
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) "Melnās piektdienas" un Ziemassvētku atlaižu kampaņu laikā veica pārbaudi 18 populārās Latvijas e-komercijas vietnēs, piemēram, aptieku, bērnu preču, sadzīves preču un cita veida interneta veikalos. Izpētes mērķis bija pārbaudīt, vai atlaides tiek piemērotas godīgi un vai patērētāji netiek maldināti, informē PTAC.
Pārbaudes PTAC veica no 2024. gada 4. novembra līdz 2025. gada 15. janvārim. Šajā laikā centrs izvērtēja 1159 dažādas preces, fiksēja katras preces cenu katru dienu, kopā 54 257 cenas, fiksēja visas atlaides, kas bija spēkā katrai precei par noteiktu cenu, kopā 1933 atlaižu kampaņas.
PTAC atklāja sekojošo:
Gandrīz pusei (46%) no visiem novērotajiem piedāvājumiem jeb 24 900 gadījumos cenai tika piemērota atlaide.
Lielākajā daļā no konstatētajiem atlaižu piedāvājumiem (96% jeb 23 896 gadījumos) konstatēta maldinošas atlaides paziņojuma izmantošana – piedāvāta atlaide, kas patiesībām nepastāv, vai piedāvātais atlaides apmērs ir lielāks nekā faktiskais cenas samazinājums attiecībā pret 30 dienu zemāko cenu.
2% gadījumu no visiem akciju piedāvājumiem (1251 cenas) konstatētas iespējamas cenu izmaiņu manipulācijas pazīmes – preces cenas izmaiņas nolūkā parādīt pēc iespējas lielāku atlaidi.
Pārbaužu laikā konstatētas arī citas pārdevēju maldinošas rīcības pazīmes.
PTAC identificējis problēmas īpaši aptieku nozarē, kuras intensīvās mārketinga kampaņās piedāvā plašu kosmētikas, higiēnas un uztura bagātinātāju klāstu.
Latvijas lielākie mazumtirdzniecības tīkli šajā gadā plāno ieguldīt miljoniem eiro jaunu veikalu atvēršanā un sola pircējiem vēl citus jaunumus. Dažus veikalus gan nācies slēgt. Kādi ir mazumtirgotāju plāni, cik lielas investīcijas paredzētas veikalu attīstībā un kur gaidāmi jauni veikali, publikācijā Miljoni veikalu izveidē un jauni formāti. Ko šogad pircējiem sola mazumtirgotāji skaidro "Delfi Bizness".
Savukārt publikācijā Mazumtirgotāju miljoni – kuram plusā, kuram mīnusā. Kā veicas veikalu milžiem Latvijā? "Delfi Bizness" pēta trīs mazumtirdzniecības milžu tirgus daļas un finanšu rezultātus.
PTAC secina, ka šobrīd Latvijas patērētājiem adresētā atlaižu piedāvāšanas un piemērošanas komercprakse daudzos gadījumos ir maldinoša un to raksturo šādi pārkāpumi:
Cenu manipulācijas – preces cenas mākslīgi paaugstinātas pirms atlaides piemērošanas.
Nepareiza atlaižu piemērošana – atlaide netiek rēķināta no 30 dienu zemākās cenas, norādīta nepatiesa 30 dienu zemākā cena.
Maldinošas atlaides un kuponi – atlaižu kodu/kuponu piedāvāšana, kas saistīta ar nepatiesiem atlaižu laika skaitītājiem.
Atlaižu periodi – netiek skaidri norādīts to ilgums vai tie ir nepamatoti gari.
Neprecīza informācija par preci – apraksti, kas var maldināt par preces kvalitāti un izcelsmi.
PTAC aicina e-veikalus skaidri un godīgi norādīt cenas un atlaides, nenodarboties ar maldinošu praksi un nodrošināt patērētājiem precīzu un patiesu informāciju.
PTAC atgādina, ka atlaide jāpiešķir no cenas, kas bijusi zemākā 30 dienu laikā.
Ieteikumi patērētājiem:
Izvērtē piedāvājumus rūpīgi – nepaļaujies uz reklāmām, kas sola neticami lielas atlaides.
Salīdzini cenas – pārbaudi preces cenas dažādos veikalos, lai pārliecinātos, ka atlaide ir reāla.
Pievērs uzmanību atlaides ilgumam – ja atlaižu kampaņa ilgst nepamatoti ilgi, iespējams, tā nav īsta atlaide.
Pārbaudi preces aprakstu – pārliecinies, ka informācija par preci ir precīza un pilnīga.
Ziņo par pārkāpumiem – ja pamani negodīgu praksi, informē PTAC (ja iespējams, tad pievieno saiti uz pārkāpumu un attēlu ar to).