Katru nedēļu aptuveni 1,2 miljoni eiro – šāda ir vidējā summa, ko "Swedbank" šogad Latvijā ir piešķīrusi dažādu projektu finansēšanai mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) segmentā, no kuriem izteikti lielākā daļa ir tieši mazie uzņēmumi – tādi, kuru apgrozījums nepārsniedz dovus miljonus eiro gadā. Pēdējo piecu gadu laikā šī segmenta kreditēšanas līmenis ik gadu ir bijis līdzīgs, taču straujāku izaugsmi piedzīvojis tieši 2019. gadā, kad finansēšanā esam panākuši aptuveni 15% lielu pieaugumu.
Šoruden veikts pētījums liecina, ka pēdējo piecu gadu laikā teju puse (45%) mazo un vidējo uzņēmumu ir piesaistījuši finansējumu biznesa izaugsmei1. Lai arī gandrīz divas trešdaļas no uzņēmējiem ir sacījuši, ka dažādiem biznesa attīstības mērķiem tiem būtu vajadzīgs papildu finansējums, ir arī šķēršļi, kas attur uzņēmējus no tālākas rīcības. Te jāizceļ trīs faktori – ir redzams, ka uzņēmēji negrib riskēt ar savu un ģimenes mantu; ka baidās kļūt atkarīgi no aizdevēja; kā arī – baidās no svārstībām globālajos tirgos un nestabilitātes. Ja pirmais un trešais no minētajiem faktoriem ir pilnībā saprotami, otrais – bažas kļūt atkarīgam no bankas – ir maldīgs pieņēmums. Bankas mērķis nekad nav bijis un nebūs ietekmēt aizņēmēju biznesu. Mūsu mērķis ir tieši tāds pats kā uzņēmējiem, – lai viņu bizness būtu konkurētspējīgs, attīstītos un augtu. Gluži vienkārši, tas rada jaunas iespējas arī mums – finansēt uzņēmumu tā nākamajos attīstības posmos.
Pētījums rāda, ka daļa uzņēmumu finansējumu bankā nav piesaistījuši, jo tiem ir kādi citi finanšu avoti (ES fondi, privātie avoti), daļa uzņēmēju šobrīd tam nesaskata iespējas vai vajadzību, dažus attur neziņa par ekonomikas attīstību nākotnē. Visas bažas novērst nav iespējams un arī nav nepieciešams, bet ko nelielā biznesa pārstāvjiem būtu jāņem vērā, lai nodrošinātu bankas aizdevuma piesaisti jauna projekta vai idejas finansēšanai, ja viņi tomēr nolemj tam pieteikties?