Delfi foto misc. - 77139
Foto: Reuters/Scanpix/LETA

Naktsmītņu vietne "Airbnb" ir iesniegusi dokumentus ASV, lai kļūtu par biržā kotētu uzņēmumu. Tas ir viens no gada gaidītākajiem startiem, vēsta BBC. Uzņēmums cer biržā iegūt trīs miljardus ASV dolāru, līdz ar to uzņēmuma vērtība varētu tikt noteikta ap 30 miljardiem dolāru.

Kopš tā dibināšanas 2008. gadā, Sanfrancisko tehnoloģiju uzņēmums ir kļuvis par pasaules mēroga kompāniju. Tās izaugsme ir radījusi konkurenci tradicionālajām viesnīcām un izmitināšanas vietām. Un, lai gan pandēmija negatīvi ietekmēja jau tā zaudējumus nesošo biznesu, "Airbnb" ir pārliecināti, ka uzņēmuma modelis joprojām ir dzīvotspējīgs.

"Uzskatām, ka līnijas starp ceļošanu un dzīvošanu ir izplūdušas, un globālā pandēmija ir paātrinājusi iespēju dzīvot jebkur," teikts uzņēmuma sākotnējā publiskā piedāvājuma (IPO) paziņojumā, ko tas iesniedzis Vērtspapīru un biržas komisijā. "Mūsu platforma ir izrādījusies pielāgojama, lai noderētu šiem jaunajiem ceļošanas veidiem."

Vairāk nekā četri miljoni mītņu saimnieku "Airbnb" platformā piedāvā izīrēt savas izmitināšanas vietas, 86% no tām atrodas ārpus ASV. Pagājušajā gadā ar uzņēmuma starpniecību rezervācijas veica apmēram 54 miljoni cilvēku. Tomēr pandēmija smagi skāra tūrismu un ceļošanu, mudinot uzņēmumu samazināt darbinieku skaitu par 25% un aizņemoties divus miljardus dolāru no saviem ieguldītājiem, lai izdzīvotu krīzes laikā.

Uzņēmumā apgalvo, ka kopš tā laika rezervācijas ir nedaudz atjaunojušās, jo cilvēki vēlējušies pārcelties ārpus pilsētām, izmantojot ilgtermiņa īres iespējas. Tomēr salīdzinājumā ar pagājušo gadu pēdējos mēnešos rezervāciju skaits ir samazinājies par aptuveni 20%. Jāatgādina, ka 2019. gadā "Airbnb" strādājis ar 674 miljonu dolāru zaudējumiem, un šā gada pirmajos deviņos mēnešos zaudējumi ir vēl lielāki nekā pērn kopumā. Uzņēmums, kas pagājušajā gadā apgrozīja 4,8 miljardus dolāru, ir brīdinājis potenciālos investorus, ka apgrozījuma izaugsme ir palēninājies un, visticamāk, tendence turpināsies. Laikā no 2018. līdz 2019. gadam uzņēmuma apgrozījums pieauga par vairāk nekā 30%. Taču 2020. gada pirmajos deviņos mēnešos tas samazinājās par vairāk nekā 30% salīdzinājumā ar iepriekšējā gada atbilstošo periodu, no 3,7 miljardiem dolāru līdz 2,5 miljardiem dolāru.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!