Universālo banku vidi pēdējā desmitgadē ir sašūpojušas tehnoloģijās balstītās finanšu pakalpojumu sniegšanas kompānijas jeb neobankas – virtuālas bankas bez birojiem un filiālēm, kas apkalpošanu organizē ar aplikāciju un digitālo instrumentu starpniecību.
Šobrīd jau iespējams teikt, ka banku filiāles vairs nav pirmais banku un to klientu saskarsmes punkts, savukārt tālruņu sarunas aizvieto digitālie kanāli un identifikāciju viedsistēmas. Visticamāk, ka tie pakalpojumu sniedzēji, kas virtuālajā vidē būs pieejamākie un saprotamākie, iegūs ievērojamāko klientu daļu.
Vienlaikus virkne banku šo pārmaiņu rezultātā koncentrē resursus, zināšanas un profesionalitāti tikai dažos no pakalpojumu virzieniem. Tas ļauj efektīvāk atrisināt klienta vajadzības salīdzinājumā ar tiem pakalpojumus sniedzējiem, kas velta spēkus plaša pakalpojumu klāsta nodrošināšanai.
Specializēto banku priekšrocības
Mūsdienu banku klienti vēlas pakalpojumus, kas sekmē tieši viņu problēmu veiksmīgāku atrisināšanu, un nav gatavi atbilst standarta finanšu produktu rāmjiem. Plašs bankas pakalpojumu portfelis vairs nav pievilcīgs mūsdienu prasīgajam klientam, kas ar dažu klikšķu starpniecību no jebkuras pasaules vietas var pārvaldīt savas finanses.
Specializēto banku galvenās priekšrocības ir ērtība, kā arī nelielais pakalpojumu skaits, kuru saturs un kvalitāte ir noslīpēta līdz pēdējai detaļai.
Pasaules pieredze rāda, ka klienti to novērtē, specializētajām bankām kļūstot arvien pelnošākām. Tādēļ likumsakarīgi, ka arī "PrivatBank" ir izvēlējusies investēt resursus un koncentrēt visus savus spēkus neliela, augstas kvalitātes pakalpojumu klāsta nodrošināšanā.
Nenoliedzami, universālās bankas pastāvēs arī turpmāk. Tomēr redzam, ka labākos piemērus nākas adaptēt visiem, ļaujot digitalizācijai un automatizācijai nodrošināt uzlabojumus pakalpojumos, kā arī parādoties arvien jauniem sadarbības modeļiem starp bankām un alternatīvajiem kreditētājiem.
Latvijas banku vides izaicinājumi
Līdz ar Eiropas Savienības un starptautisko prasību rosinātām pārmaiņām Latvijas finanšu nozarē un nerezidentu klientu segmenta krasu samazināšanos, daļa banku ir nozīmīgu jautājumu priekšā. Proti, kas ir nākamais solis to attīstībā? Kur novirzīt ierobežotos resursus un kā saglabāt klientu apmierinātību?
Starptautiskie spēlētāji ir sasnieguši arī Latvijas klientus, līdz ar to vietējiem finanšu pakalpojumu sniedzējiem nākas turēt līdzi sacensībā par klientu lojalitātes saglabāšanu. Vienlaikus jāuzsver, ka patērētājs ir šī progresa ieguvējs – mobilās aplikācijas kļūst ērtākas un līdzīgākas, atbildes klientiem tiek sniegtas ātrāk, savukārt pakalpojumi kļūst saprotamāki.
Arī "PrivatBank" izjūt globālās vēsmas banku sektorā, tādēļ esam uzsākuši fundamentālas pārmaiņas, kļūstot par specializētu kredītu un noguldījumu pakalpojumu sniedzēju. Šobrīd esam transformācijas procesā un vienlaicīgi turpinām apkalpot klientus. Uzdevums nav viegls, bet esmu drošs, ka pieredzējusī bankas komanda to paveiks.