Pieaugot politiskajai spriedzei starp Lietuvu un Ķīnu, Lietuvas Pārtikas un veterinārijas dienests novērojis, ka Ķīnā apstājusies jaunu eksporta atļauju saskaņošana Lietuvas ražotājiem, tomēr paši uzņēmēji saka, ka pagaidām savu produkciju uz Ķīnu turpina eksportēt.
Jau ziņots, ka Ķīna šomēnes atsauca uz konsultācijām savu vēstnieku Viļņā, pamatojot šo lēmumu ar Lietuvas nostāju attiecībā pret Taivānu, un vienlaikus pieprasīja atsaukt arī Lietuvas vēstnieku Pekinā. Kā bija skaidrots Ķīnas Ārlietu ministrijas paziņojumā, uz šādu soli to pamudinājuši plāni Lietuvā atvērt Taivānas pārstāvniecību, kuras nosaukumā tiks lietots tieši nosaukums "Taivāna" nevis "Taibeja", kā tas tiek darīts daudzās citās valstīs, lai neaizkaitinātu Pekinu. Arī Lietuvas valdība šogad paziņoja par nodomu atklāt biznesa pārstāvniecību Taivānā.
Kā ziņu aģentūrai BNS pastāstījis Pārtikas un veterinārijas dienesta vadītājs Mants Staškevičs, pagaidām nav saņemtas nekādas tiešas norādes, ka piena, gaļas vai citu pārtikas preču eksports uz Ķīnu bremzētos, tomēr atsevišķas satraucošas pazīmes jau pieredzētas.
"Pirms mēneša ķīnieši sazinājās ar mums, un viens mūsu alus ražotājs tika svītrots no atļautā eksportētāju saraksta, norādot uz noteiktām neatbilstībām," viņš norādījis.
Pēc Staškeviča teiktā, Lietuva ar Ķīnu skaņojusi lopbarības, subproduktu un nedzīvnieku izcelsmes produktu eksporta atļaujas, taču no šā gada sākuma sarunas kļuvušas grūtākas, līdz galu galā pārtrūkušas pavisam.
"Viņi pārstāja saskaņot sertifikātus, anketas netiek aizpildītas, jo no viņu puses nav auditu, un pagaidām viss ir apstājies. No viņiem neesam saņēmuši norādes, ka produktu saskaņošana apstāsies, viņi vienkārši nesaskaņo - un viss," viņš stāstījis.
Pārtikas un veterinārijas dienesta vadītājs piebildis, ka Covid-19 pandēmijas sākumā Ķīna izvērtējusi visu situāciju - kā Lietuvā tiek ražota pārtika, kādi drošības pasākumi tiek veikti, viss novērtēts ļoti labi un Ķīnas iestādes nav izrādījušas nekādas šaubas.
Ķīnas dzelzceļa uzņēmums "China railway container transport corp." (CRCT) nesen informēja klientus Lietuvā, ka saistībā ar spriedzi abu valstu politiskajās attiecībās atcēlis augustā un septembrī paredzētos tiešos kravas vilcienu reisus uz Viļņu, tikmēr Lietuvas pārstāvji Ķīnā paziņoja, ka pagaidām nav šādu informāciju saņēmuši.
Kā izteicās Lietuvas transporta atašejs Ķīnā Ramūns Rimkus, daudzas lielās Ķīnas kompānijas pieder valstij un to vadītāji baidās par amatiem, tādēļ, kolīdz izdzird par attiecību pasliktināšanos, cenšas apliecināt lojalitāti, pat negaidot īpašus rīkojumus.
Viens no Lietuvas lielākajiem piena pārstrādes uzņēmumiem "Rokiškio sūris" uz Ķīnu eksportē laktozi. Kā pastāstījis uzņēmuma vadītājs Daļus Trumpa, apjomi gan nav lieli, bet tirgus uzskatāms par perspektīvu.
"Nesen parakstījām līgumu par laktozes eksportu; to bija paredzēts piegādāt pa dzelzceļu. Pagaidām nekādas ziņas no partneriem neesam saņēmuši, bet, ja vilcieni tiks atcelti, radīsies jautājums, kā produkciju nogādāt Ķīnā," viņš sacījis aģentūrai BNS.
Trumpa norādījis, ka gadījumā, ja "Rokiškio sūris" savu produkciju nevarēs eksportēt uz Ķīnu pa dzelzceļu, to nāktos transportēt konteineros pa jūras ceļu, bet tas būtu dārgāk un prasītu ilgāku laiku.
Viņaprāt, nav ticams, ka partneri Ķīnā būtu gatavi maksāt vairāk, tādēļ Roķišķu uzņēmuma ieņēmumi samazinātos un vabūt pat tiktu izvirzīts jautājums par līguma laušanu.
Gaļas pārstrādes uzņēmums "Krekenavos agrofirma" uz Ķīnu kuģos ved liellopa gaļu. Šā uzņēmuma vadītājs Lins Grikšs aģentūrai sacījis, ka pagaidām nekādas pārmaiņas nav novērojis, bet paudis viedokli, ka eksportētāji ir situācijas ķīlnieki.
Kā liecina Pārtikas un veterinārijas dienesta informācija, pērn Lietuva uz Ķīnu eksportēja 472 tonnu liellopa gaļas, 7700 tonnu piena produktu un 625 tonnu zivju produkcijas. Šogad līdz 19.augustam eksportēts 553 tonnu liellopa gaļas, 3900 tonnu piena produktu un 80 tonnu zivju produkcijas.