Delfi foto misc. - 76959
Foto: Pixabay

Kopbraukšanas platformai "Uber" savi autovadītāji jāklasificē kā darba ņēmēji, nevis pašnodarbinātie, atsaucoties uz Lielbritānijas Augstākās tiesas lēmumu, raksta "BBC".

Ilgstošas tiesvedības rezultātā, pēc zaudējumiem dažādās tiesās, "Uber" bija vērsies Augstākajā tiesā, kas lēmusi par labu darbiniekiem. Tiesas spriedums nozīmē, ka desmitiem tūkstoši "Uber" vadītāju ir tiesīgi saņemt minimālo algu un atvaļinājuma naudu, kā arī var radīt "Uber" pamatīgu kompensāciju rēķinu, un tam var būt plašas sekas uz gadījumdarbu ekonomikas principiem, raksta "BBC".

Bijušie "Uber" autovadītāji Džeimss Farars un Jasins Aslams, kuri sākotnēji 2016. gada oktobrī uzvarēja Anglijas darba strīdu tribunālā, sacījuši, ka ir saviļņoti un atviegloti. "Es domāju, ka tas ir milzīgs sasniegums, ka esam spējuši stāties pretī milzim," uzsvēris Aslams, kurš ir arī Lietotņu autovadītāju un kurjeru apvienības prezidents.

"Mēs nepadevāmies, neskatoties no tā, ko pārdzīvojām emocionāli, fiziski vai finansiāli, mēs pastāvējām uz savu," viņš sacījis.

"Uber" lēmumu 2016. gadā bija pārsūdzējis, taču nākamajā instancē arī zaudēja. Pēc tam uzņēmums lietu nodeva Augstākajai tiesai, kas 2018. gada decembrī šo lēmumu atstāja spēkā. Piektdienas lēmums bija pēdējā "Uber" iespēja, jo Augstākajai tiesai ir pēdējais vārds juridiskajos jautājumos.

Paziņojot spriedumu, tiesneši paziņojuši, ka Augstākā tiesa vienbalsīgi noraidīja "Uber" iebildumus, ka tas darbojas kā starpnieks, un paziņoja, ka jāuzskata, ka darbinieki strādā ne tikai, vizinot pasažierus, bet arī ikvienā brīdī, kad tie ir pierakstījušies lietotnē.

Tiesneši spriedumā vērsa uzmanību uz vairākiem aspektiem: "Uber" ir noteicis cenu, tādējādi nosakot, cik daudz autovadītāji var nopelnīt; "Uber" noteicis līguma nosacījumus, un autovadītāji tos nevarēja ietekmēt; "Uber" kontrolē braucienu pieprasījumus, un var sodīt autovadītājus, ja tie noraida pārāk daudz braucienu; "Uber" seko līdzi autovadītāja reitingam un var pārtraukt sadarbību, ja neuzlabojas autovadītāja reitings.

Izvērtējot šos un citus faktorus, tiesa noteikusi, ka autovadītāji atrodas "Uber" paklautībā, un vienīgais veids, kā viņi var palielināt savus ienākumus, ir strādāt ilgāku darbalaiku.

"Mēs respektējam tiesas lēmumu, taču tas orientēts uz mazu skaitu autovadītāju, kuri izmantoja "Uber" lietotni 2016. gadā," sacījis "Uber" reģionālais ģenerāldirektors Ziemeļeiropā un Austrumeiropā. "Kopš tā laika mēs esam veikuši ievērojamas izmaiņas darbībā, un ik solis bijis atkarīgs no autovadītāju darbības. Tās ietver lielāku kontroli par to, cik viņi nopelna un jaunu aizsardzības iespēju piemērošanu, piemēram, bezmaksas apdrošināšanu slimības vai traumu gadījumā," viņš sacījis.

"Mēs esam apņēmušies darīt aizvien vairāk, un tagad konsultēsimies ar visiem aktīvajiem braucējiem Lielbritānijā, lai izprastu izmaiņas, kuras viņi vēlētos redzēt," viņš piebildis.

Par galveno tiesas sprieduma punktu tiek uzskatīts lēmums, saskaņā ar kuru "Uber" jāuzskata savi autovadītāji par darbiniekiem no brīža, kad viņi pierakstās lietotnē, līdz brīdim, kad viņi izrakstās no tās. "Uber" vadītāji parasti pavada laiku gaidot, kamēr cilvēki rezervē braucienu lietotnē. Iepriekš kompānija paziņojusi, ka, ja autovadītāji tiks uzskatīti par darba ņēmējiem, tad darba laikā tikai tiks ieskaitīts laiks, kurā viņi ved pasažierus.

"Tas ir ieguvums gan pasažieriem, gan autovadītājiem, gan pilsētām. Tas nozīmē, ka "Uber" tagad būs pareizie ekonomiskie stimuli tirgū nepiedāvāt pārāk daudz transportlīdzekļu un pārāk daudz vadītāju. Šī pārāk lielā piedāvājuma rezultāts ir nabadzība, piesārņojums un sastrēgumi," skaidrojis Farars, kas ir apvienības ģenerālsekretārs.

Līdz ar šo spriedumu rodas jautājumi, kā strādās jaunā klasifikācija un kā tā ietekmēs gadījumdarbos strādājošos, kuri strādā ne tikai "Uber" platformā, bet arī citās platformās.

Farars sacījis, ka pandēmijas dēļ cenas sarukušas par 80% un daudzi autovadītāji cīnās ar finanšu problēmām, tajā pašā laikā jūtoties iestrēguši "Uber" sistēmā, un pelna vien 30 mārciņas dienā. "Ja šis lēmums būtu spēkā jau tagad, viņi vismaz nopelnītu minimālo algu," viņš piebildis.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!