Pasažieru pārvadātāja pa dzelzceļu "Pasažieru vilciens" (PV) jauno vilcienu iepirkums ir jāturpina, un pasažieriem ir jābrauc ar jauniem vilcieniem, teica jaunieceltais PV valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis.
"Jauno vilcienu iepirkums ir jāturpina, un pasažieriem ir jābrauc ar jauniem vilcieniem. Tas ir mans mērķis, taču sīkākus komentārus par šo jautājumu varēšu sniegt pēc pašreiz noslēgto līgumu padziļinātas vērtēšanas, ko plānoju darīt šajā nedēļas nogalē un nākamās nedēļas sākumā," sacīja Birkmanis.
Viņš atzina, ka PV valdes priekšsēdētāja amats viņam ir ļoti nopietns izaicinājums. "Šis amats man ir ļoti nopietns izaicinājums, lai sakārtotu visas lietas, kas pašlaik notiek saistībā ar jauno vilcienu iepirkumu," minēja Birkmanis.
Tāpat viņš norādīja, ka piedāvājums uzņemties PV valdes priekšsēdētāja amatu nācis steidzīgi. "Tas viss notika ļoti ātri, un ieņemt PV valdes priekšsēdētāja amatu man piedāvāja ceturtdien," pastāstīja jaunieceltais PV valdes priekšsēdētājs un piebilda, ka PV ir labs uzņēmums, kurā strādāt. "Motivācija, kāpēc es pieņēmu šo amatu, ir attīstība un iešana uz priekšu, un domāju, ka PV ir labs uzņēmums, kurā strādāt," klāstīja Birkmanis.
Jau ziņots, ka līdzšinējais PV valdes priekšsēdētājs Nils Freivalds piektdien iesniedzis atlūgumu, ko satiksmes ministrs Aivis Ronis pieņēmis. Freivaldam, ņemot vērā viņa līdzšinējo pieredzi, piedāvāts kļūt par PV konsultantu.
Pēc satiksmes ministra biroja vadītāja Aivja Freidenfelda teiktā, Ronis uzskata, ka PV jauno vilcienu iepirkumu procesā jāturpina aktīva virzība, jo pasažieru dzelzceļa pārvadājumos Latvijā ir nepieciešami jauni elektrovilcieni un dīzeļvilcieni.
Savulaik Birkmanis bija "Swedbank Līzings" vadītājs, strādāja arī "Swedbank" valdē, vadīja līzinga kompāniju "DNB līzings", kā arī bija "Latvijas Biznesa bankas" valdes priekšsēdētājs.
Jau vēstījts, ka Finanšu ministrija (FM), izvērtējot noslēgto līgumu, ir secinājusi, ka PV, slēdzot jauno vilcienu piegādes līgumu ar Spānijas kompāniju "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles"(CAF), nav ņēmis vērā valdības norādījumus. Tostarp ministrijā informēja, ka FM kā Eiropas Savienības (ES) fondu vadošā iestāde, izvērtējot noslēgtā līguma atbilstību iepirkuma nolikumā pievienotajam līguma projektam, secinājusi, ka PV faktiski nav ievērojis ne tikai FM, Satiksmes ministrijas un Iepirkumu uzraudzības biroja iepriekš oficiāli izteiktos iebildumus, lai nepieļautu būtisku izmaiņu veikšanu līguma grozāmajos un, būtiskākais, negrozāmajos punktos, bet arī nav ņēmis vērā valdības iepriekš paustos norādījumus.
Ministrijā piebilda, ka arī Eiropas Komisija ir paudusi līdzīgu viedokli PV, ka plānotie līguma grozījumi satur tādas būtiskas izmaiņas, kas rada nepieciešamību jauna iepirkuma konkursa veikšanai.
Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem ES Kohēzijas fonda finansējums būs 100 miljoni latu, savukārt PV līdzfinansējums šā projekta realizācijai būs 44 miljoni latu.
PV ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no valstij piederošās Latvijas dzelzceļa kompānijas "Latvijas dzelzceļš" veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī PV tika pārveidots par valsts uzņēmumu.