Foto: DELFI
Londonas mediju aģentūras "Carat" vadošais futurologs Dans Kaladains Rīgā ieradies, lai pasniegtu mācībstundu mobilo sakaru operatoram "Bite" jaunāko viedtālruņu aplikāciju un digitālo tendenčo jomā. Pēc prezentācijas Kaladains sniedza interviju portālam "Delfi", atklājot savas domas par "Apple" panākumiem, cilvēku attiecībām ar tehnoloģijām un ceļošanu laikā.

Katru rudeni "Apple"  fani stāv simtiem metru garās rindās pēc jaunākajiem "iPhone". Kas cilvēkiem liek tā rīkoties, kas liek sajukt prātā pēc "iPhone"?

"Apple" ir sava veida superfanu armija, kas gatava just līdzi jaunākajiem produktiem un maksāt simtiem dolāru, lai iegūtu kāroto. Otrkārt, "Apple" aptuveni pēdējos desmit gadus nav izveidojis nevienu brāķa produktu, līdz ar to pircēji nav pievilti. Kompānijas sniegumu pavada izcili labs marketings un līderi, kas neticami labi izprot cilvēku tehnoloģiju lietošanas paradumus.

Atceros "iPad" iznākšanu. Sākumā neviens vai tikai daži prognozēja šī produkta sekmīgumu. Tā nosaukums - "iPad" - šķita nepiemērots, likās, ka šādu ierīci vajadzētu taču saukt par "iTab" vai ko tamlīdzīgu. Taču šobrīd visi ir pieraduši, visi zina, kas ir "iPad". "Apple" zīmols ir savā veidā mītisks, kas padara to neizskaidrojami pievilcīgu.

Civilizācija savā krājumā jau ir saņēmusi dažādus "iPad", "iMac", "iPhone" utt., kāpēc kādam vēl nepieciešams jaunākais "Apple" produkts "iWatch"?

Domāju, ka "iWatch" ir ļoti dīvains projekts, man ir vairākas bažas. No vienas puses, es ļoti labprāt to izmēģinātu un paspēlētos, taču no otras puses, mēs, cilvēki, neesam pieraduši uzlādēt bateriju savam pulkstenim katru nakti. Tāpat, iespējams, šis pulkstenis būs jāmaina ik pēc kādiem 18 mēnešiem, kad iznāks kāds jaunāks modelis, mēs neesam raduši tik regulāri mainīt pulksteņus. Tāpat neesmu manījis, ka šie pulksteņi būtu tik maza izmēra, lai arī izskatītos kā sievišķīgi aksesuāri dāmām.

Visticamāk, nākamo sešu mēnešu laikā manīsim, vai cilvēki šos pulksteņus uzņem labprātīgi. Var gadīties līdzīgi kā ar "iPad" - sākumā neizpratne, pēc tam milzu popularitāte un veiksme. Pēc pirmā "iPhone" iznākšanas "Microsoft" publiski izsmēja "Apple", teikdami, ka neviens nepirks telefonu par 500 ASV dolāriem, un mēs ļoti labi redzam kā tas beidzās.

Labi, pieņemsim, ka "iWatch" kļūst par masu produktu. Kas būs nākamais "Apple" gājiens?

Runa varētu būt par televizoriem. Pieļauju, ka tikpat labi tā varētu būt fokusēšanās uz programmatūrām, kuras salāgot, piemēram, ar automašīnu rūpniecību. Iespējams, ka kompānija meklēs aktīvāk savu vietu tirgū, radot produktus veselības nozarē, fitnesa kultūrai.

Iztēlojaties, ka pamostaties pēc 100 gadiem. Jūs atverat acis, kas ir pirmais "Apple" produkts, ko pamanāt?

Grūti apjēgt... redziet, pirms 50 gadiem zinātniskā fantastika paredzēja, ka mēs ēdienu uzņemsim tablešu formā, un re -  tas tagad notiek! Taču tas nenozīmē, ka cilvēki būtu atteikušies no ierastā ēdiena, tā ierastajā formā.

Pieļauju, ka redzētu produktus, kam nav klaviatūru, tastatūru. Cilvēki arvien vairāk norādes komandas dos ar balss un prāta signāliem. Mašīnas, visticamāk, darbosies autopilotā, uz darbu varēs doties mašīnai ar balsi nododot pavēli. Bet, tāpat kā ar tabletēm, ir cilvēki, kuri aizvien vēlēsies paši stūrēt savu auto, būs lietas, kas tik ļoti savu iedabu nemainīs.

Ir pamatoti sapņot, ka kādu dienu blakus lielajām korporācijām kā "Apple", "Facebook" nostātos arī kāds savulaik neliels "Startup", piemēram, no Latvijas?

Jā, noteikti. Tas prasa ideju. Nesen tieši lasīju par kādu austrumeiropieti, kurš gan dzīvoja ASV, un viņa veiksmi ar "reddit" - radīja produktu un pēc gada pārdeva par 10 miljoniem ASV dolāru. Protams, krietni vieglāk sasniegt globālās virsotnes, ja uzņēmums bāzēts ASV.

Ikdienu redzam pamatīgu zombiju armiju, kas klīst pa ielām ieslīguši savos jaunākajos viedtālruņos. Kā ir ar jaunajām tehnoloģijām un jauniešiem - tās padara jaunatni gudrāku, attīstītāku, vai  notrulina viņu radošumu, prāta spējas?

Es domāju, ka ir pāragri izteikt apgalvojumus, ka jaunās tehnoloģijas nodarītu kaitējumu smadzenēm. Redziet, tāpat kā ar grāmatām - ir labas un ir draņķīgas; līdzīgi, piemēram, ar videospēlēm. Tāpat sociālie mediji pilda sava veida izglītojošo efektu, palīdzot jauniešiem izprast komunikācijas, sociālo saziņu un citu cilvēku uzvedību.

Ar TV un grāmatām mēdz gadīties, ka paši populārākie šo formātu eksemplāri ir draņķīgi, lasītākās grāmatas un skatītākās filmas neliecina par to kvalitāti. Taču, parasti populārākās spēlēs arī būs labākās spēlēs, populārākie sociālie tīkli būs arī labākie no labākajiem, kas tirgū pieejami.

Tātad, ja jaunieši patērēs vairāk jauno tehnoloģiju kanālus, pastāv liela iespēja, ka viņi izvairīsies no zemas kvalitātes produktiem. Tāpat tehnoloģija mūsu vietā spēj uzņemt informāciju, kas var pavērt vairāk iespējas smadzenes noslogot, strādājot pie kā tāda, kam agrāk, iespējams, nepietika jaudas, spēka.

ASV un britu socioloģisko datu aģentūras mīl uzdot cilvēkiem jautājumu,  - "ja jums būtu jāatsakās uz vienu gadu no seksa vai interneta, ko jūs izvēlētos?" Vairāki pētījumi līdz šim atklāj, ka nereti internets gūst virsroku... ko tas liecina par mūsu laikmetu?

Ja godīgi, tad, pirmkārt, jau par gudrām marketinga kompānijām, kas prot šo jautājumu pareizi uzdot, pēc tam rezultātu medijos ir viegli pārdot. Cilvēki, atbildot uz šo jautājumu, patiesībā bieži nedomā nopietnās kategorijās, jo netic, ka kādu no dotajām izvēlēm tiem patiesi varētu nākties zaudēt. Tāpat, cilvēku attiecības un tehnoloģijas viens otru papildina - cilvēki nodarbojas ar seksu, izmantojot telefona īsziņas, vai arī cenšas iepazīties, izmantojot internetu, kas, iespējams, vēlāk noved pie intīmām attiecībām.

Vai pienāks diena, kad būsim spējīgi ceļot laikā?

Klasiska atbilde uz šo jautājumu ir, ja tas būtu iespējams, tad mēs būtu satikuši cilvēkus no nākotnes, kas mums atklātu laika ceļošanas iespējamību. Līdz šim cik zināms, tas nav noticis. Taču, ja runājam plašākā nozīmē, šobrīd savā ziņā jau laika ceļošanu pieprotam - pirms 100 gadiem, ja ar kādu vēlētos satikties ASV, man būtu jāpavada vairākas nedēļas kuģī, taču tagad varu piezvanīt un runāt jau pēc dažām sekundēm. Tādējādi mēs esam spējuši izdzēst nepieciešamību aptuveni vairākas nedēļas atrasties uz kuģa, tā ir sava veida laika ceļošana.

Ticat, ka tehnoloģijas ļaus cilvēkiem uzveikt nāvi un dzīvot vidēji 100 gadus ilgu mūžu?

Kopumā esmu noskaņots skeptiski, ka vienā brīdī cilvēki sāks dzīvot 120 gadus ilgu mūžu. Es ticu, ka šeit nostrādās sociālās nevienlīdzības faktors. Iespējams, ka turīgākie šādu stāvokli sev nodrošinās.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!