Pandēmija un tai sekojošā pašizolācija, attālinātais darbs un apzināta klātienes kontaktu ierobežošana pašreizējos apstākļos ir likusi pārskatīt veidus, kādos tiekamies ar kolēģiem, klientiem un organizācijas mērķauditorijām. Profesionālā vidē – komunicējot gan ar vietējiem, gan ārzemju partneriem – "Zoom", "MS Teams" un "WebEx" tiešraides kļūst aizvien ierastākas. Pirms 15 gadiem telefonkonferences bija pieejamas tikai lielo uzņēmumu birojos, bet tagad gan biznesa vide, gan izglītības sistēma, gan dažādu pasākumu rīkošana balstās uz "Zoom" un stabilu interneta savienojumu.
Jaunā realitāte liek pārskatīt komunikācijas paražas un meklēt labākās prakses, lai virtuālo vidi izmantotu maksimāli efektīvi. Jāsaprot, ka telefonkonferenču finansiālais izdevīgums noteikti veicinās šī saziņas veida dziļāku integrāciju mūsu dzīvē.
Influenceru ekspansija tiešraidēs
Pandēmijas sākumā influenceri jeb populāri digitālā satura veidotāji apmierināti berzēja rokas, jo cilvēki aizvien vairāk laika sāka pavadīt viedierīcēs. Piemēram, jau ar pirmo ārkārtas situāciju Latvijas "Instagram" piedzīvoja vēl nepieredzētu "live" uzplaukumu, jo katrs satura veidotājs izmantoja tiešraides, lai iesaistītu auditoriju. Tomēr viņu prieki bija īsi un, pienākot rudenim, vienkāršs "live" vairs tik lielu uzmanību neradīja. Tāpat sekotājiem bija apnicis sliktais apgaismojums, nedzidrā skaņa un nestabilais savienojums. Gudrākie influenceri Latvijā un pasaulē šobrīd iegulda līdzekļus labā tehnikā, rūpīgā tiešraides satura sagatavošanā un plānošanā, vai izmanto īpašas studijas, no kurām translēt tiešraides, lai nodrošinātu kvalitāti, profesionālu apgaismojumu, labu skaņu, stabilu interneta savienojumu un tehnisko atbalstu. Satura veidotāji, kas cienīs savu skatītāju un turpinās piedāvāt ausīm un acīm tīkamāko saturu, arī būs ieguvēji un palielinās sekotāju bāzi un iesaisti.
Virtuālie pasākumi un mediju attiecības
Prognozēju, ka virtuālo pasākumu loma saglabāsies arī pēc pandēmijas. Jau pirms pandēmijas sabiedrisko attiecību profesionāļi varēja novērot, ka preses konferenču formāts ir zaudējis aktualitāti – samazinājies žurnālistu skaits medijos, informācijas aprite ir zibenīga un jau iepriekš bieži no žurnālistiem saņēmām atbildi "man nav laika pasākumu apmeklēt, sūtiet relīzi". Taču informāciju nodot ir nepieciešams un parasti pasākumi ir labs kanāls. Bet ja nevar pulcēties? Televīzijas kvalitātes tiešraides ir nākotnes standarts. Tagad, lai piedalītos īpašā pieredzē, žurnālistam ir nepieciešams tikai viedtālrunis. Tehnoloģijas atvieglo žurnālistu dzīvi un respektē viņu laiku, atbrīvojot no nepieciešamības dienas gaitā steigā apmeklēt vairākus notikumus. Turklāt šādās tiešraidēs var vairāk iesaistīt arī ārzemju ekspertus, piedāvājot padziļinātu tēmas iztirzājumu un plašāku vēstījumu.
Lai gan uz virtuālo pasākumu "atnākt" ir vieglāk, iepriekšējai komunikācijai ir jābūt cieņpilnai un laicīgai, uzaicinot žurnālistus, vai jebkuru citu auditoriju uz pasākumu savlaicīgi, nevis pēdējā brīdī, aizbildinoties, ka pasākums taču notiek dažu klikšķu attālumā. Tas ir svarīgi arī tāpēc, lai auditorija varētu saplānot dienu, izbrīvējot laiku noteiktai interneta tiešraidei un atliekot mazāk svarīgus videozvanus uz citu dienu, jo arī pārmērīgs informācijas piesātinājums un videozvanu, virtuālo tiešraižu daudzums vienā dienā ir nogurdinošs. Jāsaprot, ka žurnālisti ir ļoti pieredzējuši un prasīgi skatītāji, tāpēc labs scenārijs, režija un nevainojams tehniskais izpildījums ir obligāts.
Virtuālo pasākumu kvalitāte
Tā kā virtuālo pasākumu nozīme aizvien turpinās pieaugt, pandēmijai šajā gadījumā darbojoties kā "palaidējmehānismam", svarīgi ir radīt tos augstā kvalitātē, respektējot gan sevi, gan auditoriju. Ieteicams izvairīties no aplamā priekšstata, ka labi virtuālie pasākumi ir lēti; vienas kvalitatīvas tiešraides izmaksas nevar būt zemākas par 1,5 tūkstošiem eiro. Jāizmanto dažādi publikas uzmanības noturēšanas paņēmieni, piemēram, pusotru stundu garai tiešraidei nepieciešami vismaz trīs kadru plāni un divi runātāji. Pēc pasākuma ļoti svarīga ir auditorijas atgriezeniskā saite. Ja noder auditorijas "feedback" tekstuālā veidā, tad labākā platforma ir "YouTube", tāpat auditorijas jautājumiem var izmantot arī atvērtu "WhatsApp" līniju.
Tā kā virtuālās tiešraides ir pietiekami jauna parādība, tad bieži uzņēmumi aizmirst noteiktas tehniskas nianses to rīkošanā. Piemēram, organizējot "Zoom" tiešraides, kurās piedalās vairāk nekā 100 cilvēku, jādomā par laicīgu licences iegādi. Atcerieties arī vienmēr ierakstīt tiešraidi, lai vēlāk būtu pieejams kvalitatīvs izejmateriāls, ja ir vēlme pārraidīt translāciju vēlāk.
Virtuālo pasākumu karalis – saturs
Protams, tehniskā izpildījuma augstā kvalitāte virtuālajās tiešraidēs ir svarīga, bet galvenais tomēr ir saturs. Tieši iesaistošs saturs un kvalitatīvs scenārijs būs noteicošais, lai skatītājs ne tikai pieslēgtos pasākumam sākumā, bet skatītos līdz beigām. Ja tiešraide ir kvalitatīva, tad līdz pat 90% auditorijas noskatās to līdz galam. Tāpat jārespektē auditorijas laiks – tiešraidi veidojot dinamisku, raiti paužot informāciju un neaizraujoties ar pārmērīgi garām tiešraidēm, lai nenogurdinātu auditoriju.
Priecē, ka zīmoli aizvien vairāk sāk uzrunāt savu auditoriju nepastarpināti, izmantojot e-pasta mārketingu un sociālos medijus un aicinot uz īpašām pieredžu tiešraidēm, kas aizvien aktuālākas kļūst arī tāpēc, ka, piemēram, šobrīd nav iespējamas noteiktas klātienes promo akcijas, degustācijas un citi iesaistoši pasākumi, un nākas patērētāju interesi un iesaisti būvēt attālināti. Paredzu, ka tas kļūs par lojalitātes programmu regulāru komponenti un zīmoli mārketinga stratēģijā iekļaus augstas kvalitātes tiešraides, kurās varēs piedalīties lojālas auditorijas, kas jau tagad sagaida izglītojoša, ekskluzīva satura regulāru pieejamību. Šim saturam jābūt augstā kvalitātē, jo uzņēmumiem jāsaprot, ka konkurence digitālā satura jomā ir milzīga un aizvien pieaug – "TikTok", "YouTube" un, protams, "Netflix".
Personāla politika un virtuālie pasākumi
Virtuālo pasākumu loma pieaug ne tikai uzņēmumu komunikācijā ar patērētājiem, bet arī iekšējā saziņā ar darbiniekiem, jo mūsdienās arvien vairāk darbinieku izvēlas strādāt no mājām. Attālinātā darba tendence noteikti ir ieradusies uz palikšanu. Pēc pētījumu aģentūras "Norstat" datiem, 9% darbinieku plāno strādāt attālināti arī pēc ierobežojumu atcelšanas. Lai gan attālinātajam darbam ir noteiktas priekšrocības, "Sociometric Solutions" un "Teamie" 2014. gada pētījums parāda, ka komandu, kas pavada laiku kopā, kopējais sniegums ir par 25% labāks. Ja uzņēmumi nepielāgos personāla politiku jaunajiem apstākļiem, attālinātais darbs var kaitēt kolektīva mikroklimatam. Arī attālināti strādājošiem darbiniekiem ir nepieciešama mijiedarbība ar pārējo komandu, līdz ar to kvalitatīvas un pārdomātas tiešraides "Zoom", "MS Teams" un citur kļūs par personāla vadības standarta rīkiem tuvāko dažu gadu laikā gan komandu saliedēšanai un motivēšanai, gan īpašu pieredžu sniegšanai.
Jau tagad daži Latvijas tirgū esoši uzņēmumi veiksmīgi izmanto virtuālo pasākumu iespējas, lai motivētu un iepriecinātu darbiniekus. Piemēram, 2020. gada decembrī Jelgavas tipogrāfija "Zoom" tiešraidē pulcēja aptuveni 100 darbiniekus īpašās Ziemassvētku vakariņās, kuru laikā viens no uzņēmuma vadītājiem kopā ar šefpavāru Raimondu Zommeru nodrošināja darbiniekiem izklaidējošu vakaru ar maltīšu gatavošanu, (katrs vakariņu dalībnieks bija jau mājās saņēmis produktu komplektu ēdienu gatavošanai un dzērienu), un kolēģu uzrunām. Savukārt uzņēmums "Maxima" ir izsludinājis konkursu par tiešsaistes pasākuma rīkošanu, lai cildinātu labākās 2020. gada komandas. Prognozēju, ka drīzumā šiem uzņēmumiem pievienosies vēl daudzi citi.
Virtuālo tiešraižu jomā gan darbiniekiem, gan patērētāju auditorijām ieteicams neizgudrot riteni no jauna un izmantot labākās prakses un pieredzes, kā arī, konsultējoties ar speciālistiem, izvēlēties tieši tos tiešraides risinājumus, kas ir piemēroti attiecīgā zīmola un uzņēmuma vajadzībām, ņemot vērā auditorijas specifiku, vēstījumu un sasniedzamo mērķi.