{132b67b2-b6a2-fe65-a718-c71f72873c7d}
Foto: EPA/LETA

Lai gan trešdien bija paredzēts Eiropas Parlamenta (EP) deputātu balsojums par trim plaši kritizētām "Mobilitātes pakotnē" ietilpstošām likumdošanas iniciatīvām, EP prezidents Antonio Tajani nolēma balsojumu atlikt, portāls "Delfi" uzzināja EP Strasbūrā, Francijā.

Trešdien bija paredzēts balsot par noteikumiem transportlīdzekļu vadītāju norīkošanai darbam ārzemēs, nelegālas komercprakses novēršanai kravas autopārvadājumu nozarē un izmaiņām šoferu atpūtas laika noteikšanā, kas iepriekš raisījušas vairāku ES valstu, tostarp Latvijas, autotransporta nozares pārstāvju kritiku. Lai gan balsojums tika atcelts, deputātu debates dienaskārtība tika paturētas.

Kā skaidroja Tajani, galvenais iemesls, kādēļ atcelts balsojums, ir lielais iesniegto grozījumu skaits. Proti, uz balsojumu iesniegti vairāk nekā 1200 grozījumu, un par katru no tiem deputātiem nāktos balsot plenārsēdē. "Mums arī tīri laika ziņā nebūtu iespējams veikt tik garu balsojumu, un līdz ar to ir ļoti iespējams pieļaut balsojumā dažādas neprecizitātes un kļūdas," paskaidroja Tajani, norādot, ka daļa grozījumi ir ārkārtīgi nozīmīgi un ir svarīgi nepieļaut neprecizitātes.

Saskaņā ar Tajani lēmumu noteikumi uz balsojumu parlamentā, visticamāk, nonāks nākamajā sesijā aprīļa sākumā Briselē.

Portāls "Delfi" jau ziņojis, ka liela daļa tapšanas procesā esošo regulējumu ietekmēs ne tikai kravas auto vadītāju labklājību, bet arī autopārvadātāju finanses. Viens no strīdus āboliem ir noteikumi par šoferu norīkošanu darbā ārzemēs. Tāpat lielas diskusijas raisījuši arī jautājumi par autovadītāju atpūtas laikiem. Proti, cik daudz atpūtas laika ļauts pavadīt auto kabīnē, cik viesnīcā vai hostelī, pēc cik ilga laika autovadītājiem jāatgriežas mājās un vai tur tik pat regulāri jāatgriežas arī kravas auto – kaut braucot tūkstošiem kilometru bez kravas.

"Šī ir pārvērtusies par tādu kā sāgu. Mums tiešām ir nepieciešama pamatīga piepūle, lai varētu turēt tempu šim procesam, kas sākās pirms diviem gadiem," sākot debates EP teica par noteikumiem transportlīdzekļu vadītāju norīkošanai darbā atbildīgā ziņotāja Merja Kulonena (GUE/NGL, Somija).

Kopumā debatēs iezīmējās divas pozīcijas. Daļa deputātu kritizēja balsojuma atlikšanu, sakot, ka noteikumu nepieņemšana nozīmē sociālā dempinga paildzināšanu. Savukārt deputāti, kuri balsojuma atlikšanu vērtēja pozitīvi, uzsvēra, ka šis sasaukums diez vai vairs spēs atrast saprātīgus kompromisus. Tāpat vairāki deputāti debatēs pauda bažas, ka noteikumi, apstiprināšanas gadījumā varētu graut ES vienoto tirgu.

"Mums tomēr ir diezgan taisnīgi nosacījumi pašreizējā versijā, kas ļautu strādāt ar līdzīgiem nosacījumiem visiem transporta nozares darbiniekiem," pašreizējo noteikumu versiju vērtēja Kulonena, piebilstot gan, ka jānovērš bezjēdzīga tukšu kravas automašīnu pārvietošanās pa ES ceļiem, jātiek galā ar čaulas kompānijām un citām nelikumīgām praksēm.

Savukārt par transportlīdzekļu vadītāju atpūtas laika noteikšanu atbildīgai ziņotājs Vims van de Kemps (EPP, Nīderlande) debatēs paskaidroja: "Zinām, ka pēdējo dienu un nedēļu laikā šis jautājums kļuvis politiski ļoti sarežģīts, jo skar Eiropas Savienības vienotā tirgus kodolu."

Lēmumu balsojumu pārcelt kritizēja par pielāgošanos norisēm autotransporta nozarē atbildīgais ziņotājs Ismails Ertugs (S&D, Vācija). Viņš norādīja, ka šobrīd kravas auto šoferi strādā ļoti sliktos apstākļos un šī profesija kļūst arvien nepievilcīgāka. "Runa ir par šī sektora izveidošanu tā, lai mēs varētu šo Eiropas Savienības vienoto tirgu uzturēt, un vienlaikus, lai tie, kuri savus biznesa modeļus izveidojuši ar sociālā dempinga palīdzību, to nevarētu turpināt," debatēs teica Ertugs.

Jau pirmdien – līdz ar parlamenta sesijas Strasbūrā sākumu – deputāti no divām politiskajām grupām aicināja atlikt noteikumu skatīšanu, norādot, ka tie jau trīs reizes noraidīti un tagad nodoti balsošanai ceturto reizi īsi pirms vēlēšanām, tādējādi radot risku, ka balsojums būs nepārdomāts. Balsojumā par noteikumu skatīšanas atlikšanu vien ar divu balsu pārsvaru deputātiem izdevās paturēt darba kārtībā visas trīs likumdošanas iniciatīvas.

Jau ziņots, ka "Mobilitātes pakotne" ir Eiropas Komisijas (EK) rosināta likumdošanas iniciatīvu kopa, kuras mērķis, saskaņā ar EK norādīto ir uzlabot komerciālā transporta nozari Eiropas Savienībā.

Savukārt EP skaidro, ka priekšlikumu mērķis ir uzlabot noteikumu ievērošanu autotransporta nozarē un mazināt tādu negodīgu praksi kā pastkastītes uzņēmumu izmantošana vai pretlikumīga pakalpojumu sniegšana ārzemēs. Tāpat izmaiņas noteiktu, kādos gadījumos transporta nozarē piemērojami norīkoto darbinieku noteikumi un ieviestu izmaiņas šoferu atpūtas laika noteikšanā. Turpretim biedrības "Autopārvadātāju asociācija "Latvijas auto"'" prezidents Valdis Trēziņš portālam "Delfi" iepriekš norādījis, ka pakotnes pirmajā daļā iekļautajās likumprojektu iniciatīvās redzami Rietumeiropas centieni sargāt savus tirgus no Austrumeiropas un Centrāleiropas autopārvadātājiem, nosakot stingrākus noteikumus kā atpūtas laikiem, tā atalgojumam.

Daļa EP deputātu ir norāda, ka šie "Mobilitātes pakotnē" ietilpstošie noteikumi ir iespēja uzlabot darba ņēmēju apstākļus, savukārt citi uzsver, ka tas ir Rietumeiropas valstu mēģinājums sargāt savus tirgus, tādējādi graujot vienotā tirgus ideju.

Portāls "Delfi" jau ziņojis, ka jaunais transporta regulējumu kopums jeb "Mobilitātes pakotne" ceļu Eiropas Savienības (ES) institūcijās sāka pirms teju diviem gadiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!