Neskatoties uz pēdējos mēnešos vērojamo iedzīvotāju un uzņēmēju noskaņojuma pasliktināšanos un joprojām saspringto situāciju eirozonas valstīs, mazumtirdzniecības apgrozījums Latvijā martā ir uzrādījis spēcīgu pieaugumu, salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi palielinoties par 2,1% un gada pieaugumam sasniedzot 8,8%, kas ir straujākais kāpums kopš pagājušā gada janvāra, portālu “Delfi” informēja Finanšu ministrijas pārstāvis Aleksis Jarockis.
Spēcīgo mazumtirdzniecības pieaugumu martā būtiski veicinājusi tirdzniecība ar pārtikas precēm, kas salīdzinājumā ar pagājušā gada attiecīgo mēnesi palielinājusies par 8,2%, un ievērojami audzis arī auto degvielas patēriņš - par 17,6%. Nedaudz zemākus, bet joprojām augstus pieauguma tempus saglabājusi arī tirdzniecība ar nepārtikas precēm (izņemot degvielu), kur sasniegts 6,0% kāpums. Marta mazumtirdzniecības dati parāda, ka pašreizējā ekonomikas izaugsmē šobrīd arvien būtiskāku vietu sāk ieņemt iekšzemes pieprasījums un privātais patēriņš, uz laiku nomainot eksportu, kuru sāk skart eirozonas recesija un atsevišķu vietējo ražotāju problēmas.
Tirdzniecības pieaugumu šobrīd veicina gan darba tirgus situācijas uzlabošanās, palielinoties darba vietu skaitam un samazinoties bezdarba līmenim, gan zemais patēriņa cenu pieaugums, kas jau kopš pagājušā gada beigām ir rezultējies straujākā reālās darba samaksas pieaugumā. Iedzīvotāju rīcībā esošos ienākumus palielinājusi arī ienākuma nodokļa likmes samazināšana no šā gada janvāra, kā arī iepriekšējā mēneša zemākie apkures rēķini. Ar šo faktoru ietekmi arī lielā mērā saistīts pieaugums tieši pirmās nepieciešamības preču grupās kā pārtika un degviela, kur tirdzniecības apjomi atgriezušies 2004.-2005. gada līmenī, tomēr joprojām tālu atpaliek no tā saukto trekno gadu rādītājiem.
Salīdzinoši daudz svārstīgākajā un no iedzīvotāju noskaņojuma un nākotnes prognozēm atkarīgajā nepārtikas preču tirdzniecībā joprojām spēcīgu pieaugumu uzrāda elektropreču un mājokļa priekšmetu tirdzniecība, gada laikā palielinoties attiecīgi par 49,9% un 32,3%. Pretēji jau vairāku gadu garumā vērojamajām tendencēm gada pieaugums fiksēts arī audio un video ierakstu, kā arī grāmatu mazumtirdzniecībā, kamēr iepriekš strauji augušajā interneta tirdzniecībā pirmo reizi kopš 2010. gada sākuma ir piedzīvots kritums.
Iedzīvotāju ienākumu pieaugums un zemā inflācija dod iespēju prognozēt mazumtirdzniecības apgrozījuma tālāku palielināšanos visa 2013. gada laikā. Vienlaikus turpinās arī mājsaimniecību kredītu sloga samazināšanās, un zemās procentu likmes nerada stimulu veidot uzkrājumus un ierobežot tēriņus. Tajā pašā laikā pēdējos mēnešos vērojamā iedzīvotāju un uzņēmēju noskaņojuma pasliktināšanās signalizē, ka turpmākajos mēnešos mazumtirdzniecības pieauguma tempi kļūs mērenāki, īpaši tas attiecas uz vairāk svārstīgo nepārtikas preču tirdzniecību.