Latvijas uzņēmēju noskaņojums kopš augstākā optimisma līmeņa sasniegšanas 2011.gada septembrī gada nogalē atkal kļuvis piesardzīgs, liecina jaunākais "Citadele Index" pētījums.
Optimistiski noskaņoti joprojām ir ražotāji. Kā atzīst eksperti, uzņēmēji ir noskaņoti piesardzīgāk nekā šī brīža ekonomikas rādītāji.
"Citadele Index" pētījums rāda, ka 2011.gadā kopumā uzņēmēju noskaņojums ir bijis svārstīgs – pērnā gada 3.ceturksnī uzņēmēju noskaņojums sasniedza augstāko līmeni kopš 2008.gada sākuma (51,48 punkti), bet 4.ceturksnī uzņēmēji atkal kļuva piesardzīgi, un viņu noskaņojums ir raksturojams kā drīzāk pesimistisks. Noskaņojuma vērtība ir nokritusi zem 50 punktu robežas – tā ir 48,54 punkti.
Taču optimismu joprojām saglabā ražošanas nozarē strādājošie uzņēmumi, kuru noskaņojuma indeksa vērtība ir 50,40 punkti. Ražošanas sfērai seko tirdzniecības, pakalpojumu un būvniecības nozarēs strādājošie uzņēmumi (attiecīgi 48,46; 47,99 un 45,76 punkti). 50 punktu robežu indeksa vērtība pārsniedz vidējo un lielo uzņēmumu grupā (attiecīgi 52,12 un 53,93 punkti), kā arī uzņēmumos, kuros pārstāvēts gan vietējais, gan ārvalstu kapitāls (55,32 punkti) vai tikai ārvalstu kapitāls (51,84 punkti).
Sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS vadītājs Arnis Kaktiņš saka: ""Citadele Index" pēc sava rakstura ir apsteidzošais indekss, t.i., tas rāda, kā citi makroekonomiskie indeksi mainīsies nākotnē. Ja kopš 2010. gada 1. ceturkšņa uzņēmēju nākotnes prognozes gandrīz vienmēr bija optimistiskākas nekā tagadnes noskaņojums, tad decembra pētījums liecina, ka arī uzņēmēju nākotnes prognozes ir kļuvušas piesardzīgas un raksturojamas kā drīzāk pesimistiskas."
Bankas "Citadele" galvenais economists Zigurds Vaikulis norāda; "Kopš 2007.gada uzņēmēju noskaņojums ir bijis piesardzīgāks nekā reālie ekonomikas rādītāji. 2011.gadā ekonomikas izaugsme ir bijusi straujāka nekā iepriekš prognozēts, IKP pārsniedzot cerēto un sasniedzot 5,3% līmeni. Turklāt ceturtajā ceturksnī pozitīvi izceļamies uz Igaunijas un Lietuvas fona. Lai gan "Citadele Index" rezultāti norāda, ka uzņēmēji kopumā kļūst piesardzīgāki, Latvijas ekonomikā pašlaik krīzes pazīmes nav redzamas. Uzņēmēju piesardzīgums Latvijā visticamāk ir skaidrojams ar to, ka viņi vairāk seko līdzi pasaules ekonomikai, tostarp norisēm eiro zonā."
"Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecībā strādājošie uzņēmumi kopumā ir noskaņoti optimistiski. Asociācijas nesen veiktā aptauja liecina, ka 56% šīs nozares uzņēmēju 2012.gadā prognozē tādu pašu apgrozījuma līmeni kā pērn vai pat augstāku. Uzņēmēji jūtas stabili, jo šīs nozares rūpniecība līdztekus kokapstrādei ir vadošā eksporta nozare Latvijā, kuras ražošanas apjoms 2011.gada laikā ir audzis par 34%. 81% produkcijas tiek eksportēts un veido 30% no Latvijas kopējā eksporta apjoma. Šobrīd eksportējam uz 120 valstīm, un tikai 30% mūsu tirgus ir Eirozonā," skaidro Mašīnbūves un Metālapstrādes Rūpniecības asociācijas valdes priekšsēdētāja vietnieks Ivars Eniņš.
Viņš papildina, ka iepriekšējo gadu laikā metālapstrādes ražošanas uzņēmumi Latvijā ir ievērojami palielinājuši eksporta valstu skaitu, galvenokārt orientējoties uz Ziemeļeiropu un citām pasaules valstīm, kas atrodas ārpus eiro zonas. Eniņš norāda, ka uzņēmējiem darba netrūkst – tikai 11% jaudu noslodze ir mazāka par 50%, nodarbinātība aug, pasūtījumu apjomi kļūst lielāki.
Līdzīgi arī Vaikulis atzīst: lai gan eiro zonai ir prognozējams mērenas recesijas scenārijs, tomēr Latvijas galvenie eksporta tirgi – Vācija, Skandināvijas valstis, Krievija un ASV – ir salīdzinoši stabilākā situācijā nekā Dienvideiropas valstis.
Bankas "Citadele" Uzņēmumu apkalpošanas direkcijas vadītāja Agnese Paegle uzsver: "Mūsu uzņēmēji iepriekšējās krīzes laikā ir iemācījušies būt elastīgi un ātri reaģēt uz tirgus izmaiņām, kā arī ir diversificējuši eksporta tirgus – tas viss viņiem palīdz darboties patreizējā Eiropas tirgus nenoteiktajā situācijā. Galvenie faktori, kam uzņēmējiem būtu jāpievērš uzmanību ir iespējami augsta kapitalizācija, kā arī nepieciešamība nodrošināt stabilu un pietiekamu naudas plūsmu."
"Citadele Index" tiek aprēķināts, apkopojot un izvērtējot 750 dažādu nozaru un lieluma Latvijas uzņēmumu vadītāju aptaujas rezultātus. Pētījumu veic SKDS reizi ceturksnī.