, ka, neraugoties uz veiktajiem restrukturizācijas pasākumiem, tās ieņēmumi par pārdoto produkciju pirmajā ceturksnī salīdzinājumā ar attiecīgo laika posmu iepriekš kritušies par 43%, bet kopējais apgrozījums - par 40%. Rūpnīca strādājusi tikai ar 60% savas faktiskās jaudas.
Uzskatot savas iekšējās iespējas par izsmeltām, tā lūdza Lietuvas valdības palīdzību, īpaši loģistikas izmaksu samazināšanā, norādot, ka tai noteiktie dzelzceļa pārvadājumu tarifi ir augstāki par tiem, ko maksā "Orlen Lietuva" konkurenti no Baltkrievijas un Krievijas. Kompānija arī uzsvēra, ka uzskata par svarīgu dzelzceļa posma Mažeiķi-Reņģe atjaunošanu, jo līdz ar tā slēgšanu tai nācies izmantot garāku un dārgāku eksporta maršrutu uz Rīgas ostu.
Otrdien Lietuvas premjerministrs Aļlģirds Butkevičs pavēstīja, ka viņa valdība ar kompāniju "Klaipedos nafta" un "Lietuvos geležinkeliai" līdzdalību centīsies nākt palīgā "Orlen Lietuva". Proti, "Klaipedos nafta" ar Polijas investoru pārvaldītās Mažeiķu kompānijas vadību tuvāko nedēļu laikā runās par sadarbību naftas produktu cauruļvada izbūvē no Mažeiķiem uz Klaipēdu, bet dzelzceļa kompānija "Lietuvos geležinkeliai" meklēs iespējas atvieglot naftas pārstrādes uzņēmuma produkcijas pārvadāšanas noteikumus, tostarp pārskatīt tarifu politiku, savukārt valdība palīdzēs šo procesu saskaņošanā. "Vz.lt" gan atgādina, ka "Lietuvos geležinkeliai" pirmdien skeptiski vērtējusi šādas palīdzības lietderīgumu.
"Orlen Lietuva" pārstāvji arī esot iepazīstināti ar iespējām saņemt Eiropas Savienības atbalstu - pirmkārt, laboratoriju iekārtošanai un modernizēšanai un jaunu tehnoloģiju ieviešanai. Panākta vienošanās, ka kompānija sadarbosies ar Lietuvas Saimniecības, kā arī Vides ministriju un valdību, izteicās Lietuvas premjers. Vienlaikus viņš atzina, ka naftas produktu vada izbūve nav tuvākās nākotnes jautājums un tāda projekta īstenošanai varētu būt vajadzīgi trīs vai pat četri gadi.