ASV Nacionālās futbola līgas (NFL) finālspēle par Superkausa ("Super Bowl") izcīņu ikgadēji ir ASV skatītākā televīzijas pārraide. Cīņā par auditoriju metas arī pasaulē spēcīgākās reklāmas aģentūras, kurām rekorddārgajās spēles pārtraukuma sekundēs jācenšas ne tikai noķert skatītāju uzmanība, bet aizraut, sasmīdināt un visādi citādi aizskart viņu dziļākās jūtas.
Superkausa laikā rādīto reklāmas rullīšu sižeti nereti tiek cildināti kā vieni no pasaulē noslīpētākajiem. Īso filmu režijai bieži tiek piesaistīti pasaulē atzīti režisori, komponisti un filmējas slavas zenītā esoši aktieri, sportisti un citas slavenības. Arī šogad Superkausa izcīņas laikā prezentētie reklāmas rullīši iekarojuši desmitiem miljonu skatītāju sirdis.
Portāls "Delfi" iepazīstina ar desmit NFL Superkausa reklāmām, kuras izceļas ar īpašu oriģinalitāti un spēju uzrunāt auditoriju.
'The Washington Post' cīņā par taisnību
Pasaulē bagātākā cilvēka un sīva ASV prezidenta Donalda Trampa pretinieka Džefa Bezosa dibinātajam fondam "Nash Holdings" piederošais medijs "The Washington Post", kas gadu desmitiem tiek pamatoti uzskatīts par žurnālistikas paraugu, Superkausa reklāmas rullītī atgādina svarīgu faktu - ar zinošu sabiedrību nevar manipulēt.
Ar saukli "Demokrātija mirst tumsā" laikraksta atgādina par mediju svarīgo lomu, turot roku uz sabiedrības norišu, tostarp politiķu solījumu un darbu atspoguļošanu. Reklāmas rullītī īpaša uzmanība kolēģiem - Ostinam Taisam, kuru, visticamāk, Sīrijas valdības spēki nolaupīja 2012. gadā, Mērijai Kolvinai, kura nogalināta 2012. gadā Sīrijas valdības uzdevumā, un Džamalam Hašogi, kuru Saūda Arābijas pārstāvji nogalināja Turcijas konsulātā, taču Tramps noraidījis iespēju šī iemesla ieviest pret saudarābiem sankcijas.
'Pepsi' mēģina pateikt, ka ir labākā kola
Kompānija "Pepsi" šogad pārmaiņas pēc nedodas tiešā cīņā ar "Coca Cola", kā to darījusi citus gadus, bet gan metusies karā ar tiem, kas to uzskata tikai par vienu no kolām vai drīzāk to kolu, kuru piedāvāt, ja nav citu. Šim mērķim kompānija izvēlējusies piesaistīt visai savdabīgu plejādi – slaveno komiķi Stīvu Karelu, kā arī reperus Lil Jon un Cardi B.
Kā viņi to dara? Pārliecinot, ka "Pepsi" ir "OK" tik pat ļoti, cik "OK" ir krītošas zvaigznes, kucēni un maza bērna smiekli. Un tam jābūt kārtīgam Lil Jon izteiktam "OK".
'Pringles' un 'Michelob' ņirgājas par mākslīgo intelektu
Kartupeļu čipsu zīmola "Pringles" reklāmas rullīša izstrādātāji nolēmuši ironiski pasmieties par virtuālajā asistentā "ieslēgtā" mākslīgā intelekta nespēju baudīt pilnvērtīgu dzīvi.
Sižetā divi garlaikoti personāži bauda dažādās čipsu garšas, bet, kad viens pajautā virtuālajam asistentam, cik pavisam garšu ir, tas iesaistās sarunā. Mākslīgais intelekts sāk žēlabas par to, ko nespēj baudīt. Nevēloties to klausīties, viens no čipsu ēdājiem liek tam apklust, spēlējot 1979. gada "Lipps Inc." hitu "Funkytown".
Pavisam nejauši šo pašu ideju savā reklāmā izspēlējuši arī alus "Michelob Ultra" ražotāji. Reklāmā redzamie roboti spēj skriet, spēlēt golfu un braukt ar velosipēdu daudz labāk nekā jebkurš cilvēks, bet garšu baudīšana vismaz pagaidām ir un pārredzamā nākotnē paliks cilvēku privilēģija.
'Amazon' ar kļūdām demonstrē grandiozitāti
Kamēr citi pasmejas par virtuālo asistentu nespēju dzīvot pilnvērtīgu dzīvi, "Amazon" izlēmuši pajokot par pašu ražoto asistentu "Alexa".
Piegājiens ir asprātīgs - "Alexa" asistents patiešām aizvien biežāk atrodams iebūvēts dažādās ierīcēs, un reklāmas veidotāji piedāvā dažādas iespējas, kur vēl "Alexa" var iebūvēt, un kādas spējas tai piešķirt. Piemēram, ļaut mājdzīvniekam pasūtīt pārtiku, burbuļvannu pārvērst mūzikas un gaismas strūklaku šovā vai pat ar balsi ieslēgt un izslēgt energoapgādes tīklu visā Ziemeļamerikā. Rādot šīs "kļūdas", "Amazon" skaidri norāda, ka viņu ražotās tehnoloģijas iespējas aug un teorētiski ir gandrīz neierobežotas.
'Burger King' reklāma nav reklāma
Pirms 38 gadiem – 1981. gadā – dāņu kinorežisors Jorgens Leths uzņēma fragmentu filmai "66 Scenes from America". Tajā viņš filmēja par popārta karali dēvēto Endiju Vorholu, kurš tajā ēda "Burger King" hamburgeru, to dāsni nošķiežot ar "Heinz" kečupu.
Tagad "Burger King" nolēma šo fragmentu izmantot kā reklāmu, apstiprinot seno ideju, ka viss ģeniālais ir vienkāršs.
'Bud Light' ironizē par konkurentiem un piesaista 'Troņu spēles'
Viens no ASV populārākajiem alus zīmoliem un tradicionāli arī interesantāko Superkausa reklāmu veidotājiem "Bud Light" izmantojis dārgo minūti, lai pateiktu ka ražošanā neizmanto konkurentu tik iecienīto kukurūzas sīrupu sava alus ražošanā.
Lai šo bakstīšanu citu ražotāju acī padarītu vēl saistošāku skatītājiem, reklāmas rullītī savdabīgu varoņu kompānija ar milzu mucu dodas piedzīvojumu pilnā un vērotājiem vizuāli ļoti saistošā ceļā pa lavas laukiem, sniegotiem kalniem, stāvām klintīm un jūras mošķu pilnām jūrām uz citām pilīm jeb alus brūžiem.
Superkausa labāko reklāmu veterāni skatītājiem svētdien piedāvāja vēl vienu. Tās scenārijs izvēlēts ne mazāk teiksmains un vērienīgs, bet ar pavisam negaidītu pavērsienu – varoņa "Bud Knight" krišanu un "Troņu spēļu" pūķa iznīcinošu ierašanos. Tieši ar pārsteiguma momentu reklāmas radītāji spilgti demonstrēja, ka jaunā un vienlaikus noslēdzošā seriāla sezona nesīs daudz pārsteigumu.
NFL iesmej arī par sevi
Kā odziņa Superkausa reklāmu plejādē tika izspēlēts pašas NFL kampaņas simtās sezonas reklāmas kampaņas pirmais rullītis. Tajā dažādu laiku lielākās ASV futbola zvaigznes svinīgu pieņemšanu pēc neliela incidenta strauji pārvērš spēles laukumā.
Līgas kampaņa simtgades svinēšanai plānota gada garumā. Tās vērienīgumu apliecina vismaz 40 sporta zvaigžņu piesaiste tikai pusotru minūti garajam klipam, starp kuriem ir 19 "Hall of Fame" jeb goda titulus saņēmušas leģendas.