Alpha Express Airlines "Airbus 320" prezentācija - 6
Foto: LETA

35 aviobūves un pētniecības kompānijas apvienojošs konsorcijs ar Eiropas Komisijas (EK) atbalstu izstrādā tehnoloģiju automatizācijas projektu, kas ļautu samazināt pilotu skaitu pasažieru un kravas lidmašīnās no diviem līdz vienam, vēstīja laikraksts "The Times".

Starp konsorcija dalībniekiem ir ASV aviobūves kompānija "Boeing", Eiropas lidmašīnu ražotājs "Airbus" un Lielbritānijas aizsardzības rūpniecības koncerns "BAE Systems".

Projektu ar nosaukumu ACROSS atbalsta arī lidsabiedrības, jo tas ļaus samazināt izdevumus.

Tehnoloģiju izstrādātāji cer samazināt pārvadājumu pašizmaksu, kā arī mazināt "cilvēciskā faktora" radīto kļūdu skaitu.

"The Times" norādīja, ka projekta ietvaros pēc būtības tiek plānots izstrādāt jaunu un mūsdienīgāku lidmašīnas autopilotu, kas pārņems lainera vadību sliktos laikapstākļos, avārijas situācijās, kā arī pārslogotā gaisa telpā.

Laikraksts tomēr uzsvēra, ka statistika liecina, ka ievērojamu skaitu bīstamu incidentu lidojumu laikā novērš tieši piloti, ne automātiskās sistēmas.

Savukārt ACROSS interneta vietnē norādīts, ka lidmašīnu apkalpes locekļu darbības dēļ 2010.gadā notikušas 60% lidmašīnu katastrofu.

Civilās aviācijas pilotu arodbiedrības uzskata, ka konsorcija mērķis ir, neskatoties uz sabiedrības pretestību, izstrādāt pilnībā bezpilota komerciālo aviolaineri.

Lielbritānijas Aviokompāniju pilotu asociācija ("The British Airline Pilots Association", BALPA) brīdināja, ka lidojumu vadības aizvien lielāka automatizācija palielina datoru kļūdu un hakeru uzbrukumu risku.

"Piloti apsveic tehnoloģijas, kas izstrādātas, lai padarītu lidojumus drošākus. Tomēr mēs baidāmies, ka projekts ACROSS var novest pie pārāk lielas atkarības no automatizācijas," sacīja BALPA eksperts Stīvens Landels.

"The Times" rīcībā esošā informācija liecina, ka projekts ACROSS tiks pabeigts pusgada laikā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!