*Reklāmraksti 2017 - 4022
Foto: Publicitātes foto

"FinTech" jeb finanšu tehnoloģijas ir nesaraujami saistītas ar e-komercijas nozari. Drīzāk no viena rodas otrs: jaunākās tehnoloģijas sekmē e-komercijas izaugsmi, savukārt e-komercija savā straujajā attīstībā aizvien vairāk pieprasa pēc jaunākām tehnoloģijām. Šajā rakstā "BlueOrange" stāsta par dažām mūsdienu finanšu tehnoloģiju tendencēm. Īpaši aktuāli tas ir pirms lielās Ziemassvētku iepirkšanās, kad daudzi vēlas, lai šī iepirkšanās ir patīkama un aizraujoša, tajā skaitā arī iepirkšanās tiešsaistē.

1. Pieaug iepirkšanās tiešsaistē

Kā liecina "Gemius" pētījuma dati, Latvijā e-komercijas attīstības līmenis sasniedz vidējo Eiropas Savienības rādītāju: Latvijas domēnu zonā uz 1,95 miljoniem valsts iedzīvotāju ir apmēram 5 tūkstoši tiešsaistes veikalu. Pēdējā gada laikā 79 % interneta lietotāju ir iepirkušies tiešsaistē.

Ja rietumu valstīs topa augšgalā ierindojas apģērbi vai aksesuāri, tad Latvijas segmentā tās visbiežāk ir biļetes uz koncertiem un citiem izklaides pasākumiem. Lai gan, līdzīgi kā rietumos, arī šeit tiek iegādāti apģērbi, apavi, rotaslietas, elektronika. Pēdējā gada laikā šāda veida pirkumu skaits ir palielinājies par 5 %. Gandrīz puse no visiem lietotājiem ir vecumā no 25 līdz 44 gadiem.

Pārsvarā Latvijas tiešsaistes pircēja vidējie neto ienākumi uz vienu mājsaimniecības locekli ir līdz 500 eiro. Kā galvenie faktori, kuri motivē patērētāju veikt pirkumu tiešsaistē, tiek minēti divi. Pirmais – praktiski neierobežotas preču izvēles iespējas. Otrs – daudz zemākas cenas, salīdzinājumā ar tradicionāliem offline-veikaliem.

2. Nebanku maksājumi

2016. gada janvārī spēkā stājās Eiropas Savienības Maksājumu pakalpojumu direktīva ( PSD2), par kuru "BlueOrange" rakstīja iepriekš. Saskaņā ar direktīvu maksājumu servisi-starpnieki iegūst tiesības norakstīt līdzekļus no jebkura konta jebkurā finanšu iestādē pat neslēdzot atsevišķu līgumu. Šajā kategorijā ir gan automātiskie maksājumi, gan arī citi, mums jau ierastie pakalpojumi.

Eiropas Komisija pieņēma šo direktīvu, lai atvieglotu piekļuvi un sakārtotu tiešsaistes maksājumus, kā arī ar mērķi samazināt skaidras naudas līdzekļu apjoma apgrozījumu valstīs ar gandrīz 500 miljonu lielu patērētāju tirgu. Tā rezultātā nebanku maksājumu pakalpojumu servisi ES un Lielbritānijā saņēma jaunu stimulu savai attīstībai.

Šodien jau var apgalvot, ka šīs eirodirektīvas ieviešanai ir saskatāmi pozitīvi rezultāti ES tirgū, radot jaunas darba iespējas un piedāvājot dažādus uzņēmējdarbības modeļus. Tāpēc bankas, kas ir ieinteresētas saviem klientiem piedāvāt mūsdienīgākos risinājumus, jau tagad domā par savu API (no angl. val. - Application Programming Interface – lietojumprogrammas saskarne (interfeiss)) platformu izstrādi, kas veicinās banku un servisa sniedzēju sadarbības efektivitāti. "BlueOrange" ir pirmo banku vidū Latvijā, kas jau piedāvā šādu pieeju atvērtajai API platformai.

Foto: Publicitātes foto

3. Mikromaksājumi: nevienas liekas kustības

Mobilo maksājumu serviss ir viena no pelnošākām nišām elektroniskajā uzņēmējdarbībā. Ja runājam par norēķiniem, kuru vērtība parasti svārstās10-20 eiro robežās, tradicionāli tiek izmantots mobilais maksājums (ar SMS). Piemēram, norēķini par koncerta biļetēm vai autostāvvietu.

Vairums par šo tehnoloģiju ir diezgan labi informēti. Nepieciešams nosūtīt SMS ar tekstu uz noteiktu numuru, un no rēķina tiek norakstīta noteikta summa. 50-65 % no summas ir maksa par pakalpojumu, pārējais – operatora uzcenojums. Dažos gadījumos viņa peļņa var būt arī 0 % (atkarībā no tarifa plāna un operatora).

Šāds maksājumu veids tiek plaši izmantots dažādos interneta resursos, kuri nav tieši saistīti ar e-komerciju. Tādā veidā iespējams norēķināties par pakalpojumu komerciālās mājas lapās un sociālos tīklos, piedalīties loterijās vai konkursos un tamlīdzīgi. Šī maksājumu metode neatstāja neskartu arī geimeru pasauli. Tiešsaistes spēlēs iespējams iegādāties virtuālo spēles valūtu, pilnveidot varoni, proti, iegādāties ieročus, munīciju, kādus maģiskos rīkus un ko tamlīdzīgu.

4. Iezīmētās izvēles internetā

Tiešsaistes tirgotāja ieguvums no datu izpētes programmu izmantošanas izpaužas ne tikai kā ietaupījums uz personāla darba samaksas rēķina. Šīs programmas spēj apstrādāt lielu apjomu datu, precīzi atlasīt svarīgāko, izstrādāt konkrētu piedāvājumu noteiktai personai.

Tas nozīmē, ka tirgotājs no AI (no angļu val. - artificial intellect – mākslīgais intelekts) virtuālajiem menedžeriem, kā, piemēram, Siri, saņem klienta prioritāšu analīzi. Tādējādi veidojas potenciālais grozs. Tiešsaistes veikalos tieši pasūtījumi nosaka uz klientu orientēto piedāvājumu klāstu. Ļoti līdzīgu uzdevumu veic preču un pakalpojumu izskatīšanas process, kuru potenciālais patērētājs veic meklētājsistēmās.

Tā jau ir norma, ka tādas meklētājprogrammas kā "Google" vai "Yandex" analizē jūsu darbību internetā un, atbilstoši jūsu veiktajiem pieprasījumiem, jums tiek atspoguļotas reklāmas vai publikācijas. Turklāt jūsu aktivitātes tiek pētītas gan īsā, gan arī ilgākā laika posmā. Pat ja neko nenopērkat, tās jūs identificē kā apmeklētāju.

Mēs varam aizmirst, ka esam apskatījuši interneta vietnē viedos pulksteņus, spiningu vai piederumus skvošam. Mēs varam tos neiegādāties konkrētā brīdī. Taču šīs sistēmas mums to atgādina. Tas mūs var kaitināt vai tieši otrādi – palīdzēt. Bet, tuvojoties Ziemassvētku izpārdošanas laikam, situācija var mainīties, jo arī piedāvājums veido pieprasījumu!

Tā vai citādi, bet rezultātā patērēšanas process ir aktivizējies, un tas ir ļoti būtiski tiešsaistes tirdzniecības veikalu konversijai. Savukārt gala patērētājam tiek piedāvāta iespēja izvēlēties kvalitatīvāko piedāvājumu no ļoti plaša sortimenta, turklāt – par viņam pieņemamāko cenu. Respektīvi, vēlamies mēs to vai nē, bet internets mūs novēro.

5. Mākslīgais intelekts

Pakāpeniski mākslīgais intelekts sāk pārņemt arī maksājumu sistēmas nozari. Tā tirgus līdere Eiropā starptautiskā maksājumu sistēma "MasterCard" apvienoja savus spēkus ar IT kompāniju "Kasisto" un attīsta interaktīvu mākslīgā intelekta platformu KAI. Tas ir viens no pirmajiem viediem virtuāliem robotiem ar daļēju naudas iegrāmatošanas funkciju, pamatojoties uz rēķinu informāciju.

Lai apmaksātu rēķinus, bankas konta īpašniekam nepieciešams veikt maksājumu kartes autentifikāciju caur internetbanku vai maksājumu servisu. Tādēļ ir jāatzīmē, ka Latvijas gadījumā karšu kontu uzticamība un drošība pret kiberkrāpšanu ir augstākā līmenī, nekā vidēji Eiropā, jo Latvijas banku izsniegtās mikroshēmu kartes un lietotāja divpakāpju autentifikācijas sistēmas ir pietiekami drošas.

Jaunais "MasterCard" "buildbot" ir adresēts finanšu tehnoloģiju nozares uzņēmumiem, kuri spēj izpildīt klientu pieprasījumus un veikt transakcijas. Sākotnēji tas būs pieejams "Facebook" "Messenger" ASV teritorijā, vēlāk – citās līdzīgās platformās ASV, bet pēc tam, visticamāk, arī visā pasaulē.

Tas nozīmē, ka patlaban sistēma jau tiek testēta Amerikas Savienotajās Valstīs. Tādēļ ir tikai loģiski sagaidāms, ka aptuveni 5 gadu laikā tā vai tās konkurenti-analogi parādīsies Eiropas maksājumu sistēmas tirgū. Tas nozīmē, ka "Facebook" tīkls pavisam drīz varētu kļūt par nozīmīgu tiešsaistes tirgus platformu.

Tādi titāni kā "TenCent", "Amazon", "Microsoft" un "Google" sapņo par universālo maksājumu robotu ieviešanu. Tāpēc viss virzās uz to, ka nākotnes darba tirgu veidos cilvēku un tiešsaistes robotu kombinācija.

Jebkurā gadījumā, viss iepriekšminētais ir nākotne, kura mums jau ir līdzās. Sniedzot jaunas, lieliskas un gandrīz bezgalīgas iespējas, šī nākotne neizbēgami rada arī jaunus izaicinājumus.

Foto: Publicitātes foto

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!