Trešdien Eiropas Parlamenta (EP) deputāti pirmajā lasījumā atbalstīja vienošanos, kas paredz līdz 2030. gadam būtiski samazināt vieglo automašīnu un mikroautobusu siltumnīcefektu izraisošo gāzu izmešu apjomu, portāls "Delfi" uzzināja EP Strasbūrā, Francijā.
Jaunie noteikumi tika apstiprināti, 521 deputātam balsojot "par", 63 – "pret" un 34 deputātiem atturoties. Tagad tie vēl oficiāli jāapstiprina ES Padomei.
Lai gan Eiropas Komisija (EK) rosināja izmešu apjomu līdz 2030. gadam samazināt par 30%, EP deputāti un dalībvalstu pārstāvji panākuši neformālu vienošanos jauno automašīnu izmešu daudzumu samazināt vēl pamatīgāk – par 37,5%. Saskaņā ar jaunajiem noteikumiem līdz 2030. gadam par 31% būs jāsamazina arī mikroautobusu radītie CO2 izmeši.
Kā informē EP, ražotājiem, kuru ražoto auto modeļu vidējais izmešu apjoms pārsniegs noteiktās robežas, būs jāmaksā par pārsniegtajām emisijām. Paredzēts, ka līdz 2023. gadam EK izvērtēs, vai šie līdzekļi būtu izmantojami, lai finansētu taisnīgu pāreju uz bezizmešu mobilitāti un atbalstītu auto nozarē nodarbināto cilvēku prasmju uzlabošanu.
Ar priekšlikumu par CO2 izmešu samazinājumu jaunām automašīnām un mikroautobusiem EK nāca klajā 2017. gada novembrī.
Portāls "Delfi" jau ziņojis, ka transports ir vienīgais lielais ES ekonomikas sektors, kurā siltumnīcefekta izraisošo gāzu emisijas kopš 1990. gada ir pieaugušas, liecina EK informācija. Kopumā transporta sektors rada aptuveni 20% no ogļskābās gāzes izmešiem ES. Savukārt vairāk nekā divas trešdaļas no transporta nozares izmešiem rada sauszemes transportlīdzekļi.
Lai izpildītu gan starptautiskās apņemšanās saistībā ar klimata pārmaiņu ierobežošanu, gan ES iekšējos mērķus, transporta radīto izmešu apjoms ir būtiski jāsamazina.