Aizsākam rakstu sēriju, kurā atspoguļosim rezultatīvus projektus, kuru īstenošanā sadarbojušies Latvijas zinātnieki ar uzņēmējiem. Pirmais stāsts par to, kā kosmētikas ražotājs Madara Cosmetics, veiksmīgi sadarbojoties ar Latvijas Universitātes (LU) Bioloģijas fakultātes Mikrobioloģijas un biotehnoloģijas katedru, radījis jaunu kosmētikas līniju.

Idejas dzimšana
Uzņēmuma Madara Cosmetics līdzīpašnieks Uldis Iltners atklāj, ka pirmais lielais sadarbības projekts tika īstenots jau pirms dažiem gadiem, lai gan jau pirms tā Latvijas Universitātes (LU) Bioloģijas fakultātes Mikrobioloģijas un biotehnoloģijas katedra uzņēmumam bija sniegusi dažādas specifiskas konsultācijas. "Tobrīd kosmētikas ražotāju vidē bija jauna aktualitāte - gatavojot kosmētikas produktus, ūdens fāzi aizstāt ar sulu. Citi kosmētikas zīmoli "bezūdens" receptūrās parasti izmanto alvejas sulu. Uzņēmums Madara Cosmetics vienmēr ir fokusējies uz Ziemeļeiropas augiem, un mūsu ideja bija - vai mēs varētu izmantot bērzu sulu, ja reiz alvejas sula mūsu platuma grādos nebūtu pareizākais risinājums. Mūsu jautājums bija - kā bērzu sulu var pārnest uz kosmētiku? Bija vairāki izaicinājumi, bet mēs nonācām pie laba rezultāta. Ūdens ir neitrāls, tam nav iedarbības - ne pozitīvas, ne negatīvas, un to mēs gribējām aizstāt ar vielu, kurai ir iedarbība uz ādu. Rezultātā šis bija pirmais projekts, kura īstenošanai notika pētījumi Mikrobioloģijas un biotehnoloģijas katedras laboratorijā."

Kā atrast partneri?
"Ir tikai loģiski, ka ražotāji izvēlas Latvijas Universitāti, lai risinātu šāda tipa uzdevumus, jo LU Bioloģijas fakultātei ir laba kompetence aktīvo vielu novērtēšanā un to testēšanā uz šūnām," uzskata LU Bioloģijas fakultātes Mikrobioloģijas un biotehnoloģijas katedras pētniece Anna Ramata-Stunda. Viņa ir pārliecināta, ka "vislabākais ir, ja uzņēmēji kaut vai atnāk aprunāties, vai universitāte var veikt konkrētus pētījumus. Zinātniekiem ir interesanti pētīt ne tikai fundamentālas lietas, bet arī redzēt, kā pētījumu rezultāti relatīvi ātri aiziet dzīvē jeb tiek izmantoti produktu ražošana, un cilvēki tos var lietot un gūt labumu no tā. Tāpēc zinātnieki ir ieinteresēti sadarbībā, kas vērsta uz konkrētu mērķi". Savukārt Uldis Iltners uzsver, ka jau no idejas dzimšanas bijis skaidrs, ka necentīsies visu paveikt uzņēmuma laboratorijā, bet piesaistīs kompetenci no ārpuses. "Specifisku profesionāļu kompetence mums nav vajadzīga pastāvīgi, tādēļ lētāk un efektīvāk ir piesaistīt specifiskas kompetences ārpakalpojumā," uzskata Uldis Iltners.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!