Elektroauto uzlādes punkts
Foto: LETA

Apvienotā Karaliste 2030. gadā aizliegs pārdot jaunas automašīnas, kas darbojas tikai ar fosilo degvielu – tādējādi tā no piesārņojošajiem transportlīdzekļiem atteiksies agrāk nekā citas lielās ekonomikas, ziņo "CNN".

Lielbritānijas valdība paziņojusi, ka jaunu benzīna un dīzeļdzinēju vieglo automašīnu un furgonu tirdzniecība tiks pārtraukta piecus gadus agrāk nekā iepriekš plānots. Līdz ar to Lielbritānija būs pirmā G7 valsts, kas dekarbonizē autotransportu. Jaunu hibrīdtransportlīdzekļu tirdzniecība varēs turpināties līdz 2035. gadam.

Aizliegums ir daļa no premjerministra Borisa Džonsona izsludinātā plašākā "zaļās rūpniecības revolūcijas" projekta, kurā valdības ieguldījumi veido 12 miljardus sterliņu mārciņu. Valdība cer, ka privātais sektors vairāk nekā trīs reizes pārsniegs šo summu.

"Lai gan šis gads ir gājis pavisam citu ceļu, nekā gaidījām, Apvienotā Karaliste raugās nākotnē un izmanto iespēju kļūt zaļākai," Džonsons norāda paziņojumā. "Mūsu planētas un ekonomikas atveseļošanās var notikt un tai jānotiek roku rokā," viņš piebilst.

Lai paātrinātu "tīrāku" transportlīdzekļu pārdošanu, valdība tērēs 1,3 miljardus sterliņu mārciņu elektrisko transportlīdzekļu uzlādes punktiem un gandrīz 500 miljonus mārciņu elektrisko automašīnu akumulatoru izstrādei un ražošanai. Aptuveni 582 miljoni sterliņu mārciņu tiks novirzīti subsīdijām, kas atbalstīs videi draudzīgo transportlīdzekļu iegādi.

Taču "agresīvāks" šī plāna ieviešanas termiņš varētu radīt problēmas Lielbritānijas autobūves nozarei, kuru ir apgrūtinājusi neskaidrība par valsts izstāšanos no Eiropas Savienības un koronavīrusa uzliesmojuma negatīvā ietekme uz ekonomiku, raksta "CNN". Ražošana ir dramatiski samazinājusies, un nozare ir brīdinājusi, ka nespēja noslēgt jaunu tirdzniecības līgumu ar Eiropas Savienību pirms decembra beigām nākamo piecu gadu laikā tai izmaksās 47 miljardus sterliņu mārciņu.

Apvienotās Karalistes noteiktais termiņš šajā jomā ir viens no ambiciozākajiem pasaulē. Piemēram, Norvēģija, kuras ekonomika ir daudz mazāka nekā Lielbritānijai, ir paziņojusi, ka visiem pārdotajiem jaunajiem vieglajiem automobiļiem un furgoniem līdz 2025. gadam jābūt bezemisijas transportlīdzekļiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!