Pirms aptuveni pieciem gadiem Baltijas valstu tirgū aktīvi darbību izvērsa Polijas kompānijas un zīmoli, to vidū "Sizeer", "CCC", "4F", "Sinsay". Šobrīd ir piemērots laiks spert atbildes soli – Baltijas zīmoliem paplašināt darbību Polijā.
Šo tirgu ir vērts izskatīt kā perspektīvu attīstībai vairāku iemeslu dēļ. Pirmkārt, šīs valsts iedzīvotāju skaits ir liels un tam ir tendence pieaugt, otrkārt, tā atrodas tuvu Baltijas valstīm, līdz ar to ir salīdzinoši vienkārši pārvaldīt biznesu. Treškārt, Polijā ir plaša un daudzveidīga tirdzniecības objektu izvēle, kuros var attīstīt uzņēmējdarbību, un daudzi projekti vēl ir plānošanas un būvniecības stadijā.
Arī nodokļu slogs un kopējās izmaksas nav būtiski augstākas, salīdzinot ar Baltijas valstīm. Līdz ar to Baltijas reģiona zīmoliem šis ir virziens, kuru ir vērts izskatīt sava biznesa, savas ķēdes paplašināšanai.
Novērtē nestandarta risinājumus
Nereti nākas uzklausīt, ka sākt darbību Polijā ir sarežģīti, laikietilpīgi, dārgi, nepieciešami papildu cilvēku resursi, tomēr, mūsuprāt, tā tas nav. Un Baltijas valstīs ir gana spēcīgi un ambiciozi zīmoli, pat nelielas kompānijas, ģimenes uzņēmumi, kuri ir gatavi riskēt.
Polijas tirgus varētu būt perspektīvs nišas spēlētājiem, unikāliem produktiem, nestandarta risinājumiem. Savukārt tradicionālajā apģērbu, apavu segmentā ielauzties būtu sarežģītāk.
Pavisam tuvu tirdzniecības vietu atvēršanai Polijā ir saldumu veikalu ķēde Candy Pop. Iespējas Polijā pēta arī nelieli telekomunikāciju, datoru aksesuāri tirgotāji, neraugoties uz to, ka līdzīgu spēlētāju tur ir diezgan daudz, tomēr vēl ir vieta jauniem spēlētājiem. Mūsuprāt, arī noteikta profila Baltijas reģiona ražotājiem, būtu vērts uzlūkot šo tirgu.
Vieta, vieta un vēlreiz vieta
Gluži tāpat kā jebkur citur, arī Polija veiksmīgam biznesam ārkārtīgi svarīgs princips ir "vieta, vieta un vēlreiz vieta". Jebkurā valstī negatīva uzņēmējdarbības pieredze nereti ir saistīta ar to, ka vieta un telpas veikalam, kafejnīcai vai pakalpojumam izvēlētas bez izpratnes par tirgu. Tāpēc viens no mūsu pirmajiem ieteikumiem ir rūpīgi piestrādāt tieši pie potenciālās atrašanās vietas izvēles. Svarīgi ir identificēt, kas ir klienti, saprast, kas ir mērķauditorija, kur tā ir, sekot saviem klientiem.
Polijas tirgus tirdzniecības objektu ziņā ir ļoti piesātināts, tur ir ne tikai standarta iepirkšanās centri, kādi ir ierasti pie mums, strauji attīstās jauktas funkcijas objekti, kuros ir gan dzīvokļi, gan biroju telpas, gan tirdzniecības platības. Tas ir jauns pakāpiens šī segmenta attīstībā.
Būtiski ir saprast, vai konkrētā zīmola specifika vairāk saskan ar "klasisku" tirdzniecības centru vai tas veiksmīgāk iederētos jauktas izmantošanas objektā, citreiz labāk atvērt veikalu kādā no ielām vai biroju centra pirmajā stāvā. Ir zīmoli, kas ir piemēroti "outlet" centram vai kādam izklaides parkam.
Saprotama vide
Nenoliedzami izvēle ir sarežģīta, jo Polijā ir daudz vairāk tirdzniecības objektu nekā visās Baltijas valstīs kopā. Pēc "Colliers" datiem, triju Baltijas valstu galvaspilsētās ir 146 objekti ar kopējo iznomājamo platību 2,467 miljoni kvadrātmetri, savukārt Polijā – 592 objekti, kuros iznomājamā platība sasniedz 12,57 miljonus kvadrātmetru. Turklāt Polijā tirdzniecības centri nekoncentrējas tikai Varšava, ir vairākas lielas pilsētas, kas piedāvā visdažādākās iespējas.
Tāpat Baltijas reģionā šobrīd tiek īstenoti projekti, kuros iznomājamo telpu apjoms būs 70,3 tūkstoši kvadrātmetru, savukārt Polijā pašlaik topošo tirdzniecības platību apjoms sasniedz 328 tūkstošus kvadrātmetrus.
Tajā pašā laikā otrā svaru kausā ir tirgus sniegtās iespējas – biznesa izredzes šajā valstī ir labas. Cilvēku pirktspēja vidēji ir augstāka nekā mūsu reģionā. Mentalitāte, cilvēku iepirkšanās paradumi, iemaņas ir ļoti līdzīgas. Līdz ar to Baltijas zīmoliem tā varētu būt draudzīga, saprotama vide. Biznesa sākšana šajā valstī nebūs pavisam jauna, nezināma tirgus atklāšana, komersantiem visai drīz būs skaidrs, kas tieši ir vajadzīgs viņu klientiem.