Foto: AFI

Strauji palielinot apkalpošanas maksas Īrijas lētajai lidsabiedrībai "Ryanair" Rīgas lidostā, varētu tikt būtiski samazināts lidojumu skaits, tomēr pamest pavisam lidostu tai nevarētu būt izdevīgi, jo Rīga joprojām ir nozīmīgākā Baltijas valstu lidosta ar labu pasažieru piesaistes potenciālu.

Šādu viedokli biznesa portālam "Nozare.lv" pauda aviācijas eksperts Tālis Linkaits.

Kā ziņots, Konkurences padome (KP) par dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu, bez objektīva pamatojuma lidsabiedrībai "Ryanair" piemērojot ievērojami zemāku maksu par lidostas pakalpojumiem nekā Latvijas nacionālajai lidsabiedrībai AS "Air Baltic Corporation" ("airBaltic"), lidostai "Rīga" piemērojusi 50 000 latu sodu.

Linkaits uzsver, ka Konkurences padomes lēmums ir objektīvs, jo bijušā satiksmes ministra Aināra Šlesera laikā pieņemtu lēmumu dēļ vienai aviokompānijai - "Ryanair" - Rīgas lidostā ilgstoši ir bijuši izdevīgāki apkalpošanas nosacījumi nekā citām aviokompānijām.

Diemžēl Latvijā neesot iespējams nodalīt parasto un zemo cenu aviokompāniju apkalpošanu atsevišķā lidostā vai lidostas terminālī, tāpēc situācijas godprātīgs risinājums pašlaik esot atkarīgs vien no lidostas vadības profesionalitātes sarunās ar "Ryanair" un "Ryanair" labās gribas sadarboties, iespējamo situācijas risinājumu komentēja eksperts.

Kā ziņots, KP pārstāve Inita Kabanova skaidrojusi, ka lidostai piemērots naudas sods, kā arī pienākums par saviem pakalpojumiem piemērot pamatotus un nediskriminējošus maksājumus, lidsabiedrībām nodrošinot skaidri saprotamu informāciju par to, cik maksā katrs lidostas pakalpojums.

Salīdzinot abām lidsabiedrībām piemērotos maksājumus, KP konstatēja, ka par līdzvērtīgiem pakalpojumiem - bagāžas apstrādi, pasažieru kāpņu nodrošināšanu, gaisa kuģu izstumšanu pirms izlidošanas - "airBaltic" lidostai maksājusi par 82% vairāk nekā "Ryanair". Turklāt "airBaltic" vēl papildus bija jāapmaksā lidostas administratīvās izmaksas, kas "Ryanair" nebija jāmaksā, tā minēto atšķirību palielinot vēl vairāk.

Rezultātā par konkrētajiem pakalpojumiem no "airBaltic" tika prasīta maksa, kas sedz lidostas izmaksas un nodrošina peļņu, savukārt "Ryanair" maksātais pat nesedza lidostas izmaksas. Tādējādi, piemērojot diskriminējošus maksājumus, lidostas rīcība būtiski negatīvi ietekmēja "airBaltic" konkurētspēju attiecībā pret "Ryanair".

Lieta tika ierosināta pēc "airBaltic" iesnieguma.

Lidostas "Rīga" valdes priekšsēdētājs Arnis Luhse savukārt norāda, ka lidosta uzlabojusi darbības pārskatāmību un jau tagad apņēmusies aviosabiedrībām atsevišķi norādīt maksu par lidostas pamata infrastruktūras, centralizētās infrastruktūras nodrošināšanas pakalpojumiem, virszemes pasažieru pakalpojumiem un citiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!