Delfi foto misc. - 40850
Foto: LETA

2016. gada 2. maija "Aizliegtajā paņēmienā" šī raidījuma autoriem izdevās uzskaitīt vairākas uz pieņēmumiem balstītas apsūdzības, kas vērstas pret "Baltic Taxi" zīmolu – gan par krāpniecību, gan grandiozām shēmām, gan fiktīvu uzņēmējdarbības formu. Raidījuma autoriem vakar no rīta tika iesniegts "Baltic Taxi" viedoklis, kurā atspoguļota situācija nozarē. Izmantojot godprātīgai žurnālistikai drīzāk "aizliegtu paņēmienu", raidījums izvēlējās to nelasīt, un atsauce uz mūsu pozīciju raidījumā neatskanēja.

Raidījuma autoriem pārdomām man ir tikai viens komentārs – nekādu PVN no valsts neizkrāpj un neko neoptimizē tie, kas nekādu PVN no klientiem vispār nesaņem. "Baltic Taxi" partneri, kas darbojas mikrouzņēmuma režīmā priekšnodoklī PVN neatskaita, jo nav PVN maksātāji. Tādēļ nekādas shēmas nav iespējamas.

Mans mērķis ir precīzi definēt situāciju taksometru nozarē, "Baltic Taxi" zīmola darbību un nozarei akūti nepieciešamās izmaiņas.

Situācija taksometru pakalpojumu nozarē:

Taksometru nozarē ēnu ekonomika ir 80 % – tas nozīmē, ka vismaz 8 no 10 taksometriem, kas brauc pa Rīgas ielām, nodokļus maksā minimāli vai nemaksā nodokļus vispār. Taksometru nozarē darbojas ap 2800 automašīnu, kas brauc ar dzeltenajiem valsts reģistrācijas numuriem. No tiem 169 automašīnas brauc ar "Baltic Taxi" zīmolu.

2014. gadā taksometru nozare Latvijā oficiāli apgrozīja 10,7 miljonus €. No tiem "Baltic Taxi" apgrozīja 7,3 miljonus €. Tātad 6% no visiem nozares dalībniekiem nodrošināja 70 % no nozares oficiālā apgrozījuma. Turklāt šie paši 6% samaksāja 55% no visiem nodokļiem valstij, ko tā saņēma no taksometru nozares. Starp citu, nozares reālais apgrozījums 2014. gadā bija drīzāk ap 55 miljoniem €.

Rīgas taksometru tirgus apskats par 2014. gadu. Valsts ieņēmumu dienesta dati.

"Baltic Taxi" zīmola darbība:

Lai tie, kas saredz nodokļu nomaksas lietderību uzņēmējdarbībā, spētu konkurēt ar nodokļu nemaksātājiem tik veselīgos apstākļos, kādus valsts pārvalde ir radījusi taksometru nozarē Latvijā, tas, kas Bojāra kungam šķiet "nodokļu optimizācija", acīmredzot, ir daudzu uzņēmēju nepieciešamība.

Nozarē šodien nevar runāt par kvalitatīvu pakalpojumu, par godīgu konkurenci, vienādiem spēles noteikumiem, kurus visi ievēro. Jums šķiet, ka uz "Baltic Taxi" automašīnām šauj, riepas dur un sadarbības partnerus piekauj nozares atbildīgie nodokļu maksātāji atriebībā par nenomaksātiem nodokļiem?

"Baltic Taxi" uzskata, ka nodokļi ir jāmaksā, ka nozarē ir jāvalda godīgai konkurencei, nevis nodokļu nemaksātāju dempingam. "Baltic Taxi" franšīzes ietvaros šodien tiek piedāvāta automašīna, zīmols, apmācības, serviss, kas ietver arī grāmatvedības pakalpojumus, ja partnerim šāds pakalpojums interesē.

Partneru lēmums dibināt juridisku personu, kas ir mikronodokļa maksātājs, ir Latvijas valsts piedāvāta iespēja pašiem uzsākt savu uzņēmējdarbību.

Ir uzņēmēji, kas izvēlas maksāt samazināto nodokļu likmi un strādāt apjomā, kas neliek kvalificēties PVN maksātāja statusam. Šie uzņēmēji neiekasē PVN, bet šie uzņēmēji arī neatprasa PVN no valsts. Nekādu PVN no valsts neizkrāpj un neko neoptimizē tie, kas nekādu PVN no klientiem vispār nesaņem. Šie uzņēmumi pārdod savus pakalpojumus par noteiktu cenu, kurai klāt nepievieno PVN. Līdz ar to, tie saņem no klientiem tikai maksu par pakalpojumu, bet PVN no klienta nesaņem. Tālāk šie uzņēmumi samaksā savus rēķinus, darba algas, un nekādu PVN no valsts neatprasa.

Nozarei nepieciešamās izmaiņas

Jau vairāk nekā divus gadus "Baltic Taxi" aktīvi cīnās par nozares un tās nodokļu sistēmas sakārtošanu. Kur vēl ir redzēts, ka nozares vadošie uzņēmumi vienojas un iesniedz valdībai priekšlikumu, lai to pārstāvētajai nozarei tiktu palielināti nodokļi?! Bet mēs to izdarījām. 2016. gada 4. aprīlī Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija gala piedāvājumu nozares sakārtošanā iesniedza valdībā.

Nozares piedāvājums ir: obligāts Taksometru pārvadājumu ikmēneša nodoklis uz vienu taksometru 286,- € apmērā mēnesī. Maksājums jāveic avansā un tikai tad var saņemt licenču kartiņu uz taksometra mašīnu. Ja nodoklis nav samaksāts, taksometrs pa ielu nedrīkst braukt. Gada laikā no šī nodokļa iespējams iekasēt papildu 5 miljonus € valsts budžetā.

Šos priekšlikumus nozares sakārtošanai atbalsta un pilnībā aizstāv šādas organizācijas un institūcijas: Latvijas pasažieru pārvadātāju asociācija, Tautsaimniecības padome, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera, Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK), Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes (NTSP) transporta un sakaru apakškomiteja.

Ja brauciens ar taksometru no tirdzniecības parka "Alfa" līdz Brīvības piemineklim četriem cilvēkiem šodien maksā gandrīz divreiz lētāk kā brauciens šajā pašā maršrutā ar autobusu, ir skaidrs, ka izmaiņas nepieciešamas steidzami.

Aicinu gan valdību, gan Finanšu ministriju taksometru nozari sakārtot, kā pirmo soli ieviešot nozares piedāvāto taksometru nodokli.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!