darbs vīrietis priekšnieks rokas
Foto: Shutterstock
Ja uzņēmumam ir vāja korporatīvā pārvaldība, agri vai vēlu tā atspoguļosies vājos finanšu rezultātos, savukārt pie pārdomātas pārvaldības uzņēmums ilgstoši būs spējīgs noturēt savu konkurētspēju un piesaistīt arvien vairāk investoru un vadības talantus.

"Samsonite", lielākais ceļojumu somu ražotājs pasaulē, pēc kotācijas biržā 2011. gadā spēja audzēt pārdošanas apjomus vidēji par 16% gadā. Investori, turot šī uzņēmuma akcijas portfelī, jutās laimīgi un baudīja vērtības pieaugumu vairākus gadus (vidēji 15% gadā). Bet 2018. gadā tika atklāti uzņēmumam neglaimojoši fakti – viltots valdes priekšsēdētāja doktora grāds, aizdomīgi darījumi starp uzņēmumu un valdes priekšsēdētāju, manipulēšana ar peļņu. Rezultātā akciju vērtība zaudēja 25% savas vērtības, un tā turpina samazināties līdz pat šodienai, jo uzņēmums ir zaudējis gan investoru uzticību, gan ir pasliktinājušies tā finanšu rādītāji (peļņa par 2019. gadu samazinājās par 44%). Kā pretstatu var nostādīt būvniecības izejmateriālu ražotāju "Sika" no Šveices, kurš jau 20 gadus pēc kārtas spēj radīt pozitīvu peļņas pieaugumu, akciju cenai par šo laiku pieaugot 29 reizes. Viens no veiksmes stāsta faktoriem ir izcila korporatīvā pārvaldība, kuras ietvaros ir vērts atzīmēt neatkarīgo padomi un audita komiteju, ļoti pieredzējušo un zinošo valdes priekšsēdētāju, kā arī ikgadējo padomes locekļu snieguma novērtējumu.

Veidojot akciju portfeli vai izvēloties jaunu sadarbības partneri, reti kurš aizdomājas par korporatīvās pārvaldības analīzes veikšanu, jo uzmanības centrā parasti ir apgrozījuma pieaugums, rentabilitātes rādītāji, aizņemto līdzekļu daudzums un citi finanšu rādītāji. Bet velti, jo tieši korporatīvās pārvaldības kvalitāte nosaka uzņēmuma spēju veiksmīgi darboties ilgtermiņā, kā arī ļoti ietekmē uzticamības pakāpi, un tādējādi uzņēmuma vērtību. Uzņēmuma pārvaldība ir viens no svarīgākajiem faktoriem, kas nosaka, cik efektīvi un uzticami darbosies uzņēmums un cik saskaņotas ir vadības darbības ar akcionāru mērķiem. Īpaši svarīgi tas kļūst krīzes apstākļos, kad uzņēmumam nepieciešams ātri reaģēt, adaptēties un rīkoties.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!