*Reklāmraksti 2017 - 15157
Foto: Depositphotos
Februāra beigās Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Aeronautikas institūtā noslēgusies testēšanas fāze inovatīvajai "McBLADE" pārklājuma tehnoloģijai. Sākotnēji tā bija paredzēta aviācijas dzinēju detaļu, kas ražotas no titāna sakausējumiem, pārklāšanai, lai pasargātu tās no bojāšanās. Taču tehnoloģija radīta tik universāla, ka izmantojama daudz plašāk.

RTU Aeronautikas institūta zinātnieks Konstantīns Savkovs izstrādājis inovatīvu un universālu metālkeramisko nanopārklājumu tehnoloģiju "McBLADE", kas augstās temperatūrās pasargā augstas veiktspējas sakausējumu detaļas no oksidēšanās un turpmākas pakāpeniskas bojāejas. Tagad svarīga ir sadarbības uzsākšana ar ieinteresēto industriju pārstāvjiem, kas dos iespēju Latvijas zinātnieka radīto tehnoloģiju izmantot visā pasaulē.

Inovatīvas tehnoloģijas, kas spētu atrisināt gāzturbīnu dzinēju karstā trakta detaļu ekspluatācijas problēmas, aviācijas nozarē ir ļoti svarīgas. Lidaparātu dzinēju detaļu bojājumi, kas veidojas augstas temperatūras dēļ, rada drošības riskus. Vieni no izturīgākajiem dzinēju detaļu materiāliem izrādījušies titāna sakausējumi, kurus izmanto, piemēram, kompresora lāpstiņu izgatavošanā. No titāna sakausējumiem ražoto lāpstiņu izmantošana dzinējos samazina lidmašīnas kopējo svaru un degvielas patēriņu. Taču titāna sakausējumu detaļu vājā vieta ir intensīvā virsmas oksidēšanās temperatūrā virs 600-700° C. Oksidēšanās process izraisa šo detaļu koroziju un nopietnus bojājumus. Tā kā aviācijā iezīmējas tendence ražot virsskaņas lidaparātus, kur augstās kompresijas dēļ dzinēja temperatūra ilgstoši ir virs 600-700° C, vajadzīgs svarīgo detaļu pārklājums, kas augstā temperatūrā spētu tās pasargāt no oksidēšanās, korozijas un cita veida agresīviem bojājumiem, kuri var samazināt dzinēju ekspluatācijas drošību un resursus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!