Kāda sieviete sociālajā vietnē "Threads" dalījusies ar sava bankas konta izraksta attēlu, kurā redzams, ka no viņas konta daudzos pārskaitījumos aizplūdusi nauda it kā tiešsaistes platformas "Wolt" pasūtījumiem.
Šos aizdomīgos maksājumus pamanījusi "SEB banka", kas ar klienti sazinājusies, aicinot darījumus apstrīdēt, lai radītu iespēju naudu atgūt.
Kā skaidro "Cert.LV" sabiedrisko attiecību pārstāve Līga Besere, šajā situācijā, visticamāk, noplūduši maksājumu kartes dati. Tas var notikt, pievienojot maksājumu karti kādai neuzticamai lietotnei, veicot maksājumu negodprātīgā interneta veikalā, ievadot kartes datus kādā krāpnieciskā vietnē, kas atvērta pēc viltus e-pasta vai sms saņemšanas, piemēram, par nepieciešamību apmaksāt muitas nodokli kādam sūtījumam.
Kāpēc maksājumā parādās "Wolt" nosaukums? Besere skaidro, ka šajā gadījumā visdrīzāk izveidots "Wolt" konts, kuram piesaistīta sveša karte, ar kuru veikti maksājumi par pirkumiem. "Wolt" piedāvā ne tikai ēdienu iegādi, lietotnē ir iespējams nopirkt, piemēram, alkoholu vai elektronikas preces, kuras krāpnieki var izmantot paši vai pārdot tālāk.
Kā uzsver Besere, ja kiberuzbrucēju mērķis ir iegūt piekļuvi "Smart-ID" un internetbankai, tad veiksmīga uzbrukuma gadījumā uzbrukuma ietekme būs ātra, jo uzbrucēji centīsies izmantot iegūto piekļuvi, lai aizskaitītu no konta naudu vai pieteiktos kādam kredītam. Ja izkrāpti ir maksājumu kartes dati, tad tie var netikt izmantoti uzreiz, bet tikai pēc kāda laika, līdz ar ko ir grūtāk identificēt, kādā veidā šie dati ir noplūduši.
Ja konstatēts, ka cilvēks kļuvis par krāpniecības upuri, nekavējoties jāsazinās ar savu banku un pēc tam nepieciešams vērsties ar iesniegumu policijā.