Foto: DELFI
Biznesa vērtība lielākoties interesē brīdī, kad tiek apsvērta doma pārdot visu vai daļu no uzņēmuma. Tajā pašā laikā biznesa vērtība ir uzņēmuma darbības barometrs, lai uzzinātu, kā saimnieciskās darbības lēmumi ir sekmējuši, vai tieši pretēji – bremzējuši, vērtības pieaugumu un ko iespējams darīt, lai biznesa vērtība augtu.

Mūsu apkopotie pieci soļi ir lietas, par kurām uzņēmuma īpašnieki vai vadītāji ikdienā var pat neaizdomāties, ka tās ietekmē biznesa vērtību.

Izveidot uzņēmumu 50/50

Viena no populārākajām situācijām, kad, uzņēmumu dibinot, divi īpašnieki vienojas par līdzīgu pārvaldi un katram pieder 50% pamatkapitāla. Līdzīgi kā dzīvē, arī biznesa "laulībā" notiek visādi un ir bezgala daudz piemēru, kur šāda uzņēmuma nākotne ir pilnībā paralizēta, ja īpašniekiem rodas nesaskaņas. Ērtāki ir varianti ar vairākuma un mazākuma paketēm, kur pie uzņēmuma dibināšanas ir iespējams precīzi atrunāt, kādā veidā dalībnieki var viens otra ieguldījumu izpirkt, ja kāds vēlēsies no kopprojekta izstāties.

Īpašniekam pārmērīgi iesaistīties biznesa ikdienā

Uzņēmumu vada un biznesa procesus nodrošina apmaksāti darbinieki, kas īsteno īpašnieka deleģēto stratēģiju. Īpašnieka iesaistīšanās biznesa ikdienā liek uzdot jautājumus – vai īpašnieks par to saņem algu, vai pēc īpašnieka maiņas atsevišķi biznesa procesi vairs netiks nosegti un vai kādi sadarbības partneri uzņēmumam ir tikai pateicoties īpašnieka personīgajai ietekmei? Visi šie jautājumi ir saistīti ar iespējamām papildus izmaksām vai zaudētiem ieņēmumiem nākotnē, kā arī tie paaugstina kopējos biznesa riskus.

Pieļaut atkarību no sadarbības partneriem

Ērti ir strādāt ar dažiem lieliem klientiem vai iepirkumus organizēt no 1-2 piegādātājiem. Šāda taktika var būt arī veiksmīga, tomēr visbiežāk šeit slēpjas riski. Sadarbības partneriem var mainīties apstākļi vai arī tie, jūtot, ka kļūst par situācijas noteicējiem, var sākt izvirzīt lielākas prasības – klienti prasīt atlaides un garākus apmaksas termiņus, savukārt piegādātāji prasīt ātrākus norēķinus vai dot nodrošinājumu. Tas pasliktina naudas apriti uzņēmumā – piegādātājiem jāmaksā ātrāk, bet klienti grib norēķināties vēlāk, kā rezultātā uzņēmumam nepieciešams meklēt papildus finansējumu, lai organizētu ātrākus norēķinus, tādā veidā biznesam uzliekot saistības.

Palielināt aizņēmumu slogu

Uzņēmuma attīstība ir saistīta ar papildus investīcijām, kam tiek piesaistīts finansējums. Šeit ir svarīgi saskaņot aizņemtās naudas termiņus ar investīciju atpelnīšanos, lai nepienāk finansējuma atmaksas laiks brīdī, kad veiktās investīcijas vēl peļņu nenodrošina. Šādā situācijā visas jaunās saistības tiks "uzkrautas" esošajam biznesam, kas var nespēt tās apkalpot. Svarīgi investīciju finansēšanā ievērot pašu un aizņemto līdzekļu sakarību un, ja uzņēmumam nav savu līdzekļu, ko ieguldīt, tad prātīgāk būtu investīcijas atlikt. Pavisam riskanta ir situācija, ja investīcijas tiek veiktas citās nozarēs, kur uzņēmuma īpašniekiem/vadībai var nebūt nepieciešamo zināšanu un šādi līdzekļi var vienkārši aizplūst no biznesa.

Finanšu pārskatos iekļaut lietas, kas nav saistītas ar biznesu

Populārākās no ar biznesu nesaistītām lietām ir īpašnieka privātie izdevumi vai personīgā kustamā manta, kas iegādāta par uzņēmuma līdzekļiem. Šādu pozīciju esamība samazina uzņēmuma peļņas rādītājus un apgrūtina naudas plūsmu, tādā veidā pasliktinot viedokli par uzņēmuma vērtību. Eventuālā biznesa pārdošanas darījumā visas šīs lietas nepieciešams katru identificēt un "izņemt" no uzņēmuma, kas prasa papildus laiku un diskusijas ar investoriem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!