Delfi foto misc. - 77861
Foto: Publicitātes foto

2009. gada maijā ASV mediju koncerna "News Corp." priekšsēdētājs Rūperts Mērdoks paziņoja, ka avīžu nākotne ir digitalizācija, kaut arī varētu paiet 10–15 gadu, līdz lasītāji pilnībā pāries uz elektroniskajām versijām. Viņš arī prognozēja, ka laiks, kad internetā ziņas pieejamas par velti, beigsies. Nu, kad pagājuši gandrīz 12 gadi, redzam, ka šīs prognozes ir piepildījušās daļēji: lai gan liela daļa mūsu ikdienas paiet digitālajā vidē, lasītāji joprojām informāciju iegūst arī drukātajā presē, un raksti dažādos avotos internetā pieejami gan bez maksas, gan abonējot par salīdzinoši simbolisku cenu. Latvijā vērojama tendence augt pieprasījumam pēc izdevumiem, kas ne tikai apmierina mūsu nepieciešamību pēc informācijas, bet arī ļauj izkopt savas zināšanas, hobijus vai saturīgi pavadīt brīvo laiku.

Pēdējos gados preses tirgus ar katru gadu samazinās, ko ietekmē galvenokārt trīs būtiski faktori. Pirmkārt, samazinās Latvijas iedzīvotāju un līdz ar to preses lasītāju skaits. Otrkārt, palielinās preses izdevumu cenas, jo izdevējiem, tāpat kā citu industriju pārstāvjiem, aug kopējais izmaksu līmenis, un, mēģinot saglabāt ienākumus, tie paaugstina maksu par saviem izdevumiem. Trešais faktors ir tehnoloģiju attīstība un digitalizācijas ienākšana dažādās dzīves jomās. Arvien vairāk cilvēku izvēlas ikdienā lasīt ziņas digitālajā vidē, kur tekstu papildina plašs videomateriālu klāsts, kas daudziem ir būtiski informācijas iegūšanai.

Digitalizācijas tendenci ievērojami pastiprinājusi arī Covid-19 ēra, liekot būtiski augt e-komercijas apjomam. Ierobežotas pārvietošanās laikā 2020. gadā vērojams preses abonementu skaita pieaugums, tomēr abonēšana tā pati "online" iepirkšanās vien ir, tikai šajā gadījumā klients iegādājas preci ilgākam laikam un iegūst to atkārtoti. Salīdzinot ar 2019. gadu, abonementu daudzums ir nedaudz sarucis, bet tas ir būtiski lielāks nekā 2018. gadā. Turklāt pieaug tieši ilgtermiņa abonēšanas apjoms, cilvēkiem izvēloties iecienīto preses izdevumu saņemt savā pastkastītē 10–12 mēnešus. Tas savukārt liecina par vēlmi būt drošībā un izvairīties no liekas saskarsmes ar citiem, iegādājoties laikrakstu vai žurnālu. Par to liecina arī interese par preses izdevumu piegādi uz mājām, ko līdz ar pārtikas produktiem no "Narvesen" iespējams pasūtīt "Bolt Food".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!