Eiropas Parlaments, nobažījies par dalībvalstu piedāvāto iespēju nopirkt ES pilsonību, ierosina noteikumus, lai regulētu pilsonības un uzturēšanās atļauju piešķiršanu ar investīciju shēmām.
Nedēļas sākumā plenārsēdes debatēs apspriesta Komisijas, Francijas, Vācijas, Itālijas, Apvienotās Karalistes, Kanādas un ASV apņemšanās ierobežot turīgo krievu, kuriem ir saikne ar valdību, piekļuvi "zelta pasēm". Trešdien EP deputāti pieņēma likumdošanas iniciatīvas ziņojumu, aicinot Komisiju līdz tās pilnvaru termiņa beigām iesniegt priekšlikumu. To pieņēma, 595 deputātiem balsojot par, 12 – pret un 74 deputātiem atturoties.
Aizliegt "zelta pases"...
Parlaments uzsver, ka investoru pilsonības (CBI) shēmas, saskaņā ar kurām trešo valstu valstspiederīgie iegūst pilsonības tiesības apmaiņā pret naudas summu, apdraud ES pilsonības būtību. Parlaments norāda, ka prakse, ko piekopj Malta, Bulgārija un Kipra, ir parazītiska, jo šīs dalībvalstis pārdod pilsonību, kas nekad nav bijusi paredzēta kā prece, ar ko var tirgoties. Pieteikumi tiek apmierināti pat tad, ja tie neatbilst prasībām, apgalvo deputāti un pieprasa attiekties no šīm shēmām to radīto risku dēļ.
...un reglamentēt "zelta vīzas"
Ņemot vērā, ka riski, ko rada "investoru uzturēšanās atļauju" (RBI) shēmas, ir mazāki, Parlaments prasa pieņemt šādus ES noteikumus, kas palīdzētu apkarot nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, korupciju un izvairīšanos no nodokļu maksāšanas:
• stingras iepriekšējās darbības pārbaudes (arī attiecībā uz pieteikuma iesniedzēju ģimenes locekļiem un līdzekļu avotiem), obligātas pārbaudes ES datubāzēs un pārbaudes procedūras trešās valstīs;
• dalībvalstu ziņošanas pienākumi, tostarp "paziņojumu un konsultāciju" shēma, kas ļauj citām dalībvalstīm iebilst;
• prasības minimālajai fiziskajai dzīvesvietai (pieteikuma iesniedzējiem) un aktīvai iesaistei, kvalitātei, pievienotajai vērtībai un ieguldījumam ekonomikā (attiecībā uz viņu ieguldījumiem).
Nepiešķirt ne pases, ne vīzas Krievijas oligarhiem
Parlaments atzinīgi vērtē attiecīgo dalībvalstu apņemšanos ierobežot pilsonības pārdošanu ar Krievijas valdību saistītiem Krievijas pilsoņiem un aicina nekavējoties izslēgt no visām CBI un RBI shēmām Krievijas pilsoņu pieteikumus. EP deputāti mudina ES valstu valdības atkārtoti izvērtēt visus pēdējos gados apstiprinātos Krievijas valstspiederīgo pieteikumus un nodrošināt, "ka neviena Krievijas persona, kurai ir finansiālas, uzņēmējdarbības vai citas saiknes ar V. Putina režīmu, nepatur savas pilsonības un uzturēšanās tiesības". Papildus plašākiem pasākumiem EP deputāti arī aicina Komisiju aizliegt piedalīties RBI un CBI shēmās visiem Krievijas valstspiederīgajiem, uz kuriem attiecas ES sankcijas.
Sadrumstalota sistēma
EP deputāti pauž nožēlu par drošības pārbaužu un procedūru trūkumu abās shēmās, piebilstot, ka nav pieļaujama pieteikumu iesniegšana vairākās dalībvalstīs vienlaikus. Dalībvalstīm arī nevajadzētu paļauties uz pārbaudēm, ko veic nevalstiski starpnieki. Parlaments aicina noteikt nozīmīga apmēra ES nodevu par veiktajiem ieguldījumiem: "zelta pasēm" uz laiku, līdz tās tiks pavisam atceltas, un "zelta vīzām" – pastāvīgi. EP arī aicina Komisiju izdarīt spiedienu uz trešajām valstīm, kurām ir bezvīzu režīms ar ES, lai tās sekotu šim piemēram.
Ņemot vērā, ka šo shēmu starpnieku darbība nav ne pārskatāma, ne saucama pie atbildības, Parlaments aicina aizliegt to iesaistīšanos CBI un ieviest stingru un saistošu regulējumu attiecībā uz to lomu RBI, tostarp arī sankcijas.
Komisijai ir jāsagatavo tiesību akta priekšlikums vai jāpamato savs lēmums gadījumā, ja tā nolēmusi to nedarīt.
Laikposmā no 2011. gada līdz 2019. gadam vismaz 130 000 personu guva labumu no shēmām, kas paredz pilsonības un uzturēšanās tiesības apmaiņā pret ieguldījumiem Eiropas Savienībā (CBI un RBI), attiecīgajām valstīm radot ieņēmumus vairāk nekā 21,8 miljardu eiro apmērā. CBI shēmas pastāv Maltā, Bulgārijā (kuras valdība ir iesniegusi likumprojektu, lai izbeigtu shēmu) un Kiprā (pašlaik izskata tikai tos pieteikumus, kas iesniegti pirms 2020. gada novembra). Divpadsmit dalībvalstīs ir RBI shēmas, kuru pamatā ir atšķirīgas ieguldījumu summas un iespējas.