Ēriku Grišinu, uzņēmuma "Silk Plaster Group" pārdošanas un attīstības vadītāju izdevās "noķert" īsā atelpas brīdī Latvijā, kad uzņēmuma pārstāvji nupat bija atgriezušies no Pasaules izstādes "Expo 2020" Dubaijā, Apvienotajos Arābu Emirātos, bet nākošajā nedēļā jau posās uz būvniecības produktu izstādi Apvienotajā Karalistē.
Jūsu uzņēmums pārstāv Latviju Pasaules izstādē "Expo 2020" Dubaijā, esat arī sekmīgi izgājuši Latvijas eksporta zīmolu "The Red Jackets" konkursa pirmo kārtu. Tomēr produkts liekas neparasts un nedzirdēts – šķidrās tapetes. Kas tas ir?
Šķidrās tapetes ir īpašs sienu pārklājums pēc senas japāņu tehnoloģijas, kam pamatā ir celulozes un zīda masa. Sākotnēji šķidrās tapetes nebija plaši pieejamas augsto materiāla izmaksu dēļ. Rūpnieciski šo pārklājumu sāka ražot dažas kompānijas Japānā 20. gs. septiņdesmitajos gados, bet pārsvarā tikai vietējam tirgum. "Silk Plaster Group" pirmā ražotne tika atklāta Maskavā 1997.gadā. Uzņēmums attīstīja un uzlaboja šķidro tapešu ražošanas tehnoloģijas, izstrādāja vairākas dizaina kolekcijas, veica dažādu materiālu pētījumus, un šobrīd ir tirgus līderis šķidro tapešu ražošanā. "Silk Plaster Group" ir divas ražotnes – Voskresenskā (Krievija) un Rīgā. Rīgas ražotne tika atvērta 2016. gadā, sākumā kā vairumtirdzniecības noliktava, bet vēlāk jau arī Rīgā tika uzsākta produkta ražošana. Voskresenskas ražotne pārsvarā strādā Krievijas un apkārtējo valstu tirgiem. Latvijā mēs ražojam Eiropas un visas pārējās pasaules tirgiem.
Kāpēc uzņēmums izvēlējās otru ražotni izveidot tieši Latvijā?
Mēs izvērtējām vairākus faktorus: ērta loģistikas infrastruktūra, labvēlīgs investīciju klimats un stabilitāte. Apskatījām lielās pilsētas, lai būtu vieglāk atrast kvalificētu darbaspēku. Latvija ir Eiropas Savienības dalībvalsts, mums ir pieeja lielam iekšējam Eiropas tirgum. Loģistika ir Rīgas pilsētas konkurences priekšrocība, un jūras transports ir visizdevīgākais veids, kā varam piegādāt preces uz jebkuru pasaules ostu un punktu. Osta daudz nozīmē pasaules biznesā. Nupat bijām Dubaijā "Expo 2020" izstādē, un mūs uzaicināja uz tikšanos liela būvmateriālu un sadzīves preču veikalu tīkla "Al Rahmani" īpašnieks. Viņš sākumā pat nezināja, kur Latvija atrodas, bet, kad pastāstījām, ka mūsu valsts ir pie jūras un mums ir liela osta, uzreiz ar cieņu teica: "Ahā, osta!" Viņam osta nozīmē lielu bonusu kompānijai.
Kā radās jūsu interese par būvniecības materiāliem un kā sākāt strādāt uzņēmumā "Silk Plaster Group"?
Vispirms mācījos Latvijā, universitātē, bet pēc tam aizbraucu uz Londonu, kur mācījos universitātē (University of East London) Arhitektūras nodaļā. Pēc studijām atgriezos Latvijā, nodarbojos ar interjera dizainu, bet vēlāk sāku strādāt uzņēmumā "Silk Plaster". Uzņēmumā atbildu par sadarbību ar dizaineriem, arhitektiem, būvniekiem, ar jebkuru, kam ir interese par mūsu produktu. Var teikt, ka esmu viens no kompānijas "dzinējiem".
Ar ko šķidrās tapetes atšķiras no citiem sienu pārklājumiem?
Domājot par sienu pārklājumiem, mums parasti galvā ir trīs lietas – krāsa, tapetes un tā sauktais Venēcijas pārklājums. Šķidrajām tapetēm pamata bāzi veido celulozes granulas vai celulozes masa, kam pievieno krāsvielas un dekoratīvus elementus. Tas ir ekoloģisks, videi draudzīgs un ugunsdrošs produkts, ko viegli pārklāt virsmai. Unikāli tas, ka šim produktam piemīt skaņu un temperatūru izolējošas īpašības. Kinoteātru īpašnieki, cilvēki, kas nodarbojas ar akustiskiem risinājumiem nereti meklē materiālu ar skaņu slāpējošām īpašībām. Lai pa īstam novērtētu šo materiālu, to vajag arī pataustīt – tas liekas nedaudz pūkains, silts, ļoti mājīgs. Mums ir izstrādātas dažādas kolekcijas ar plašu krāsu un toņu izvēli – vairāk nekā 500 toņi. Domāju, ka šķidrās tapetes ir produkts, kas var piesaistīt dizaineru un arhitektu uzmanību.
Vai tas nozīmē, ka jebkurš cilvēks pats mājās varētu izveidot šo sienu pārklājumu?
Jā, tā tas ir. Sauso produktu sajauc ar ūdeni, un ar špakteļlāpstiņu uzklāj uz sienas. Uz iepakojuma ir instrukcijas, un mēs esam izveidojuši arī video materiālu, kurā parādīts, kā šo pārklājumu var uzlikt. Produktu piedāvājam būvniecības veikalos Latvijā un citur pasaulē, un dīleru saloni parasti nodrošina arī meistarus, kas var atnākt un uzklāt šķidrās tapetes.
Kā rīkoties, ja gribas sienas pārklājumu mainīt? Kā var šīs šķidrās tapetes no sienas atkal dabūt nost?
Ļoti vienkārši. Ja grib kaut ko mainīt vai labot, pārklājums jānosmidzina ar ūdeni, un pēc neilga laika visu šo materiālu ar to pašu špakteļlāpstiņu var nokasīt nost no sienas.
Jūs teicāt, ka kolekcijās ir pāri par 500 krāsu toņiem, bet kuri toņi ir pasaulē pieprasītākie?
Eiropā laikam pelēkie, vairāk tādi mājīgi, silti toņi, Vācijā priekšroka tiek dota baltajam. Bet ir pieprasījums arī pēc drusku "trakiem" toņiem, piemēram, mums ir viens īpašs melnais tonis. Āzijā ir populāri spilgti dzelteni, lillā un violetie toņi, Japānā populārākas ir mūsu luksusa kolekcijas. Rumānijā, piemēram, pieprasīti zilie un zaļie toņi, bet pie mums Latvijā zaļos toņus neviens nepērk. Toņu un tekstūras izvēle vairāk atkarīga no reģiona.
Kāda ir aptuvena produkta cena?
Tas atkarīgs no kolekcijas. Mums ir gan budžeta kolekcijas, gan luksus kolekcijas, un vienas pakas cena svārstās no četrpadsmit līdz simts un vairāk eiro. Ar vienu paku var noklāt no 3 m2 līdz 5 m2 virsmas. Arī tas atkarīgs no kolekcijas. Jāpiebilst, ka luksus kolekcijas šķidrās tapetes parasti lieto akcentam, papildinot citu sienas pārklājumu. Cena ir atkarīga no materiāliem, apstrādes, sastāvdaļu skaita un faktūras. Šķidro tapešu ražošanā kvalitāte ir ārkārtīgi svarīga.
Vai šķidrās tapetes biežāk tiek lietotas dzīvokļos vai sabiedriskās telpās?
Pārsvarā dzīvojamās telpās, bet mums ir liels klāsts, kur pārklājums lietots arī viesnīcās un citās komerciālās telpās. Dažas kolekcijas nevar izmantot vannas istabās, kur liels mitrums. "Silk Plaster" gan ražo arī citus produktus, kurus var izmantot arī uz fasādēm. Tas ir apmetums iekštelpām un ārsienām, kas arī tiek pārdots kā jau gatavs produkts lietošanai.
Cik darba vietas "Silk Plaster Group" nodrošina? Vai kvalificēts darbaspēks arī ir viena no Latvijas priekšrocībām?
Šobrīd pie mums strādā 18 cilvēki, pārsvarā ražošanā un mārketingā. Tomēr jāatzīst, ka nav vienkārši atrast atbilstošus darbiniekus gan menedžmentā, gan ražošanā – tā reizēm ir problēma. Arī pašreiz, neskatoties uz Covid-19 pandēmiju, mēs paplašināmies un esam personāla meklējumos.
Vai izejmateriālus iepērkat ārpus Latvijas un kā pandēmijas apstākļi ietekmē piegādes ķēdes?
Celulozi iepērkam un sekojam tās kvalitātei dažādos tirgos. Pandēmija ir apgrūtinājusi piegādes, un arī cenas ir attiecīgi pieaugušas. Reizēm es pat brīnos, ka viss tomēr iet uz priekšu – mēs atkal varam braukt uz izstādēm un arī pieprasījums pieaug. Jā, cenas cēlušās, piegādes kavējas, bet viss tomēr notiek.
Kāds ir "Silk Plaster Group" gada apgrozījums?
Šobrīd apgrozījums ir nedaudz virs viena miljona eiro, un katru gadu to paaugstinām apmēram par 10%. No Latvijas rūpnīcas produktu eksportējam uz Eiropas Savienības valstīm, Apvienoto Karalisti, ASV, Brazīliju, Āfrikas un Āzijas valstīm, arī paradoksālā kārtā uz Japānu, no kurienes šis produkts ir oriģināli nācis. Japāņi "Silk Plaster" atklāja izstādē Francijā. Jāsaka, ka mēs parasti dīlerus atrodam lielās pasaules līmeņa būvniecības produktu izstādēs, bet pēdējā laikā izmantojam arī sociālos tīklus un interneta reklāmu.
Kurš tirgus attīstās visātrāk un kur redzat lielāko perspektīvu?
Viens no lielākajiem tirgiem mums ir Brazīlija, Āzijas valstis (Taivāna), Apvienotā Karaliste un pēdējā laikā arī ASV, kur potenciāli redzam labu tirgu. Daudz atkarīgs no vietējā dīlera aktivitātes. Mēs atbalstām arī pavisam mazus izplatītājus – ir cilvēki, kam šis produkts patīk, un viņi pamazām sāk ar to nodarboties. Tā mēs sākām attīstību vairākās Eiropas Savienības valstīs. Sākumā piegādājām kastēs, bet tagad jau sūtam uz paletēm, jo iepirkumi palielinājušies.
Ņemot vērā pasaules būvniecības apjomus, izskatās, ka "Silk Plaster" vēl ir iespējama milzīga izaugsme.
Viennozīmīgi! Tomēr tirgū vajag sevi pierādīt, tāpēc arī ļoti daudz braucam uz izstādēm, un paldies par atbalstu Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai (LIAA). Jebkurā valstī parasti cilvēki neko par šo produktu nezina, un ir grūti pierādīt jauna produkta priekšrocības. Mūsu misija ir panākt, lai cilvēki uzzina par šķidrajām tapetēm kā alternatīvu apdares materiālu. Vajag tikai rakt un rakt, un rakt!
Kādi ir Rīgas ražotnes nākotnes plāni?
Šobrīd turpinām augt un paplašināt ražošanu, modernizējam Latvijas ražotni. Pavisam nesen Eiropā iegādājāmies unikālu augsti tehnoloģisku iekārtu, kas ļauj mums ražot īpašu produktu, kādu nekur citur pasaulē neražo. Plānojam uzstādīt vēl vienu jaunu automātisku mašīnu, gribam palielināt ražošanas kapacitāti. Nākotnē plānojam arī paplašināt noliktavu, jo visas kolekcijas un toņi mums glabājas uz vietas. Ja kāds tonis tomēr nav, tad piecu darba dienu laikā varam saražot pieprasīto produktu.
Cik labi šķidrās tapetes pazīst Latvijā?
Latvijā mūs pagaidām pazīst ļoti maz, lai gan būvniecības veikalos mūsu produktu var nopirkt. Varbūt neesam pietiekami parādījušies vietējās būvniecības izstādēs, bet esam nolēmuši paplašināt arī vietējo tirgu. Šogad startējam arī Latvijas Eksportētāju asociācijas "The Red Jackets" konkursā par "Eksporta un inovācijas balvu 2021".