Solveiga Grīsle
Foto: Publicitātes foto
Kur likt vecās ziemas riepas? Pavasarī ar šo jautājumu jau atkal saskarsies desmitiem tūkstoši auto saimnieku, jo Latvijā līdz šim tā arī nav izdevies iedarbināt ērtu un loģisku autoriepu aprites sistēmu. Ar vārdu "ērtu" es domāju automašīnu saimniekus, kuri, visticamāk, nolietotās riepas labprāt atstātu autoservisā. "Loģisku", – nozīmē tādas sistēmas izveidi, kurā kāds īsteno minētās ērtības neredzamo pusi: motivē servisus riepas pieņemt, organizē to savākšanu, transportu un pārstrādi.

Latvijā ir iespējams izveidot tādu aprites sistēmu, kas nodrošina iespēju maiņas punktā riepas atstāt bez maksas, nerada zaudējumus tālākajos riepu aprites posmos un ir nosacījums, lai pie mums neveidotos arvien jauni nolietoto riepu kalni.

Bez pieminētā ērtuma un loģiskuma jeb ekonomiskās pamatotības svarīgs ir vēl trešais vārds – "aprite". Aprites ekonomika, ko pēdējo gadu laikā dzird piesaucam vietā un nevietā, nolietoto riepu jautājumā precīzi raksturo galveno iespēju un vienlaikus arī izaicinājumu. Jo "riepu problēmas" sakne nav nedz veco riepu pārstrādes jaudu nepietiekamība, nedz neatbildīgi autoservisi, vai cilvēki, kuri riepas izgāž mežā. Sakne ir meklējama apstāklī, ka līdz šim nav izdevies radīt ekonomiski pamatotu sistēmu, kuras dalībniekiem riepu nodošana, transportēšana, pārstrāde neradītu zaudējumus un liekus sarežģījumus. Tirgus ekonomikā katrs meklē un atrod efektīvāko izdzīvošanas ceļu. Un tomēr, – šāda sistēma ir iespējama. Pirmais solis tās iedarbināšanā ir jāsper valstij.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!