Ideja iedvesma prāts
Foto: Shutterstock

Šonedēļ aizvadīta trešā "Atbildīga biznesa nedēļa", kuras laikā rīkotas dažādas aktivitātes, veicinot sabiedrības un uzņēmēju izpratni par atbildīgu un ilgtspējīgu biznesu, portālu "Delfi" informēja pasākuma organizatori no Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūta (KIAI).

Pasākumu laikā institūts sadarbībā ar "McCann Consulting" apkopojis atbildīgākās biznesa izdejas Latvijā. Piedāvājam aplūkot dažas no tām.

Lauku atbalsta dienests: Sajūtu gids pašsajūtas uzlabošanai

Foto: Publicitātes attēli

Lauku atbalsta dienesta organizētā aptaujā darbinieki atzinuši, ka viņu darbs ir interesants, bet tajā pašā laikā stresa pilns un sarežģīts. Lai veicinātu strādājošo labsajūtu, organizētas mācības un citi pasākumi psihoemocionālo risku novēršanai.

Lai mācības būtu efektīvākas un darbinieki interaktīvā veidā ik dienu varētu realizēt paņēmienus stresa noturības veicināšanai, tika izveidots tiešsaistes rīks Sajutugids.com. Interneta vietnē sajutugids.com ir jānorāda attiecīgā brīža izjūtas – stress, nomāktība, enerģijas trūkums, saspringums vai – gluži pretēji – lieliska pašsajūta. Atbilstoši norādītajai izjūtai aplikācija piedāvā risinājumus, kā var uzlabot dienu sev vai palīdzēt kolēģim.

'Ventspils reiss': autobusu meistarības konkurss

Foto: Publicitātes attēli

Veicot uzņēmējdarbību, "Ventspils reiss" ir atbildīgs par daudzu cilvēku drošību, tādēļ lai papildus motivētu darbiniekus būt pēc iespējas profesionālākiem un atbildīgākiem, uzņēmums organizē profesionālās meistarības konkursu, kas apvieno mācības un ir kā pārbaudes forma, raksta projekta "Atbildīga biznesa nedēļa" pārstāvji. Tajā iekļauti veiklības braukšanas elementi un teorijas tests. Papildus tiek vērtēti ikdienas darba rezultāti.

Uzņēmums ir gatavs dalīties pieredzē, tāpēc startēt konkursā aicināti arī kolēģi no citiem pārvadātāju uzņēmumiem. Konkurss uzlabo autobusu vadītāju zināšanas Ceļu satiksmes noteikumos, braukšanas kultūru un ikdienas darba kvalitāti kopumā.

'SEB banka': Ideju banka

Foto: Publicitātes attēli

"Ideju banka" un "Darbinieku laboratorija" ir instrumenti ātrai ideju apmaiņai un testēšanai. "Ideju bankas" loma – iegūt atbalstu un novērtējumu jaunām idejām. Savukārt "Darbinieku laboratorija" ir iekšējais akselerators to testēšanai un pilotēšanai. Procesā piedalās gan paši ideju autori, gan to atbalstītāji. Vidējais laiks kādas idejas testēšanai ir divi mēneši.

Idejas galvenokārt orientētas uz klientu servisa uzlabošanu, iekšējo procesu pilnveidi un jaunu pakalpojumu izpēti. Šādā veidā pieredzi iegūst ikviens uzņēmuma darbinieks, kas piedalās vai tiek iesaistīts un vienlaikus attīsta sev jaunas prasmes. Ar iekšējiem komunikācijas kanāliem un pasākumiem tiek iesaistīti arī pārējie darbinieki, kuri var vērot procesu, klausīties un izteikt viedokli, un tas iedrošina viņus uzņemties iniciatīvu realizēt savas idejas.

'Latvijas dzelzceļa' un 'Apeirona' sadarbība

Foto: Publicitātes attēli

"Latvijas dzelzceļa" īpašumā visā valstī ir vairāk nekā 220 pasažieru staciju un pieturas punktu, taču lielākā daļa šo staciju un pieturas punktu ir izbūvēti laikā, kad jēdziens "vides pieejamība" vēl nebija pat radīts, raksta KIAI. Šodien ikvienam ērti pieejama vide ir gan normatīvo aktu prasība, gan gluži vienkārši – labā prakse. Tāpēc "Latvijas dzelzceļš" ir uzsācis sadarbību ar Invalīdu un viņu draugu apvienību "Apeirons", lai kopīgi padarītu dzelzceļa infrastruktūru sabiedrībai pieejamāku.

Sadarbības ietvaros pagājušajā gadā tika īstenots līdz šim vērienīgākais pasažieru dzelzceļa infrastruktūras modernizācijas projekts Jelgavas un Jūrmalas dzelzceļa līnijās, veidojot paaugstinātās platformas, kas būs ērti pieejamas gan personām ar kustību traucējumiem, gan māmiņām ar ratiņiem, gan senioriem. Modernizētajās pasažieru platformās ir ne vien ērtākas uzbrauktuves un dzelzceļa šķērsojumi, bet arī vājredzīgiem cilvēkiem piemērotas norādes, tāpat plānots veidot skaņas indukcijas cilpas pie kases lodziņiem vājdzirdīgu cilvēku ērtībai.

LKA: Jaunākās paaudzes nozares pašregulācijas vadlīnijas

Foto: Publicitātes attēli

Uzskatot, ka banku kodeksam ir nepieciešama būtiska atjaunošana, ietverot mūsdienīgu izpratni par bankas un klienta sadarbību, attiecībām, tiesībām un pienākumiem, Latvijas Komercbanku asociācija (LKA) ķērās pie jauna pašregulācijas dokumenta izstrādes, izmantojot jaunu pieeju – veidot šo dokumentu primāri kopā ar ietekmes pušu ekspertiem.

Rezultātā izstrādāta banku sociālā harta, kurā atspoguļota mūsdienīga banku prakse un izveidots uz ilgtermiņa attiecībām vērsts banku un sabiedrības sadarbības modelis. Hartā ir iekļauta arī rokasgrāmata klientiem par finanšu pakalpojumiem.

'Fortum': Labas jušanās kampaņa 'Aktivitātes un enerģija'

Foto: Publicitātes attēli

Uzskatot, ka darba devēja pienākums ir atbalstīt un veicināt savu strādājošo iesaistīšanos fiziskās aktivitātēs, visā korporācijā "Fortum" tika organizēta kampaņa "Aktivitāte un enerģija". Projekts sastāvēja no četriem aktivitāšu blokiem, kas bija sadalīti pa nedēļām. Pirmajā nedēļā darbiniekiem tika dots uzdevums no savas darba vietas izkustēties vismaz vienu reizi stundā. Nākamajā nedēļā visi tika aicināti teikt "nē!" liftam un izmantot kāpnes. Trešajā nedēļā tika pievienots aicinājums veikt rīta rosmi. Ceturtajā nedēļā bija jāveic spēka un izturības vingrinājumi.

Kampaņa, kā vērtē KIAI, sekmēja jaunu ieradumu ieviešanu darbinieku ikdienā, tās laikā daļa darbinieku atsāka aktīvus ikdienas treniņus, savukārt daļa sajutās motivēti pievērsties regulāriem treniņiem pirmo reizi.

Rīgas Tehniskā universitāte: Inženierzinātņu popularizēšana

Foto: Publicitātes attēli

Lai piesaistītu jauniešu interesi inženierzinātnēm, RTU turpina rīkot virkni pasākumu, kā arī arī 2015. gadā uzsāka jaunu iniciatīvu – izveidoja Inženierzinātņu vidusskolu. Tās uzdevums ir sagatavot vidusskolēnus inženierzinātņu studijām.

Skolā tiek attīstīta skolēnu domāšana, tiem tiek sniegta pieredze eksakto zinātņu praktiskā lietošanā, tiek akcentēta valodas un informācijas tehnoloģiju nozīme inženierzinātnēs. Mācību procesā tiek veicināta jauniešu interese par pētniecību, tā audzinot jauno zinātnieku paaudzi.

'Cēsu alus': Esmu atbildīgs par to, ko redzu un dzirdu

Foto: Publicitātes attēli

Lai uzņēmumā "Cēsu alus" nepieļautu nelaimes gadījumus, 2015. gadā tika ieviesta darba aizsardzības politika, kas ietver sevī nulles nelaimes gadījumu politiku. Tā paredz nepieļaut nelaimes gadījumus darbā un definē pamatprincipus un uzdevumus, lai sasniegtu šo mērķi. Viens no politikas pamatprincipiem ir – "Esmu atbildīgs par to, ko redzu, dzirdu, zinu!", kas norāda uz ikviena darbinieka lomu un atbildību mērķa īstenošanā.

Strādājošie ir apmācīti atpazīt arī iespējamās bīstamās situācijas, un ir izveidota iekšējā ziņošanas vietne, kur ikviens var informēt par potenciālo bīstamību.

'AE Partner' darbinieku Ideju istaba

Foto: Publicitātes attēli

Uzņēmuma "AE Partner" īpašniekam Maiklam Holmam radās ideja par darbinieku ideju istabu - speciāli izveidotu telpu, kur darbinieki tiek aicināti un izaicināti paust savas domas, ieteikumus un novērojumus par to, ko uzņēmumā varētu darīt labāk, efektīvāk vai citādāk. Jebkurš var brīvi pieteikt ideju, kā arī sekot līdzi tās virzībai un izpildes statusam uz laika ass. Šādā veidā tiek veicināta darbinieku iesaiste un uzņēmuma izaugsmes izmaiņas sāktas no darbiniekiem.

'FN-Serviss': klientu izglītošana ceļā uz drošu uzņēmumu

Foto: stock.xchng

Valsts kontroles 2015. gada revīzijas ziņojums apliecina, ka Latvija ir to valstu sarakstā, kur ir viens no augstākajiem ugunsgrēku un bojāgājušo skaits.

2014. gada rudenī "FN-Serviss" drošības ekspertu komanda aizsāka iniciatīvu – Ekspertu dienas. Tie ir semināri, kas tiek organizēti reizi ceturksnī un kur tiekas vadošie Latvijas un Eiropas ugunsdrošības eksperti, lai dalītos vērtīgās zināšanās un pieredzē ar atbildīgajiem speciālistiem par kādu nozarē sāpīgu tēmu. Piedalīšanās seminārā tiek nodrošināta bez maksas. Pateicoties šai iniciatīvai, ir identificētas vairākas problēmas, kur nepieciešamas izmaiņas tiesību aktos, par ko jau ir informēti atbildīgie dienesti valsts pārvaldē, stāsta KIAI pārstāvji.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!