Delfi foto misc. - 76361
Foto: Publicitātes foto
Riepas kā atkritumi ir kaitīgas videi, tās dabiskajā vidē sadalās vairāk nekā 100 gadus, turklāt to sastāvā esošās ķimikālijas piesārņo kā augsni, tā gruntsūdeņus. Tādēļ ir būtiski, lai tās tiek pienācīgi pārstrādātas. Latvijā joprojām redzam riepas izmestas mežā, uzkrātas vairākās teritorijās, joprojām bieži nezinām, kur tās nodot. Pēdējā laikā ieviesta virkne izmaiņu situācijas uzlabošanai – finanšu nodrošinājums apsaimniekotājiem, palielināti normatīvi nolietoto riepu savākšanai un pārstrādei, šobrīd tiek izstrādāts jauns pētījums par šīs jomas turpmāku sakārtošanu, vērtējot arī depozītsistēmas scenāriju.

Jau vairākus gadus Latvijas mediju telpā ir aktualizēts nolietoto riepu apsaimniekošanas jautājums, norādot uz lieliem riepu uzkrājumiem atsevišķās teritorijās. Viens no piedāvātajiem risinājumiem ir riepu depozīta sistēmas ieviešana, ko šobrīd kā vienu no alternatīvām vērtē VARAM piesaistītie konsultanti.

Līdz šim Latvija riepu atkritumu apsaimniekošanā bija izvēlējusies arī citās Eiropas valstīs plaši izmantoto ražotāju atbildības sistēmas modeli. Tas nozīmē, ka riepu ievedējs – pats vai deleģējot šo uzdevumu apsaimniekošanas sistēmas uzņēmumam, – uzņemas atbildību un finansē nolietoto riepu apsaimniekošanu atbilstoši tā ievestajam jauno riepu apjomam konkrētajā gadā Latvijas teritorijā. Šo izpildi regulē normatīvie akti un kontrolē Valsts vides dienests.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!