Pusaudžu vidū iecienītais sociālais tīkls "ask.fm" ir pilnībā mainījies, uzskata kompānijas jaunie īpašnieki IAC. Ir ieviesta jauna drošības politika, kā arī pieņemti darbā vairāki speciālisti, kuri ciešāk uzmana sociālajā tīklā notiekošās jauniešu sarakstes, sarunā ar portālu "Delfi" norāda "ask.fm" uzticības un drošības nodaļas direktore Annija Mulinsa, kura par ilggadēju darbu bērnu tiesību aizsardzībai internetā Lielbritānijā saņēmusi Britu impērijas ordeni.
Latvijā dibināto "ask.fm" 2014.gadā pārpirka ASV kompānija IAC. Pirms darījuma "ask.fm" regulāri izpelnījies plašu kritiku, kad pēc portāla lietošanas, vairāki pusaudži izdarījuši pašnāvības.
Mulinsa norāda, ka sociālais tīkls kardināli mainījis savu darbības filozofiju, tāpēc traģisko atgadījumu skaits praktiski izzudis. "Drošība internetā veidojas sadarbībā starp kompāniju, vecākiem, bērniem, valdības veidoto izglītības sistēmu, - mēs tagad krietni vairāk pievēršam uzmanību šai likumsakarībai," skaidro Mulinsa.
"ask.fm" jaunā līmenī pacēlis drošības līmeni, uzlabojot drošības sistēmu, apgalvo eksperte. "Esam uzlabojuši tehnisko drošības sistēmu, kas ir krietni jūtīgāka, meklējot riskantos atslēgas vārdus. Praktiski pilnīgi visi ieraksti, kas tiek publicēti sociālajā tīklā, tiek pārbaudīti. Sākumā tos pārbauda uzlabotais IT robots, bet atlasītos cenzējamos ierakstus arī mūsu moderatoru komanda, kuru jaunais kompānijas īpašnieks paplašinājis par 40%," skaidro Mulinsa.
Eksperte, turpinot aizstāvēt kompāniju, arī papildina, ka jaunie kompānijas īpašnieki krietni vairāk uzmanības pievērš publiskai sarunai ar vecākiem un bērniem. "Rakstam tiešsaistes blogus par drošību internētā, mūsu eksperti starptautiskās konferencēs piedalās diskusijās, rosinot sarunu par jaunatni internetā."
Tiesa gan, pat ja kompānija, kā šobrīd izskatās, tikusi galā ar pašnāvību gadījumiem, tad tagad to sagaida jauns pārbaudījums. Tuvo Austrumu pētniecības institūts, kas nodarbojas ar mediju pētniecību, iekļāvis "ask.fm" to kompāniju sarakstā, kur uzskaitītas interneta platformas, kuras potenciāli varētu kalpot "al-Qaeda" teroristu uzskatu paušanai.
Pērn mediju uzmanību izpelnījās gadījums, kad trīs pusaudzes no Denveras centās nokļūt "Islama valsts" (ISIS) apmācības nometnē Sīrijā. Meitenes tika pārtvertas Frankfurtē un atgādātas atpakaļ uz ASV.
Kā tolaik skaidroja ASV Federālās izmeklēšanas birojs, pusaudzes iniciatīvu doties uz Sīriju bija guvušas tieši "ask.fm". Pēc saistības ar ISIS vervēšanu "The Washington Post" sociālo tīklu nosauca par jauno mediju ar, iespējams, sliktāko reputāciju pasaulē.
Mulinsa atzīst, ka kompānija apzinās problēmu ar ISIS un šobrīd strādā arī ar šo jautājumu. "ISIS internetā izplatījušies ļoti strauji, viņi aug un modificē tehnoloģijas zibenīgi. Ja "Google" rakstīsiet atslēgas vārdus "cats" un "Islamic state", jūs redzēsiet kā bārdaini teroristi apmīļo mazus mīļus kaķēnus. Arī tas ir veids kā radīt savu tēlu un piesaistīt organizācijai pusaudžus. Tāpat ISIS nesen nozaga kodu populārajai datorspēlei "Grand theft auto" un pārveidoja to, ļaujot musulmaņiem spēles laikā šaut pa rietumeiropiešiem," skaidro speciāliste.
Viņa arī norāda, ka vecākiem jāuzmana savi bērni, jācenšas sekot līdzi viņu uzvedībai internetā, piemēram, pārskatot "Google" vēsturi un uzstādot datoros ierobežotu laiku, ko bērns drīkst pie ierīces pavadīt. Viņa gan norāda, ka mūsdienās arī nav tāda viena noteikta vecuma, no kura drīkstētu sākt ļaut bērnam lietot internetu.
"Internets ir visur, no tā nevajag mēģināt izbēgt. Tas drīzāk var palīdzēt bērnam ātrāk apgūt dažādas iemaņas," norāda Mulinsa, teikdama, ka visaugstākā riska grupa, kura var tikt pakļauta vardarbībai un draudiem internetā, ir bērniem, kuri atrodas vecuma posmā no 11-13 gadiem.
2010.gadā izveidotās vietnes "ask.fm" reģistrēto lietotāju skaits pārsniedz 180 miljonus, bet ikdienā to apmeklē aptuveni 13,2 miljoni lietotāju. Tā ir devītā populārākā sociālās saziņas vietne pasaulē, liecina interneta statistikas uzņēmuma "comScore" dati.