Jānis Lucaus: Apdrošināšanas nozare mainās straujāk nekā jebkad agrāk
Foto: Publicitātes foto

Apdrošināšanas nozare mainās straujāk nekā jebkad agrāk – līdz ar tehnoloģiju attīstību, paaudžu maiņu un klimata pārmaiņām nāk pamatīgi izaicinājumi. Par ko 2025. gadā būs jādomā apdrošinātājiem, lai izaicinājumus pārvērstu iespējās un spētu klientiem piedāvāt labāko?

Sadarbība ar jaunuzņēmumiem

Lai turētu līdzi un pat būtu soli priekšā tehnoloģiskajai attīstībai, apdrošinātāji arvien aktīvāk sadarbosies ar jaunuzņēmumiem, kuru inovatīvā pieeja palīdz radīt jaunus un modernus risinājumus un produktus, kā arī uzlabot iekšējos procesus. Savukārt sadarbība ar dažādām pakalpojumu platformām ļaus klientiem piedāvāt arvien plašāku pakalpojumu klāstu – piemēram, iekļaujot apdrošināšanas polisē iespējas izmantot mobilitātes, veselības aprūpes un citas platformas.

Pielāgošanās jaunajai paaudzei

Katru gadu aizvien lielāku daļu apdrošinātāju klientu veidos Z un Alfa paaudzes pārstāvji, kas ir tehnoloģiski zinoši un kritiski pret ikvienu produktu un pakalpojumu, kas neatbilst viņu augstajām prasībām. Tāpēc apdrošinātājiem ir nemitīgi jāuzlabo savu klientu pieredze, lai neatbaidītu jaunākās paaudzes klientus. Iespēja iegādāties apdrošināšanu un pieteikt atlīdzības digitāli ar pāris klikšķiem, ātra atlīdzību izmaksa, dzīvesstilam pielāgoti produkti un oriģināli bonusi – tas viss jaunajai paaudzei vairs nav ekstra, bet gan ikdienišķa nepieciešamība. Turpinās paplašināties arī apdrošināšanas pakalpojumu klāsts, kādu līdz šim pat nevarējām iedomāties. Piemēram, esmu visai drošs, ka drīzumā mēs runāsim arī par virtuālās vides apdrošināšanu, piemēram, spēles vidē piedāvājot iespēju apdrošināt virtuālos īpašumus u.tml..

Jāveicina klientu uzticība

Balcia aptaujas dati atklāj, ka vairāk nekā puse jeb 54% apdrošināšanas ņēmēju Latvijā nav lasījuši savus apdrošināšanas līgumus, kas nozīmē, ka cilvēkiem nav skaidras izpratnes par savas apdrošināšanas polises noteikumiem. Tāpēc ikvienam atbildīgam apdrošinātājiem būtu jādara viss iespējamais, lai veicinātu sabiedrības apdrošināšanas pratību. Ir jāuzlabo klientu izpratne par apdrošināšanas segumu un jāmudina rūpīgi iepazīties ar līgumiem, lai arvien retāk būtu gadījumi, kad cilvēki izvēlas apdrošināšanu, balstoties tikai uz cenu, tādējādi nelaimes gadījumā nonākot situācijā, kad atlīdzību nesaņem, jo esošā situācija nav iekļauta polises segumā. Labāka izpratne par to, kā strādā apdrošināšana, veicinās arī kopējo sabiedrības uzticēšanos apdrošināšanas nozarei.

Tehnoloģijas un mākslīgais intelekts

Ir pienācis laiks mākslīgajam intelektam no stilīga trenda kļūt par jēgpilnu uzņēmējdarbības daļu – 2025. gadā tas kļūs par arvien svarīgāku rīku apdrošinātāju darbības efektivitātes un klientu pieredzes uzlabošanai. Līdz ar telemetrijas un lietu interneta (IoT) attīstību, mākslīgais intelekts ļaus produktus vēl vairāk personalizēt. Analizējot klientu datus, rīcību, apkārtējo vidi un daudzus citus šķietami nebūtiskus faktorus, apdrošinātāji varēs piedāvāt noteiktam klientam un viņa riskiem piemērotu apdrošināšanu par atbilstošu cenu. Nemaz nerunājot par mākslīgā intelekta nozīmi tādos procesos kā ātrāka pieteikumu izskatīšana, administratīvās puses vienkāršošana, savlaicīgi pamanītas krāpnieciskas darbības, mazāk cilvēcisko kļūdu.

Taču jāatceras, ka līdz ar mākslīgā intelekta un tehnoloģiju ieviešanu ikdienas procesos, svarīga loma būs arī darbinieku izglītošanai un apmācībām, lai jaunie rīki tiktu izmantoti efektīvi.

Klimata pārmaiņas

Pēdējie gadi arvien vairāk pierādījuši, ka klimata pārmaiņas nav mīts. Pārmaiņu ietekme redzama arī Latvijā – pieaug ekstremālu laikapstākļu biežums un to radītie zaudējumi. Tas nozīmē, ka turpmāk arī apdrošinātājiem nāksies kļūt elastīgākiem, pārvērtējot riska modeļus un pielāgojot produktus. Tāpat pieaugs pieprasījums pēc tādiem apdrošināšanas produktiem, kas sedz dažādu ilgtspējas veicināšanas tehnoloģiju un risinājumu riskus, piemēram, atjaunojamās enerģijas iekārtu, elektroauto un citu tehnoloģiju radītos riskus.

Apdrošināšanas uzņēmumiem arī iekšēji ir jāizvērtē sava ietekme uz vidi un sabiedrību un jāmeklē veidi, kā to padarīt draudzīgāku apkārtējai pasaulei. Lai veiksmīgi ieviestu ilgtspējas principus, tiem jākļūst par daļu no uzņēmuma stratēģijas. Ir jāskaidro to nozīme darbiniekiem un jāiesaista paši darbinieki ilgtspējas mērķu noteikšanā un īstenošanā. Ir svarīgi, lai uzņēmumā valdītu vienprātība par to, kā dažādi procesi var dot pienesumu ilgtspējīgākai nākotnei.

Tehnoloģijas attīstās, mākslīgais intelekts no modes lietas kļūst par jēgpilnu palīgu, jaunās paaudzes izaicina ierastos standartus, un ilgtspēja kļūst par svarīgu stratēģijas daļu. Vai apdrošinātāji pratīs šīs tendences izmantot savā labā un iet līdzi laikam? 2025. gadā uzvarētāji būs tie, kas to spēs!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!