Sociālajam uzņēmumam nav peļņas gūšanas mērķa. Protams, tam ir jāizdzīvo, tāpēc savai eksistencei – izdevumu segšanai un algu samaksai – ir jānopelna arī šādiem uzņēmumiem. Taču primāri visi finanšu resursi tiek ieguldīti attīstībā.
Sociālais uzņēmums ir lielākais palīgs valstij dažādu sociālo pakalpojumu nodrošināšanā. Par valsts atbalstu arī pēdējos gados šī virziena uzņēmēji nevar sūdzēties – Labklājības ministrija piešķīrusi sociālā uzņēmuma statusu daudziem uzņēmumiem, kas nozīmēja nodokļu atlaides un iespēju pretendēt uz granta saņemšanu investīcijām turpmākajā attīstībā.
Sociālais uzņēmējdarbības akselerators "NewDoor" ir realizējis un turpina realizēt apmācību programmu tiem, kam ir sociālā biznesa ideja. Vēl līdz 20. decembrim iespējams pieteikties jaunajai trīs mēnešu akselerācijas programmai, kuras ietvaros biznesā un citās jomās pieredzējuši mentori palīdzēs akseleratora dalībniekiem īstenot savu biznesa ideju.
Šogad pandēmijas radīto apstākļu ietekmē varējām labi pamanīt un novērtēt, ko spēj sociāli atbildīgu ideju autori. Ne visi tie bija biznesi – daudzas bija vienkārši iniciatīvas, piemēram, "Paliec mājās", kas bija brīvprātīgo kustība ar mērķi palīdzēt tiem, kam pandēmijas apstākļos nav iespēju nokļūt līdz veikalam vai nav ar ko parunāt. Šī kustība ir lielisks piemērs arī tam, ka sabiedrībai aktuālas problēmas iespējams risināt ar tehnoloģisko rīku palīdzību.
Arī sociālajiem uzņēmumiem šis bija izaicinājumiem pilns gads. Arī tie bija spiesti pielāgoties un pielāgojās vispārējai notikumu attīstībai, pārceļot savu darbību tiešsaistē. Dažiem sociālajiem uzņēmumiem tas nozīmēja pat necerēti strauju attīstību. Piemēram, pēc mājmācības atbalsta centra "Serebra" pakalpojumiem pēkšņi bija milzīgs pieprasījums. Savukārt uzņēmums "OWA", kas cita starpā nodarbojas ar stājas korekcijas kreklu izstrādi, uz brīdi pārprofilējās uz aizsargmasku ražošanu.
Taču interesanti, ka rokas klēpī salikuši nesēdēja arī tie sociālie uzņēmumi, kuru pakalpojumi ir saistīti ar apmeklētāju nepieciešamību atrasties fiziskā vietā. Piemēram, jau pavisam drīz apmeklētājiem durvis vērs "Skaties ar sirdi" – muzejs tumsā. Tas piedāvās pieredzēt, kā jūtas akls cilvēks. Katra muzeja telpa ir veltīta citai izjūtai. Un ekskursijas notiks neredzīga gida pavadībā.
Cilvēkus var sadalīt trīs grupās. Pirmie ir tie, kuri raud un visus vaino. Tad ir tie, kuri cīnās un dara. Trešie ir kaut kur pa vidu, sak, gan jau būs labi. Sociālie uzņēmumi vienmēr ir bijuši cīnītāji. Ja tas uzrunā arī tevi, uzdrošinies īstenot savu sociālā biznesa ideju. Tieši tagad ir īstais brīdis.