Šis gads kopumā IPO (Initial public offering jeb sākotnējo publisko piedāvājumu) tirgū bija vājš – tika īstenots par 19% mazāk darījumu nekā gadu iepriekš (1115 darījumi pret 1383 darījumiem pērn). Iemesli tie paši, kas jau daudzkārt uzskaitīti – tirdzniecības politikas un tarifu nesaskaņas, bažas par ekonomiskās izaugsmes stabilitāti un ieilgušais "Brexit" process. Tā rezultātā daudzi uzņēmēji un investori vienkārši neuzskatīja šo gadu par labāko laiku saviem darījumiem.
IPO darījumu ieņēmumu apjoms šogad gan nav būtiski samazinājies – tas ir par tikai 4% mazāks kā pērn, taču to lielā mērā izskaidro milzīgais "Saudi Aramco" IPO darījums šī gada pēdējā ceturksnī, kas par tikai 1,5% uzņēmuma akciju piesaistīja 25.6 miljardus ASV dolāru. Šis IPO darījums bija faktiski divas reizes lielāks par nākamo šī gada veiksmīgāko IPO darījumu – "Alibaba Group" piedāvājumu, kas piesaistīja 12,9 miljardus ASV dolāru un trīs reizes lielāks par "Uber Technologies" IPO darījumu ar tā 8,1 miljarda ASV dolāru investīcijām.
Interesanti, ka "Saudi Aramco" darījums bija tik liels, ka Saūda Arābijas "Tadawul" biržai gandrīz ļāva apsteigt slaveno "Nasdaq" biržu – Rijādas biržā tikai pieci IPO darījumi gada laikā piesaistīja 26,6 miljardus ASV dolāru, bet Ņujorkas "Nasdaq" 26,7 miljardus ASV dolāru investīcijas sasniedza ar 128 IPO darījumiem. Lielākā birža pasaulē pēc IPO darījuma apjoma šogad ir Honkonga ar 37,9 miljardu ASV dolāru piesaistītām investīcijām 154 IPO darījumos. Minētās "Nasdaq" ir attiecīgi otrā un "Tadawul" – trešā lielākā IPO darījumu birža šogad.
Šogad par 13 % ir augusi IPO darījumu mediānas vērtība, kas sasniedza 76 miljonus ASV dolāru, ko izskaidro lielāks skaits lielo darījumu ar vērtību virs 500 miljoniem ASV dolāru. Tomēr, pat ņemot vērā šo pieaugumu, pasaules IPO tirgus mērogi nav nekas nesasniedzams Latvijas vai Baltijas uzņēmumiem. Starptautisko tirgu mērogs un dinamika, it sevišķi Eiropā, pierāda, ka Latvijas nozaru flagmaņi, gan privātie, gan valsts, kapitālu attīstībai noteikti var meklēt ar IPO darījumu palīdzību, tam attiecīgi sagatavojoties. 50 līdz 100 miljonu ASV dolāru investīcijas IPO tirgū varētu sasniegt vesela virkne mūsu vietējo uzņēmumu. Turklāt jāņem vērā, ka veiksmīgs IPO darījums dod ne tikai kapitālu, bet arī papildus priekšrocības – atpazīstamību, uzticamību un prasības pēc mūsdienīgas pārvaldības.
Ja apskatām konkrēti Eiropu, tad jāsaka, ka šeit IPO darījumiem šis gads bija īpaši grūts – tika īstenoti par 37% mazāk darījumu (143) ar par 39% mazāku investīciju apjomu (23,3 miljardi ASV dolāru). Šos rādītājus izskaidro Eiropas augstais jūtīgums pret globālajiem notikumiem – Eiropu skar teju katrs pasaules tirgu un ģeopolitikas izaicinājums. Latvijas uzņēmējiem interesanti varētu būt atzīmēt, ka Eiropā lielajās biržās pēc-IPO uzņēmuma mediānas tirgus kapitalizācija bija 214 miljoni ASV dolāri, bet mediānas IPO darījums – 58 miljoni ASV dolāru. Lielākais IPO apjoms Eiropā ir tehnoloģiju uzņēmumu darījumi – 43, kam seko veselības aprūpes nozare ar 18 darījumiem un industriālais sektors ar 17 darījumiem.
Nākamais gads IPO tirgū tiek sagaidīts labāks – it sevišķi tā pirmā puse. ASV un Ķīnas tirdzniecības nesaskaņas, kā izskatās, varētu tuvoties risinājumam un arī otrs tirgu satraukuma avots – "Brexit" process varētu pavirzīties uz priekšu nākamā gada pirmajā kvartālā pēc tam, kad Konservatīvā partija Lielbritānijā ir guvusi skaidru mandātu. Tirgiem diez vai patīk "Brexit" kā tāds, taču vēl mazāk patīk ieilgusī neskaidrība. Nākamā gada pirmā puse tiek uzskatīta par pateicīgu brīdi IPO darījumiem arī dēļ ASV prezidenta vēlēšanām, kas notiks rudenī – proti, lielie darījumi jāpaspēj pirms visa uzmanība tiks pievērsta cīņai politiskajā arēnā, kas neizbēgami nesīs jaunu neziņas vilni. Darījumiem pateicīga ir arī finanšu vide, kurā investori meklē pievilcīgus ieguldījumu objektus vēsturiski zemu procentu likmju un augstas līdzekļu pieejamības apstākļos.
Šī situācija kopumā iezīmē IPO tirgu tendenci – darījumi virzās no viena IPO iespēju loga uz nākamo un uzņēmējiem jāspēj samērā ātri reaģēt uz tirgu situāciju un turēt gatavībā savus iecerētos IPO piedāvājumus, lai tos liktu lietā pareizā laikā.