Termins digitālā transformācija ir kļuvis par modes lietu, tas tiek lietots ļoti bieži un dažādos kontekstos. Bet vai visi to izprot vienādi: "Google Drive", "iCloud", "Dropbox", "LinkedIn", droni, blokķēdes un citas lietotnes, vai to izmantošana nozīmē, ka uzņēmums veic digitālo transformāciju?
Kas ir digitālā transformācija un kāpēc tā ir vajadzīga?
Digitālā transformācija ir daļa no digitalizācijas procesa. Pastāv trīs posmi: pirmais ir digitizācija (digitization), otrais – digitalizācija (digitalisation) un trešais posms ir digitālā transformācija. Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.-2027.gadam (NAP 2027) digitalizācijas turpmāko attīstību identificē kā caurvijošu elementu attiecībā uz visām nozarēm, īpaši tādās jomās kā inovācijas un zinātne, izglītība, veselības aprūpe, iekļaujoša sabiedrība un darba tirgus, infrastruktūra, reģionālā attīstība, drošība, kā arī vide un enerģētika. Digitālā transformācija ir vienā no ES attīstības prioritātēm, kam paredzēts dāsns finansējums. Eiropas Komisija kopš 2014. gada uzrauga dalībvalstu progresu digitālajā jomā, sagatavojot ziņojumus, kas balstās uz Digitālās ekonomikas un sabiedrības indeksu (DESI). 2020. gada DESI 28 ES dalībvalstu vidū Latvija ierindojās 18. vietā. Attiecībā uz digitālajiem publiskajiem pakalpojumiem Latvija ieņēma 5. vietu, pateicoties aktīvai e-pārvaldes risinājumu izmantošanai un atvērto datu pieejamībai valsts datu portālā. Savukārt, Latvijas uzņēmumi pilnībā neizmanto savu digitalizācijas potenciālu, tāpēc ierindoti tikai 23. vietā.