"Corebook" - 2
Foto: Publicitātes foto
Pandēmijas gadā dibinātā jaunuzņēmuma "Corebook" pārstāvji gatavi piesaistīt pusmiljonu dolāru un turpināt revolucionarizēt zīmolvedības lauku pasaulē. Intervijā jaunuzņēmuma "Corebook" līdzdibinātājs un vadītājs Maksims Kušnarevs un mārketinga nodaļas vadītājs Raitis Velps atklāj, kā radusies ideja par uzņēmumu, kādi ir nākotnes plāni un kā izvērtusies dalība "500 Startups" akseleratorā Gruzijā. Attēlā: "Corebook" dibinātāji, no kr. Aigars Āboltiņš, Jānis Vērzemnieks, Maksims Kušnarevs.

Maksim un Raiti, vispirms gribu apsveikt jaunuzņēmumu "Corebook" ar veiksmīgo startu vienā no atzītākajiem biznesa akseleratoriem "500 Startups"! Kas veido jūsu radošo komandu?

M.K.: "Corebook" komandu veido trīs līdzdibinātāji – Aigars Āboltiņš – atbild par tehnoloģijām un programmēšanu, Jānis Vērzemnieks, zīmolvedis un radošais direktors, un es, uzņēmuma vadītājs. Raitis Velps, kas nodarbojas ar mārketingu, mums pievienojās vēlāk.

Man ir vairāk nekā piecpadsmit gadu pieredze digitālajā mārketingā. Iepriekš biju Latvijas digitālās reklāmas aģentūras "Digibrand" vadītājs, un tur iepazinos ar Aigaru un Jāni. Kopā strādājot, no darba brīvajā laikā mēs arī izveidojām jaunu produktu "Corebook". Mūsu jaunuzņēmums radās visklasiskākajā formātā, jo procentuāli visbiežāk jaunuzņēmumI veidojas iepriekšējā darba vietā, ieraugot kādu problēmu, kas nav atrisināta. Kolēģi saiet kopā, cenšas atrisināt to "sāpi", kas iepriekš nav bijusi atrisināta, un rezultātā izveido jaunu uzņēmumu.

Kas tad bija šī "sāpe" vai pamudinājums, lai izveidotos jaunuzņēmums "Corebook"?

M.K: Mums ir savs stāsts, lai gan varbūt pavisam prozaisks. Aģentūrā mēs strādājām ar dažādiem zīmoliem, kuriem ik pa brīdim bija nepieciešams izveidot kādu vizuālo materiālu. Lai to izdarītu, lūdzām mūsu klientiem atsūtīt mums zīmola grāmatu vai vadlīnijas, kuras parasti bija PDF formātā. Viens no mūsu klientiem bija liela mazumtirdzniecības veikalu ķēde Latvijā, kas mums atsūtīja lielu zīmolu grāmatu PDF dokumentā, bet ar ļoti nesaprotamiem norādījumiem – ko ņemt, ko neņemt vērā, kas ir novecojis, bet kas vēl nav apstiprināts. Dizaineram izburties cauri visam šim labirintam vienmēr aizņem laiku, rada nevajadzīgu stresu un arī kļūdas. Pēc vairākiem līdzīgiem gadījumiem, sapratām, ka mūsdienās šādi novecojuši formāti neder – grūti sūtīt, tie nepārtraukti noveco, un beigās visiem rada tikai galvassāpes. Sākām domāt par to, ka zīmolu vadlīnijas vajadzētu taisīt digitālā interaktīvā formātā.

Pētot tā brīža tirgu (2018. gadā), redzējām, ka laukā, kas darbojas ar zīmolu vadlīnijām, daudz piedāvājumu nebija, savukārt, esošie nebija pārāk pievilcīgi cenu vai piedāvājuma ziņā. Jāteic, ka arī šobrīd šī niša ir diezgan patukša. Pasaules tirgū ir kādi trīs vai četri lieli spēlētāji, tajā skaitā jau arī "Corebook".

Tas viss bija vakaru un brīvdienu darbs, ko darījām, ticot mūsu idejai. Viss notika tādā ļoti dabīgā veidā, bez lieliem "pasaules iekarošanas plāniem", it īpaši sākumā.
Maksims Kušnarevs

Tas noveda pie mūsu idejas par digitālās zīmolu grāmatas izveidošanu. Izstrādājām mūsu idejas dizainu, sākām testēt, un atradās klienti, kas bija ar mieru piedalīties mūsu eksperimentos. Vēlāk izveidojām prezentācijas kā klientiem, tā potenciālajiem investoriem. Tas viss bija vakaru un brīvdienu darbs, ko darījām, ticot mūsu idejai. Viss notika tādā ļoti dabīgā veidā, bez lieliem "pasaules iekarošanas plāniem", it īpaši sākumā. Tomēr, ieraugot mūsu darba potenciālu, pakonsultējoties ar mums pieejamiem mentoriem un nozares speciālistiem, sapratām, ka šī ideja, šis digitālais rīks var tikt pārveidots par atsevišķu produktu. Mūsu produktam bija īstais laiks, vieta, un arī tirgus.

2020. gada februārī "palaidām" "Corebook" publiskā tirgū. Jau pirmajā mēnesī par savu konceptu un dizainu ieguvām atzinību dažādos starptautiskos dizaina forumos, kā, piemēram, jauno tehnoloģiju lapā "Product Hunt". Sapratām, ka mūsu piedāvātais produkts cilvēkiem patīk, veltījām tam arvien vairāk laika, līdz 2020. gada vasarā nodibinājām jaunuzņēmumu "Corebook". Tas viss notika, sākoties "lielajam bubulim" Covid-19, kas mūs visus iesēdināja mājās. Uzņēmums nevienu dienu nav atradies nevienā birojā, esam strādājuši pilnīgi attālinātā režīmā. Arī Raiti pieņēmām darbā attālināti, un, pusgadu kopā strādājot, mēs klātienē vēl neesam tikušies.

Sapratu, ka gribu piedalīties šajā uzņēmumā, kas īstenībā nozīmē piedalīties zīmolvedības revolūcijā. Tā bija mana galvenā motivācija – būt pirmajās rindās uzņēmumam, zīmolam, platformai, kas revolucionē zīmolvedības tirgu.
Raitis Velps

Raiti, kāda ir tava darba pieredze, un kā tu pievienojies "Corebook" komandai?

R.V.: Esmu strādājis mārketingā un pārdošanas jomā ar dažādiem zīmoliem vairāk nekā piecus gadus. Strādājot iepriekšējā darba vietā, pamanīju "Corebook" lapu, un sākumā pat nezināju, ka tas ir Latvijā tapis produkts. Sāku ar šo rīku "spēlēties", man tas arvien vairāk iepatikās, un sapratu, ka gribētu to lietot zīmolvedības nodrošināšanai. Pagājušā gada rudenī mani uzrunāja Jānis par iespējamu sadarbību. Sapratu, ka gribu piedalīties šajā uzņēmumā, kas īstenībā nozīmē piedalīties zīmolvedības revolūcijā. Tā bija mana galvenā motivācija – būt pirmajās rindās uzņēmumam, zīmolam, platformai, kas revolucionē zīmolvedības tirgu. Turklāt ne tikai Latvijas, bet globālā mērogā!

Mums, patērētājiem, nav lielu zināšanu, un mēs arī ikdienā nepievēršam uzmanību zīmola veidošanai, zīmolvedībai vai zīmolu grāmatām. Kas ir zīmola grāmata un kā raksturot "Corebook" digitālo rīku zīmolu grāmatas veidošanai?

M.K: Mūsu produkts ir domāts profesionāļiem, un mūsu klienti ir biznesa pārstāvji. Gala patērētājs ar šādu produktu savā ikdienā nesaskaras, tomēr patērētājs pamana gala rezultātu, ko šis produkts var sniegt uzņēmumam.

Ko vispār nozīmē zīmola vērtība? Piemēram, attēls ar basketbolistu mums neko daudz nenozīmē, bet, ja šim attēlam pieliek klāt, piemēram, "Nike" logotipu, tad tas iegūst pavisam citu vērtību. Cilvēks ierauga ne tikai basketbolistu, bet visu ar "Nike" produkciju saistīto stāstu. Lielas kompānijas savu stāstu veido gadiem ilgi, un kompānijas logotipam vien ir milzīga vērtība, dažreiz miljardiem dolāru. Jebkuru produktu ar atpazīstamas kompānijas logo var pārdot daudz dārgāk nekā bez tā. Jebkurš uzņēmums gribētu logotipu, ko pazīst visa pasaule, ar kura palīdzību var veidot šos stāstus, saiknes, kas paliek cilvēku atmiņās.

Lai uzbūvētu veiksmīgu, atpazīstamu zīmolu, ir vajadzīgs ļoti precīzs un skrupulozs darbs, un zīmola izveidei jābūt konsekventai, balstītai kompānijas vērtībās. Zīmolu grāmata ir vadlīnijas jebkuram, kas saskaras ar materiālu veidošanu kādam uzņēmumam – vai tā būtu reklāma, plakāts, video informācija vai kaut kas cits. Ļoti būtiski, lai jebkurš, kas veido materiālus šim noteiktam uzņēmumam, to izdara tieši tā, kā uzņēmums grib un ir paredzējis. Tāpēc ir svarīgas šīs uzņēmuma zīmola vadlīnijas, kuras ir konsekventi jāievēro. Ja vadlīnijas nav skaidras, tad cieš zīmola kvalitāte.

"Corebook" rīks nodrošina, ka zīmola vadlīnijas ir pieejamas visu laiku, pieejamas tiem, kam nepieciešams, un tajās ir iespējams operatīvi izdarīt atjaunojumus. Dizainers vai reklāmas aģentūra, kas izstrādā jaunu zīmola identitāti vai izdara maiņas jau esošā zīmolā, visus materiālus (vizuālos, skaņu, krāsu, tekstu) noglabā "Corebook" platformā, kurā informācija ir strukturēta. Klients saņem kaut ko līdzīgu mājas lapai, kurā ir vadlīnijas par visām lietām, kas saistītas ar viņa zīmolu. Tie var būt: attēli, ikonas, sociālo tīklu bildītes, video, tās var būt arī vizītkartes, krekli, plakāti utt. Savukārt, ja uzņēmums grib piesaistīt kādu jaunu speciālistu vai dizaineri, tad tikai atliek nosūtīt saiti "Corebook" platformā, kurā glabājas viss nepieciešamais, lai varētu strādāt ar šo zīmolu. Visa informācija ir vienkopus, viegli pārredzamā veidā. Tas ļoti paātrina un atvieglo sadarbību ar jebkuriem reklāmas un citu zīmola atpazīstamības materiālu izstrādātājiem.

R.V.: Mūsu platforma ir interaktīva, tajā var veidot dizainu vairāki cilvēki, sastrādājoties vienlaicīgi. Papildus vēl nāk drošības aspekts, jo mēs varam nodrošināt, ka zīmola vadlīnijām nav piekļuve tiem, kam tā nepienākas.

Pašreiz lielākais jaunums ir tas, ka esat atgriezušies no biznesa akseleratora "500 Startups" nobeiguma fāzes Gruzijā. Kāds bija jūsu ceļš uz akseleratoru un kāda ir gūtā pieredze?

M.K: Jaunuzņēmumu pasaulē ir tāds jēdziens "ķert momentu!". Tas ir brīdis, kad visas zvaigznes sastājas pareizajā stāvoklī, lai notiktu ātra, viegla kustība uz priekšu. Tieši tā mēs jūtamies par dalību "500 Startups" akseleratorā.

Jau pirms diviem gadiem ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) atbalstu bijām ASV, Silīcija ielejā, kur apmeklējām vairāku biznesa akseleratoru birojus. Toreiz pieteicāmies "500 Startups" programmai ASV, lai gan "Corebook" vēl bija tikai idejas līmenī. Tomēr tas vēl bija par agru, un mēs programmā netikām. Mums vajadzēja izaugt līdz produktam, līdz pirmajiem klientiem. 2020. gada rudenī tika atvērta "500 Startups" Austrumeiropas programma Gruzijā, ko atbalsta Gruzijas valdība un lielākā valsts banka. Programmai bija pieaicināti mentori no ASV, un viņi izveidoja Silīcija ielejas akseleratoriem līdzvērtīgu programmu, tieši tāda pašu kā Amerikā. Šoreiz mēs tikām uzņemti programmā kopā ar 15 citiem jaunuzņēmumiem.

Ņemot vērā pandēmiju, visa programma notika attālināti, izņemot pēdējās trīs nedēļas. Programma bija ļoti intensīva un ilga trīs mēnešus. Pēc tās nobeigšanas tika izvēlētas piecas veiksmīgākās komandas, kas turpinās darbu akseleratora nākošajā, izaugsmes fāzē. Mēs esam tikuši šajā pieciniekā, un ļoti lepojamies ar to! Esam saņēmuši arī papildu finansējumu, kas mums ļāva izstrādāt jaunu produktu, kas palīdz veidot un radīt zīmolus, un domāts tieši reklāmas aģentūrām un dizaineriem.

Foto: Publicitātes foto

Kušnarevs prezentē "Corebook" biznesa akseleratorā "500 Startups".

Pēdējās trīs nedēļas pavadījām Gruzijā klātienes apmācībās, lai spētu savu produktu divu minūšu laikā veiksmīgi prezentēt potenciāliem investoriem. Tas bija ļoti emocionāls un fizisks piedzīvojums, kurā ar tevi nerēķinās kā ar personu, un rezultātā man tika paplašinātas ļoti daudzas iekšējās robežas. Akseleratora noslēgums notika Gruzijas prezidenta pilī, ar presi, ar tiešraidi, un mūsu prezentācijas skatījās vairāk nekā 600 investori visā pasaulē.

Vai vari pastāstīt, kā šī programma izmainīja tevi kā personību?

M.K: Viena no galvenajām izmaiņām ir domāšanas veidā vai "mindset", kad sāc saprast, ka tev ir apgūstama visa pasaule, ne tikai Latvija. Tas attiecas ne tikai uz jaunuzņēmumiem, bet uz jebkuru biznesu – uz kafejnīcām, frizētavām, maziem ražotājiem, programmētājiem, dizaineriem. Jebkuram, kas kaut ko rada, vajag šo spēju domāt globāli. Tirgus ir liels, un vienīgais jautājums ir – kā savu produktu piedāvāt visai pasaulei, ne tikai lokāli. Šobrīd man nav nekādu problēmu runāt līdzvērtīgā līmenī ar mūsu pašreizējiem klientiem, kas ir lieli pasaules zīmoli.

Mums jau ir izveidojusies pieredze ar lieliem, pasaules līmeņa uzņēmumiem, un varu minēt dažus no tiem: "McCann London", "NatWest" banka un "UlsterBank" Anglijā, "Vauxhall Motors" un citi.
Raitis Velps

Kas ir "Corebook" klienti, kādas ir viņu vēlmes?

R.V.: Mums jau ir izveidojusies pieredze ar lieliem, pasaules līmeņa uzņēmumiem, un varu minēt dažus no tiem: "McCann London" (reklāmas aģentūra), "NatWest" banka un "UlsterBank" Anglijā, "Vauxhall Motors", pazīstams arī kā "Opel", "Lotus cars", un tie ir tikai daži no mūsu klientiem.

M.K: Vēl gribētu minēt par sadarbību ar ASV, jo mūsu klients ir slavens Ņujorkas dizaineris Makijs Satedejs (Mackey Saturday), kurš ir izstrādājis identitāti "Instagram", videospēļu platformai "Oculus", kā arī daudziem citiem zīmoliem, un viņš mūsu platformu iesaka lietot saviem klientiem. ASV vēl strādājam ar banku "Galileo", video straumēšanas kompāniju "Kaltura" un citiem.

Kāpēc klienti izvēlas "Corebook"? Ik pa laikam mēs saņemam "mīlestības vēstules", kurās dizaineri ar prieku stāsta par to, ka beidzot ir rīks, kas domāts tieši viņiem, ka ir kāds, kas saprot, kā dizaineri domā. Tā ir mūsu konkurētspējīgā priekšrocība, ka mūsu primārais fokuss ir izveidot platformu tieši dizaineriem, radošiem cilvēkiem, lai viņiem nevajadzētu tērēt laiku tehnisku risinājumu meklēšanai, kā nodot savu radošo ideju tālāk. Mūsu platformu dizaineri izmanto jau ļoti agrīnā dizaina veidošanas stadijā, kad produkts tikai vēl top – jau tad viņi klientam jauno ideju demonstrē, izmantojot "Corebook". Tā ir ļoti vienkārša, viegli saprotama platforma intuitīvai lietošanai.

Cik klientam finansiāli izmaksā uzturēt savu zīmolu grāmatu "Corebook"?

M.K: Mēs pārdodam uzturēšanas licences uz noteiktu laiku – mēnesī 55 USD, savukārt gadā tie ir 450 USD. Par šo summu var pilnvērtīgi, bez jebkādiem ierobežojumiem lietot mūsu platformu. Jāpiebilst, ka lieli klienti parasti nāk ar vairākiem zīmoliem vai zīmolu struktūru, kurā ir vairāki apakšzīmoli.

R.V.: Parasti klients atnāk ar vienu zīmolu, lai izmēģinātu "Corebook", bet pēc tam jau mēs turpinām sadarbību arī ar citiem šī klienta zīmoliem.

Vai "Corebook" jau strādā ar peļņu"?

M.K: Apgrozījumu esam sākuši apgūt tikai dažus mēnešus, ar peļņu vēl nestrādājam, jo daudz ieguldām produkta attīstībā. Šobrīd piesaistām jaunu kapitālu, lai palielinātu komandu un attīstītu produktu nākošajā līmenī. Mūsu mērķis ir piesaistīt 500 tūkstošus dolāru nākošajā attīstības fāzē, un pašreiz notiek pārrunas ar vismaz četriem lieliem investīciju fondiem, kam interesē ieguldīt "Corebook".

Ko vēl gribētos attīstīt, lai uzlabotu produktu?

M.K: Mēs gribam kļūt par zīmolvedības standartu vai etalonu visā uzņēmuma darbības ciklā, sākot ar brīdi, kad zīmols tiek izstrādāts. Īstenībā tikai tad sākas īstais zīmolvedības darbs un sadarbība ar daudziem iesaistītiem partneriem. Gribam attīstīt platformu, kas palīdz sadarboties arī dažādiem uzņēmuma departamentiem – pārdošanas, cilvēku resursu, mārketinga, produktu izstrādes nodaļām, konferenču rīkotājiem – viņiem visiem nepieciešamas uzņēmuma zīmola vadlīnijas. Gribam izveidot īpašu platformu, piemēram, viesnīcām, kuriem ir savas specifiskas vajadzības. Vēlamies "Corebook" ieviest mākslīgā intelekta moduli, kas palīdzētu dizaineriem strukturēt failus vai arī palīdzētu tos atrast. Mūsu vīzija ir izveidot šādu sistēmu, kurā jebkurā brīdī viegli varētu atrast visu, kas saistīts ar uzņēmuma zīmolu un nākotnē tas varētu darboties kā klienta asistents.

Apmeklējot "Corebook" mājas lapu, uzdūros jūsu podkāstu sadaļai, kurā ir uzaicināti dizaineri, lai runātu par dažādām ar zīmolvedību saistītām lietām. Man likās interesanti, ka sarunu it kā vada un jautājumus uzdod "Corebook" digitālais asistents "Als". Ja jūs pašreiz intervētu "Corebook" mākslīgā intelekta asistents "Als", kādu jautājumu viņš jums uzdotu?

M.K: Viņš man droši vien jautātu, kas šodien ir zīmolvedība, ko tas nozīmē.

Es teiktu, ka zīmolvedība ir ticība vērtībām un tās ir attiecības. Jebkurš uzņēmums, veidojot reklāmas, veido solījumu – kādi mēs esam, ko mēs darām, un zīmols ir kā patiesības mērs – kāds uzņēmums ir patiesībā. Brīdī, kad sakām, ka zīmols ir veiksmīgs, saprotam, ka uzņēmums ir izveidojis labas attiecības ar savu klientu, kas tam tic, gatavs sekot uzņēmuma reprezentētām vērtībām. Tā ir īstā zīmolvedība.

R.V.: Als man jautātu, vai, veidojot zīmolu, uzņēmums arī vienlaicīgi pārdod.

Atsaucoties uz sarunas sākumu – var pārdot preci bez zīmola, bet tajā brīdī, kad jūs pievienojat zīmolu ar visu, ko šis zīmols reprezentē, prece iegūst pievienoto vērtību. Zīmols ir visaptverošs – tas reprezentē, pārliecina, informē un izklaidē.

Jaunuzņēmuma "Corebook" pirmais gads ir pagājis strādājot attālināti, un visi darbinieki kopā ne reizi pat vēl neesat tikušies. Kad atkal varēsim tikties, kā jūs gribētu nosvinēt un atzīmēt uzņēmuma nodibināšanu un veiksmīgo startu?

M.K: Ārpus darba mēs ļoti mīlam pavadīt laiku sarunās. Mums patīk runāt par augstiem konceptiem, par to, kas dzīvē svarīgi, kas nav svarīgi, par filozofiskiem aspektiem. Es redzu mūsu korporatīvo ballīti pie vīna glāzes kādā ļoti skaistā vietā ar ainavisku skatu tepat Latvijā vai jebkurā pasaules malā, kas iedvesmo.

R.V.: Domāju, ka komandā īstenībā mēs visi esam tādi dziļi romantiķi. Varu atklāt, ka Maksimam ir pieredze dejošanā, Jānis spēlē ģitāru, man patīk lasīt grāmatas, bet Aigars savukārt spēlē futbolu. Tomēr mums visiem patīk runāt par vērtībām, un mēs visi esam "uz viena viļņa".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!