Par to liecina 2014. gadā veiktais starptautiskās revīzijas un biznesa konsultāciju kompānijas KPMG globālais tehnoloģiju inovāciju pētījums "The changing landscape of emerging technologies - global technology innovation insights."
Globālo tehnoloģisko inovāciju pētījums, kā portālu "Delfi" informēja KPMG, tika veikts 2014. gadā, un tā ietvaros tika aptaujāti gandrīz 800 tehnoloģiju industriju pārstāvji visā pasaulē, divas trešdaļas pētījumā aptaujāto bija tehnoloģiju uzņēmumu vadītāji, tostarp plaši pārstāvēti bija arī startup uzņēmumi un to investori, bet riska kapitāla investori un biznesa enģeļi veidoja 6% aptaujāto.
Progresīvo tehnoloģiju klāsts diversificējas
"Tehnoloģiju eksperti visā pasaulē sliecas domāt, ka mobilās komunikācijas un mākoņdatošanas pakalpojumi jau sāk sasniegt savu briedumu un līdz ar to zaudē savas revolucionārās iezīmes, kas ļoti būtiski izmainīja cilvēku ikdienu un pavēra ceļu pilnīgi jaunām tehnoloģijām. Šobrīd jauno progresīvo tehnoloģiju klāsts arvien vairāk diversificējas un kā nākamie tehnoloģisko izrāvienu priekšvēstneši arvien biežāk tiek minētas tādas jomas kā digitālā veselības aprūpe, transports, lietu internets (M2M - machine to machine), mākslīgais intelekts un robotizācija, kā arī digitālā valūta, kas, piemēram, turpinās revolucionāri mainīt līdzšinējo banku industriju un ierasto maksājumu veikšanas kārtību," norāda "KPMG Baltics" SIA IT konsultāciju pakalpojumu vadītājs Kārlis Mālnieks.
Mākoņdatošanas un mobilās komunikācijas ietekme samazināsies
Mākoņdatošanas pakalpojumi un mobilās komunikācijas tiek uzskatītas par patērētājiem nepieciešamajām tehnoloģijām nākamajos trīs gados, taču to ietekme salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem turpina samazināties, pateicoties pieaugošajai citu jauno tehnoloģiju ietekmei, secina pētījumā.
Tikai 14% respondentu ir atzinuši mākoņdatošanas pakalpojumus par lielāko pārmaiņu virzītāju, salīdzinot ar 29% respondentu 2013. gadā. Tikai 9% aptaujāto ir izvēlējušies mobilās komunikācijas kā galveno spēles noteikumus mainošo faktoru patērētājiem domātajās tehnoloģijās, salīdzinot ar 32% pagājušā gada pētījumā.
Digitālās valūtas ietekme pieaug
Turpinot noskaidrot lielāko tehnoloģiju pārmaiņu virzītājus tādas jaunas tehnoloģijas kā 3D druka saņēma 8% respondentu balsu, bet biotehnoloģijas un lietu internets - pa 7% balsu. Lielo datu tehnoloģijas un mākslīgais intelekts ieguva pa 6%. Ļoti labi rezultāti bija arī digitālajai valūtai - 5% globālajā mērogā un 8% Ķīnā, kuras nozīme jauno tehnoloģiju tirgū nozīmīgi palielinās katru gadu.
Biznesa vide lielie dati apsteidz mobilās komunikācijas
Tikmēr, kā noskaidrots pētījumā, lielie dati jau ir apsteiguši mobilās komunikācijas kā nozīmīgu biznesa vides pārmaiņu faktoru.
Tikai 14% globālajā mērogā prognozē, ka mākoņdatošana būs lielākais pārmaiņu virzītājs uzņēmumu tirgū, salīdzinot ar 32% 2013.gadā. Lielo datu analītika ierindojas jau otrajā vietā ar 10% aptaujāto atbalstu, salīdzinot ar 8% 2013. gadā. Mobilās komunikācijas saņēma vairs tikai 9% salīdzinājumā ar 10% atbalstu 2013. gadā. Mākslīgais intelekts un 3D druka ar 7% dala ceturto un piekto vietu. Interesanti, ka uz pasaules kopējā fona izceļas Japāna, kur mākslīgais intelekts ar 21% ierindojās pirmajā vietā un tiek uzskatīts par nozīmīgāko revolucionāro tehnoloģiju, kas tuvākajā nākotnē radīs vislielākās izmaiņas uzņēmumiem.
Progresa šķēršļi: drošība un privātums
Ar drošības un privātumu saistītās problēmas joprojām ir galvenie tehnoloģiju progresa šķēršļi, tomēr arvien lielāks izaicinājums ir arī tehnoloģiju sarežģītība un patērētāju nogurums no tehnoloģijām (par daudz ierīču, par maz informācijas, nepietiekoši daudz laika to apgūšanai), noskaidrots pētījumā.
Bažas par drošību un privātumu tika nosauktas KPMG pētījumā kā galvenie izaicinājumi, patērētājiem apgūstot mākoņdatošanas pakalpojumus, mobilās komunikācijas un lietu internetu.
Arī vietējā tehnoloģiskā infrastruktūra bieži tiek minēta par vienu no lielākajiem šķēršļiem ceļā uz vairākuma jauno tehnoloģiju apgūšanu, izņemot mākoņdatošanas pakalpojumus. Savukārt uzņēmumu tirgos tehnologiskā sarežģītība tika nodēvēta par lielāko šķērsli datu analītikas un mobilo komunikāciju attīstībā, kā arī atzīmēta kā papildu šķērslis lietu interneta attīstībā.