Pēc vides aizsardzības un reģionālas attīstības ministrijas (VARAM) datiem, vidēji viens Latvijas iedzīvotājs gada laikā atkritumos izmet aptuveni 130 kg neizlietotas pārtikas. SIA "Hanzas Maiznīca" pērn veiktais pētījums liecina, ka aptuveni 16% atkritumu veido piena produkti, 20% – pagatavots ēdiens un ap 24% – augļi un dārzeņi. Saskaņā ar "The Economist" veikto pētījumu par pārtikas ilgtspējas indeksu (Food Sustainability Index 2018) Latvija 2018. gadā starp 68 valstīm tika ierindota tikai 53. vietā – krietni aiz Igaunijas un Lietuvas. Tas liecina, cik svarīgi ir domāt par efektīvāku pārtikas produktu patēriņu, tādējādi mazinot to atkritumu daudzumu.
Globālās tendences liecina, ka iedzīvotāji arvien vairāk tiecas dzīvot videi draudzīgāk un ekoloģiskāk, sekmējot ilgtspējīgu domāšanu. Pēdējā gada laikā mazumtirdzniecības nozarē tas atspoguļojas patērētāju paradumu maiņā un produktu izvēlē – pircēji izvēlas iepirkties mazākos veikalos vai tirdziņos.
Arvien būtiskāks faktors ir laika ietaupījums, ātra un ērta iepirkšanās, saglabājot augstus kvalitātes standartus sortimenta izvēlē, klientu apkalpošanā un piedāvātajā cenā. Līdz ar to šobrīd arvien populārāki kļūst mazie pārtikas veikali, kas ir tuvāk iedzīvotāju dzīvesvietai. Plašos lielveikalos tiek patērēts daudz vairāk laika produktu meklēšanai, bet ļoti bagātīgais sortiments reizēm var būt šķērslis ātrai lēmumu pieņemšanai. Cilvēki, kuri savas dienas pavada lielā skrējienā un pēc nogurdinošas darbdienas vēlas ātrāk nokļūt mājās, augstu novērtē tās 10 vai 20 minūtes, kuras iespējams ietaupīt, izvēloties mazāka izmēra veikalus, kas atrodas pa ceļam uz mājām.
Kā jau minēju, dažādi pētījumi rāda, ka liela daļa no iegādātās pārtikas pēc tam nonāk atkritumos. Iepērkoties lielveikalos, pircēji bieži vien ļaujas plašajam piedāvājumam un iegādājas daudz vairāk preču, nekā tiem patiesībā ir nepieciešams. Tā ir gan tuvredzīga saimniekošana, gan izniekota nauda. Vienlaikus lielveikali jeb tā saucamie bāzes tipa veikali ir ērts risinājums tām preču kategorijām, ko var uzglabāt ilgtermiņā. Taču ikdienas patēriņam – produktu iegādei – daudz ātrāki, ērtāki un pieejamāki ir mazie veikali.
Mazo pārtikas veikalu priekšrocība ir iespēja nodrošināt sortimenta daudzveidību, tostarp pēc pircēju pieprasījuma. Piemēram, "Citro" veikalu tīkls attīsta sadarbību ar vietējiem reģionu ražotājiem, piedāvājot pircējiem lokālās izcelsmes produktus. Viņi to atzinīgi novērtē, jo apzinās, ka ar savu pirkumu atbalsta vietējos ražotājus un zemniekus. Savukārt mums kā mazumtirdzniecības zīmolam "Citro" tas ļauj reģionālā līmenī atšķirties no konkurentiem, kā arī radīt papildu pievienoto vērtību veikala sortimentam.
Mūsdienu straujajā dzīves ritmā kombinācija – ātri, ērti un pieejami – ir noteicošais pircēju izvēles faktors par labu nelieliem veikaliem. Mazo veikalu tīkli, kā, piemēram, "Citro", spēj vienlaikus piedāvāt konkurētspējīgu sortimentu un atvieglot ikdienu, nodrošinot ērtu iepirkšanos un kvalitatīvu klientu apkalpošanu tuvāk viņu dzīvesvietai.