Patrick Lee - 12
Foto: Publicitātes foto

Patrika Lī (Patrick Lee) pazīstamākais jaunuzņēmums ir filmu un seriālu novērtēšanas platforma "Rotten Tomatoes". Kopumā viņš bijis sešu jaunuzņēmumu līdzdibinātājs ASV, Ķīnā, Honkongā. Intervijā portālam "Delfi" Lī stāsta par savu pieredzi, pārdodot "Rotten Tomatoes". Tas izdarīts pārāk ātri un lēti. Tāpat sarunas gaitā viņš uzsver biznesa fokusa svarīgumu, par ko šogad runāja arī "TechChill" konferencē Rīgā, kā arī diskutē par naudas vērtību un to, kas ir pats būtiskākais, ko par to var nopirkt. Jānorāda, ka intervija notika šogad "TechChill" konferences laikā vēl pirms pandēmijas sākuma.

Savās uzstāšanās reizēs bieži runājat par fokusēšanos. Kā sabalansēt fokusēšanos uz kādu konkrētu lietu ar vajadzību reizēm mainīt virzienu un piemēroties situācijai?

Ir pieņemami izmēģināt vairākas atšķirīgas pieejas, bet ir svarīgi, lai cilvēki fokusētos katrā no tām. Piemēram, pirms izveidot "Twitter", tā radītāji strādāja pie podkāstu platformas "Odeo", bet "Apple" izveidotās "iTunes" dēļ viņiem nācās meklēt jaunu virzienu. Viņi neizveidoja tādu "Twitter" platformu, kur būtu gan audio daļa, gan īstekstu daļa, bet tā vietā fokusējās tikai uz tekstu. Jā, var testēt A un B variantus, bet nevajag veidot kopā A+B. Katram mēģinājumam ir jābūt unikālam. Tā "YouTube" ir video platforma, "Instagram" – fotoattēlu, "Twitter" – īstekstu u. c., bet nevajag savienot visas trīs vienā lietotnē vai mājaslapā.

Tomēr uzņēmumi aug un attīsta savu biznesu, paplašina tirgus daļas atšķirīgos segmentos. Piemēram, "Google" sāka ar meklēšanas pakalpojumu. Kā dabiski augt un papildināt savu pakalpojumu portfeli?

Kad runāju par fokusēšanas, tiešām ar to domāju jaunuzņēmumu pašu sākumu. Ja tie nefokusējas, tie nevar izdzīvot. Kad uzņēmums sāk veiksmīgi strādāt, var turpināt izaugsmi, pievienojot vairāk produktu, kategoriju, tirgus daļu. Vienlaikus tas ir bīstami arī lielām kompānijām, kas augot var zaudēt fokusu. Piemēram, "Google" sāka ar konkrētu fokusu uz meklēšanas pakalpojumu, kas ļāva uzņēmumam pārspēt tā konkurentu "Yahoo", kas tolaik dalīja savu uzmanību starp dažādiem produktiem. "Google" šobrīd ir ļoti spēcīga kompānija, bet "Yahoo" gandrīz vai mirusi. Kad "Google" devās video segmentā, tā konkurents "YouTube" bija daudz spēcīgāks, līdz ar to "Google" nācās nopirkt "YouTube". Līdzīgi notika arī ar "Facebook", kas sāka attīstīt foto sadaļu, bet "Instagram" šajā ziņā bija veiksmīgāka platforma. Tas beidzās ar to, ka "Facebook", kas jau tobrīd bija diezgan dominējošā stāvoklī, iegādājās "Instagram". Tāpat arī "Amazon" nācās nopirkt apavu tirdzniecības platformu "Zappos", neskatoties uz to, ka 2009. gadā "Amazon" jau bija spēcīgs mazumtirgotājs, bet "Zappos" bija labi fokusējies uzņēmums un savā sadaļā spēja pārspēt "Amazon". Šie procesi visu laiku atkārtojas.

Tāpat var palūkoties uz "Apple" vēsturi – tas vienu brīdi bija zaudējis fokusu, radījis daudz produktu. Tas bija brīdis, kad Stīvam Džobsam nācās pamest kompāniju. Kad viņš atgriezās, kompānijai bija ļoti daudz produktu, bet Džobss vispirms novienkāršoja produktu līniju līdz četrām vienībām. Līdz ar to arī lielām kompānijām ir svarīgi nezaudēt fokusu.

Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.

Lūdzu, uzgaidi!

Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...

Loading...

Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!