Foto: Shutterstock
Tuvojas gada depresīvākais laiks, kad ne tikai sauli redzam retāk, bet arī rēķini un izdzīvošanas jautājums nodarbina daudzu Latvijas iedzīvotāju ikdienu. Īpaši tas būs jūtams šajā rudenī un ziemā, jo jau vairākus mēnešus dzīvojam neziņā par energoresursu cenām jeb to, cik daudz būs jāmaksā par elektrību, gāzi un citiem komunālajiem rēķiniem. Tieši tāpēc arvien aktuālāks kļūst jautājums – vai varēsim atļauties iegādāties tos produktus, kurus esam iemīļojuši savā uzturā, vai tomēr nāksies no kaut kā atteikties par labu lētākiem aizvietotājiem? Citas valstis šo jautājumu risina samazinot nodokļus, taču Latvijā vēl arvien notiek tikai diskusijas tā vietā, lai palīdzētu cilvēkiem, kuri šeit dzīvo.

Pašreiz Eiropā ir tikai piecas valstis, kurām nav samazināts pievienotās vērtības nodoklis (PVN) primāri nepieciešamajām pārtikas precēm – Bulgārija, Igaunija, Latvija (izņēmums ir Latvijai raksturīgie augļi un dārzeņi), Lietuvā un Dānijā. Savukārt Lielbritānijā un Maltā šis nodoklis noteikts 0% apjomā, tādējādi nākot pretī iedzīvotājiem un atsakoties no "valsts tiesas". Lielākajā daļā no Eiropas PVN likmes ir diferencētas dažādiem pārtikas produktiem, bet, ja neskaita iepriekš nosauktās valstis, tad tās ir krietni zemākas nekā standarta likmes, ko piemēro citiem produktiem un pakalpojumiem. Visvairāk pārsteidz fakts, ka tādās bagātās valstīs, kā Luksemburga, PVN pārtikai ir tikai 3% pretstatā citiem ražojumiem, kam ir 17% vai arī Nīderlande, kur attiecīgi ir 9% un 21%. Vai tiešām mēs esam tik bagāti, ka varam atļauties maksāt tik milzīgu nodokli par to, ka gribam ēst?

Diskusijas par samazinātu PVN likmi pārtikas produktiem ilgst gadiem. Dažādām nevalstiskajām organizācijām pirms dažiem gadiem izdevās panākt to, ka Latvijai raksturīgajiem augļiem un dārzeņiem likme uz laiku tika samazināta uz 5%, tādējādi veicinot iedzīvotājus ēst veselīgāk. Kamēr Eiropā neizmainījās ģeopolitiskā situācija, šķita, ka ar to ir pietiekoši, taču laiki ir mainījušies. Esam nonākuši energoresursu krīzē, kad elektrība un gāze maksā vairākas reizes dārgāk nekā pirms gada, bet degvielas cenas "uzskrējušas debesīs". Un tieši šo aspektu dēļ izmaksas jebkādas pārtikas ražošanai, kā arī piegādei uz tirdzniecības vietām kļuvušas milzīgas, kas, protams, ietekmē arī gala cenu, ko jāmaksā pircējiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!