Jevgenija Kiseļova, "Colliers Baltics"
Foto: Publicitātes foto

Ziņas par to, ka iepirkšanās fiziskajos veikalos drīzumā panīks, izrādījušās stipri pāragras un pārspīlētas – tirdzniecības segments ir dzīvotspējīgs un elastīgs. Turklāt tieši jaunā paaudze, kura ar digitālajām platformām un iepirkšanos virtuāli ir uz "tu", kļūst par arvien nozīmīgāku klientu bāzi.

Tirdzniecības centri nekustamā īpašuma nozarē tiek uzlūkoti ar interesi, kā aktīvu klase tie atkal ir modē. Tirdzniecības segments kopumā kļūst spēcīgs, un tam joprojām ir liels potenciāls, par to spriests industrijas lielākajā pasākumā MAPIC, kas ik novembri notiek Francijā. Salīdzinot ar iepriekšējo reizi, šogad noskaņojums nozarē ir salīdzinoši pozitīvs.

Dažas tendences ir vērts izklāstīt sīkāk.

Nevis ko, bet kā

Bieži spriests, ka fiziskā tirdzniecība ar laiku varētu izzust, tā nebūs vajadzīga, jo jaunā paaudze iepērkoties taču lietos dažādas digitālās platformas. Realitāte ir cita. Iepirkšanās klātienē nekur nav pazuduši, tomēr uz veikalu cilvēki, jo īpaši jaunā paaudze jeb "generation Z", dodas ne tikai tādēļ, lai nopirktu kāroto vai vajadzīgo preci, bet galvenokārt pieredzes un emociju dēļ.

Tas nozīmē, ka tirgus dalībniekiem, zīmoliem ir jādomā ne tikai par to, ko tie pārdod, tiem ir daudz vairāk jākoncentrējas uz to, kā prece vai pakalpojums tiek pasniegts, kāda ir vide, kā notiek mijiedarbība un komunikācija ar klientu. Jāņem vērā, ka jaunā paaudze pamazām kļūst par lielāko un spēcīgāko pircēju kategoriju, un ir jāspēj pielāgoties tās vajadzībām.

Neraugoties uz to, ka šie ir gados jauni cilvēki, daudzi no viņiem jau ir spējuši labi nopelnīt virtuālajā vidē. Arī luksusa zīmoli kā "Gucci", "Louis Vuitton", "Dior" atzinuši, ka ievērojamu klientu daļu nu jau veido Z paaudzes pārstāvji.

Arī Baltijā

Šī tendence pamazām iezīmējas arī Baltijas valstu reģionā. Jau pašlaik starptautisku kompāniju darbībā redzam, ka zīmolu veikali tiek atsvaidzināti un pārbūvēti, paturot prātā Z paaudzi, – tajos manāma digitalizācijas klātbūtne, tiek piedomāts pie izkārtojuma un dizaina, pārdevējs drīzāk rīkojas un sarunājas kā draugs.

Vienlaikus tas ir liels izaicinājums telpu iznomātājiem – daudzi pārstāv citu paaudzi, un arī tirdzniecības objekti nereti ir tapuši citas paaudzes vadībā, tāpēc viņu izpratne par lietu kārtību var būt atšķirīga. Tāpēc, apspriežot un apstiprinot nākotnes attīstības plānus, var rasties domstarpības. Taču iznomātājiem primāri ir jādomā par klientu, kas iepirksies konkrētajā centrā, tostarp ir jāieklausās Z paaudzes klientos.

Svarīga ik detaļa

Covid piespieda tirgus dalībniekus mainīties un attīstīties – pandēmija paātrināja to zīmolu izzušanu, par kuriem tas bija tikai laika jautājums, savukārt citi, kuri spēja pielāgoties, ir kļuvuši spēcīgāki. Šajā procesā nedrīkst ignorēt nevienu sīkumu, it visam jāpieiet personalizēti.

Tāpēc šobrīd par vispārīgu kopskatu uz lietām, vispārīgām stratēģijām svarīgākas ir detaļas, konkrētā brīža un noteikta zīmola vai objekta vajadzības.

Mikro pasaule

Jēdziens "tirdzniecības centrs" ir jau pagātne. Šobrīd centros var ne tikai iepirkties, tajos ir atrodami visdažādākie pakalpojumi, tostarp medicīnas serviss, ir bagātīgs izklaižu, kultūras un brīvā laika pavadīšanas iespēju klāsts. Cilvēki novērtē un viņiem patīk visu nepieciešamo iegūt vienuviet.

Centros palielinās ēdināšanas sektora klātbūtne. Daudzi centri, tostarp arī Latvijā, pārskata un maina savu ēdināšanas zonu, dažādojot un segmentējot piedāvājumu – tiek veidotas arī intīmākas kafejnīcas un smalkāki restorāni. Liela nozīmē ir gan pašai vietai, gan atmosfērai.

Tieši pieredzei ir jābūt priekšplānā, domājot par attīstību. Neapšaubāmi ir jāfokusējas uz konkrētā centra mērķa klientu, nepietiek ar to, ka tiek piedāvāts "standarta komplektiņš". Jāzina, ko apmeklētājs darīs, kādas emocijas šis apmeklējums viņā raisīs. Tad var gaidīt, ka centrā cilvēks atgriezīsies ne reizi vien.

Tāpat, domājot par funkcijām, par to, vai un kas būtu jāmaina, kādi papildservisi varētu tikt ieviesti konkrētajā centrā, lēmums jābalsta uz tā atrašanos vietu. Piemēram, ja centrs atrodas apkaimē, kurā cilvēki dodas uz darbu, var paredzēt kopstrādes telpas. Ja centrs ir dzīvojamajā rajonā, savukārt var apsvērt bērnudārza vai skolas izveidi. Citiem vārdiem – ir maksimāli jāpieskaņojas konkrētās kopienas, vietas vajadzībām.

Tirdzniecības segments turpinās attīstīties, paplašinot ne tikai iepirkšanās pieredzi, bet arī piedāvājot dažādus pakalpojumus, attiecīgi – vairāk iespēju.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!