Delfi foto misc. - 79641
Foto: Publicitātes foto
Bieži vien iepērkoties veikalos, neaizdomājamies, kāpēc roka stiepjas pēc vienas vai otras preces. Vai arī atnākot no piemājas veikala, uz kuru devāmies pēc saldā krējuma, pamanām, ka esam ieradušies mājās vēl ar diviem zemeņu iepakojumiem, košļenēm un šķiltavām. Kas ir tas spēks, kas liek mums nopirkt noteiktu produktu un ļauties impulsīviem pirkumiem? Protams, mums visiem šķiet, ka visus lēmumus, tostarp iepirkšanās, pieņemam patstāvīgi. Tomēr realitātē skaisti izkārtotie plaukti veikalos nerodas paši, to pamatā ir peļņu nesošu preču izvietošanas māksla veikalu plauktos jeb merčendaizings, lai veicinātu pārdošanas apjomu palielināšanu. Iepriecinoši, ka mārketinga uzņēmuma "BSMS" un "Norstat" veiktajā pētījumā 2021. gadā 70% respondentu atzīmējuši, ka zina, kas ir merčendaizings, tātad esam pietiekami zinoši un izglītoti.

Taču merčendaizings nav tikai glīti produkti plauktos, tas ir tirdzniecības veicināšanas pasākumu kopums, kas palielina pārdoto preču daudzumu, piesaista pircēja uzmanību un kopumā veido produkta vai pakalpojuma pieejamību. Merčendaizings apvieno tādus pasākumus kā tirdzniecības zāles plānošanu, preču izvietošanu tajā, vizuālo noformējumu un reklāmas izvietošanu, kontroli pār preču krājumiem, preču cenas noteikšanu un nepieciešamo produktu patēriņa realizācijas stimulēšanu. Šo pasākumu kvalitatīvai un jēgpilnai izpildei ir jābalstās nozares aktualitāšu izpratnē, tirdzniecības situācijas analīzē un produktu segmenta attīstības izpētē.

Merčendaizings strādā – Latvijā 2/3, vai precīzāk 68% aptaujāto, vecumā no 25 līdz 40 gadiem atzīst, ka merčendaizings jeb produktu izvietošana ietekmē viņu izvēles1. Pircējiem patīk, ka preces ir izkārtotas vizuāli pievilcīgā veidā un praktiski atrodamas. Protams, arī pircēji mainās un merčendaizings līdz ar viņiem. Mainās cilvēku attieksme pret tehnoloģijām, daudzi iepirkumu sarakstus veido ar īpašu aplikāciju palīdzību, iepērkas interneta veikalos, pat automatizē savus pirkumus. Merčendaizingā aizvien vairāk ienāk digitalizācija, aktualizējot e-merčendaizingu, ko noteikti veicinājusi arī pandēmija. Lai gan interneta veikalā plauktu, vismaz tradicionālajā izpratnē, nav, internetā tos aizstāj baneri, preču izvietojums noteiktos veidos pa kategorijām un secībā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!