Delfi foto misc. - 75607
Foto: Publicitātes foto
Nav noslēpums, ka Covid-19 radītā krīze daudziem uzņēmumiem lika pārdomāt e-komercijas attīstības iespējas. Lai noturētu savu darbību, daudzi steidza "pārcelt" biznesu uz digitālo vidi. Tomēr kā neapjukt tiešsaistes platformu piedāvājumā un saprast, kur vislabāk pārdot savu produktu un vai internetā var tirgot ikviens?

Līdz ar patērētāju paradumu maiņu šobrīd internetā iepērkas arī tie, kas iepriekš to nekad nedarīja, tāpat arī, pielāgojoties jaunajiem apstākļiem, tirdzniecību e-vidē uzsāk uzņēmumi, kas līdz šim savus produktus pārdeva tikai klātienē, un plāni tirgoties e-vidē bija tālākā nākotnē vai vispār nebija aktuāli. Kā liecina Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) maijā veiktās uzņēmēju aptaujas dati, lai veicinātu eksportu, 24% aptaujāto Latvijas uzņēmēju no valsts sagaida atbalstu digitālās tirdzniecības uzsākšanai un attīstīšanai.

Tāpat jāpiebilst, ka pircēji internetā pērk ne tikai pirmās nepieciešamības preces, bet praktiski visu sadzīvei nepieciešamo. To redzam arī pēc "Ewart Woods" produkcijas pieprasījuma pieauguma. Ražojam dažādus sadzīves un interjera priekšmetus no koka, kas nebūt nav Covid-19 radītās krīzes laika nepieciešamākā prece un kuru īpaši iecienījuši ārvalstu pircēji – eksportējam 99% saražotā. Cilvēki turpina pirkt arī šobrīd, turklāt vēl vairāk kā jebkad iepriekš. Ja ierasti e-komercijā aktīvākā pārdošana notika Ziemassvētku laikā, tad patlaban jau kopš marta esam palielinājuši ražošanas jaudas un aizvien turpinām piesaistīt jaunus darbiniekus.

Klients joprojām pirmajā vietā

Salīdzinot internetveikalu ar fizisku veikalu, mums nav iespējas tiešā veidā sarunāties ar savu potenciālo klientu, taču arī attālināta komunikācija ar klientu ir būtiska, tomēr daudzi tirgotāji joprojām no tās baidās vai neuzskata par svarīgu. Ar klientiem komunicējam astoņās valodās. Tas nozīmē, ka esam pieejami un atvērti daudzu pasaules valstu iedzīvotājiem viņiem saprotamā valodā, kas ir būtisks faktors, piesaistot potenciālos klientus. Kā zināms, klientu lēmuma pieņemšana par labu preces iegādei tiek balstīta gan uz vizuālo noformējumu, gan preces aprakstu, ko sniedz ražotājs. Daudzi šobrīd pirmo reizi izmēģina iepirkšanos internetā, tāpēc, lai radītu pozitīvu pirmo pieredzi un klients atgrieztos, ir būtiski, lai tirgotājs ir parūpējies par drošu, ātru un ērtu iepirkšanos.

Uzsākt e-komerciju vēl nekad nav bijis tik viegli

Lai sasniegtu pasaules tirgu, neizejot no mājām, e-komercijā darbojamies jau kopš 2015. gada, sākot tirgot platformā "Etsy", kas ir vienkāršākā tiešsaistes platforma, ar ko sākt e-komerciju. Pirms pieciem gadiem par e-komerciju runāja piesardzīgi un to mēģināja tikai drosmīgākie uzņēmumi. Arī "Ewart Woods" sāka testēt tiešsaistes platformu, nezinot, vai tā tiešām strādās – vai mūs pamanīs un vai produktu pirks. Taču ātri sapratām, cik tas ir viegli un ātri, tāpēc internetvide ir mūsu vienīgā tirdzniecības platforma arī šodien. Lai gan tirgus ir liels, kā liecina Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas dati, šobrīd vien apmēram 14% Latvijas uzņēmumu izmanto e-komerciju.

Covid-19 ierobežojumu reiz beigsies, bet tirdzniecība internetā paliks

Cilvēki visā pasaulē pērk mūsu Cēsīs saražoto produkciju, un uzņēmuma apgrozījums ik gadu divkāršojas. Pati lielākā pārdošana "Ewart Woods" patlaban notiek tiešsaistes platformā "Amazon". Šo platformu apguvām pašmācības ceļā, jo tolaik nebija kam pajautāt, bet šobrīd jau paši konsultējam jaunos uzņēmējus, kuri grib dzirdēt reālu uzņēmuma pieredzi. Protams, katrs gadījums ir individuāls, tāpēc iesaku izmantot dažādus uzņēmumu atbalsta rīkus. Ar pārrobežu e-komerciju saistītās neskaidrības var risināt, piemēram, vēršoties pēc atbalsta Eiropas Biznesa atbalsta tīklā Latvijā (EEN), kur speciālisti, sadarbojoties ar EEN partneriem citās dalībvalstīs, noskaidros aktuālo tirgus informāciju.

Tirdzniecība internetā ir vienkārša, ātra un ērta, tomēr uzņēmumam gan pirms tiešsaistes tirdzniecības uzsākšanas, gan tās laikā ir būtiski zināt viņam saistošos noteikumus, kā arī orientēties e-risinājumos, kas var atvieglot potenciālā tirgotāja darbu.

Internetā var pārdot gandrīz jebko un no jebkuras vietas pasaulē. Fiziskā vieta nav tik būtiska, ir jāpielāgojas jaunajiem apstākļiem. Galvenais ir pareizi mācēt noformēt savu produktu. Tas ir izdevīgi, ātri un tirgus ir milzīgs. Ir vērts mēģināt!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!