Protams, nav nekādas garantijas, ka šeit uzvarējusī ideja paliks virs ūdens pēc diviem mēnešiem vai gada. Bet pat šā brīža globālais milzis "Facebook" savulaik sāka kā neliels projekts ar neskaidrām perspektīvām.
Kas ir “Startup Weekend”
Īsumā pasākuma sūtību var aprakstīt šādi: iespēja "izsisties" esošajiem vai topošajiem uzņēmējiem ar praksē jau pārbaudītām zināšanām.
Piektdienas vakarā dalībnieki sanāca "H2O 6" centrā Rīgas Starptautiskā ekonomikas un biznesa administrācijas augstskolā (RISEBA), uzklausīja apsveikuma runas (aizvadītajā nedēļas nogalē runas teica "Booking Group" dibinātājs Alens Baibekovs un "Aviasales.ru" pārstāvis Aleksandrs Nosovs), pēc kā ķērās pie foruma pamatdarba.
Foruma pirmajā daļā – biznesa ideju prezentācijas. Jebkurš klātesošais varēja iznākt uz skatuves un pāris minūtēs auditorijai izstāstīt par to, kādu lielisku produktu (runa parasti ir par programmnodrošinājumu) viņš izdomājis – atlicis vien pašu produktu reāli izstrādāt.
Pēc tam ar balsošanu tiek noteikti desmit labākie projekti. Turpat no pasākuma dalībniekiem tiek izveidotas komandas, lai pāris dienu laikā šīs idejas realizētu prototipos.
Divu dienu laikā viņiem bija jāsazinās ar potenciālo mērķauditoriju, jāuzraksta kods, jārada lietotāja saskarne (interfeiss) un jāizdomā bizensa modelis. Lai jauradītie "stārtapi" nenodarbotos ar niekiem, viņus uzraudzīja "mentori", kuri šajās lietās ir jau speciālisti. Visbeidzot, svētdien prototipi tika prezentēti žūrijai, kura atlasīja labākos no tiem.
Kā portālam "Delfi" pastāstīja foruma organizators Deniss Belajevs no "Startup Latvia", pavisam šajā nedēļas nogalē Rīgas pasākumā piedalījās aptuveni 120 cilvēku – no Latvijas, citām Baltijas valstīm, Krievijas un pat viens entuziasts no Honkongas.
Viens no "Startup Weekend Riga" forumu atbaltītājiem bija arī "Lattelecom". "Šādi pasākumi ir labs formāts ne tikai jauniešiem, bet ikvienam, kam ir biznesa ideja, bet trūkst zināšanu – ar ko sākt, lai ideju realizētu. Dalībnieki vienā nedēļas nogalē iegūst zināšanas uzņēmējdarbībā, izmēģinot, ko nozīmē izveidot komandu, radīt produktu un prezentēt to investoriem," uzsver Arvils Kupris, "Lattelecom" Jauno produktu attīstības daļas direktors un "Startup Weekend" žūrijas pārstāvis. "Turklāt pasākuma atmosfēra ir pietuvināta reālajai tirgus situācijai, kur savā starpā konkurē vairākas biznesa idejas. Tas piespiež domāt, kā izcelties citu vidū. Kopumā jaunuzņēmumu jeb "start-up" veidošana un attīstība ir būtiska, lai veicinātu inovāciju rašanos Latvija ekonomikā un radītu produktus ar augstu pievienoto vērtību, kas spēj konkurēt pasaules līmenī."
Kuri kļuva par uzvarētājiem?
Trešā vieta: "Traveller Helper"
Ja nepieciešamas ātri atrast, piemēram, naktsmājas vai autobusu līdz tuvējai pilsētai, bet pašlaik atrodaties vietā bez pieejas internetam, tad Marina Arefeva no Sanktpēterburgas izdomājusi servisu tieši šādām situācijām. Ideja ir šāda – viedtālrunī tiek uzstādīta aplikācija ar gatavu datubāzi (viesnīcas, sabiedriskā transporta saraksti, palīdzības dienestu tālruņa numuri utt.) un vajadzības gadījumā pasūtiet to ar standarta īsziņas (SMS) palīdzību. Atlicis vien izdomāt, kā motivēt potenciālos klientus lejupielādēt aplikāciju, kamēr viņiem ir pieeja internetam, un izstrādāt noteiktu biznesa modeli.
Otrā vieta: "Bacpacapp"
Jūs vēlaties internetā iegādāties kādu nieku – piemēram, lādētāju telefonam vai USB vadu. Pati prece maksā, piemēram, septiņus eiro, bet piegāde – tikpat. Bet ja pārdevējs atrodas turpat, kur cilvēks, kurš tik un tā brauc uz jūsu pusi? "Bacpacapp" ideja ir radīt cilvēku komūnu, kuri par nelielu samaksu laiku pa laikam ir gatavi citam izlīdzēt kā kurjers – nav svarīgi, vai runa ir par piegādi no vienas valsts citā vai no viena pilsētas rajonu uz citu. Protams, šajā saistībā ir daži neatbildēti jautājumi, piemēram, kā dalīt atbildību, ja kurjers preci sabojā vai nogādā citā adresē. Tomēr "Bacpacapp" komanda apgalvo, ka galvenais izaicinājums ir tieši pietiekami lielas aktīvu lietotāju komūnas piesaistīšana.
Pirmā vieta: "House Heroes"
Kā motivēt bērnu apdarīt kādus mājas darbiņus? "Startup Weekend Riga" foruma uzvarētāji piedāvā elegantu risinājumu – ar aplikācijas palīdzību procesu pārvērst par sava veida spēli, kurā tiek krāti punkti (par bezdarbību – dzēsti), bet pēc tam šos punktus var konvertēt kaut kā taustāmā formā. Sakārtoji istabu – dabūji 10 punktus; iznesi atkritumu maisu – piecus; ar putekļsūcēju iztīrīji grīdas – 30. Tā pakāpeniski tiek uzkrāti punkti, ar kuru apjomu pietiek, piemēram, akvaparka apmeklējumam, viedierīces spēlītes iegādei, velosipēdam u.c. taustāmām lietām. Jaunais cilvēks pats redz, kā papildinās viņa "budžets" un pats izlemj, krāt punktus tālāk kaut kam vērtīgākam vai arī tos jau tagad iztērēt sīkumiem – piemēram, kino apmeklējumam. Bet kur tad šeit ir projekta bizness? Idejas autori pieļauj maksas abonementu (piem., viens eiro mēnesī).
Kam tas viss vajadzīgs?
Kā jau liecina pats nosaukums "Startup Weekend" (tamlīdzīga formāta pasākumi, kurus vaulaik ASV ieviesa ar "Google" dalību, ik nedēļu notiek desmitiem dažādās pasaules malās), tas ir interesants tiem, kuri vēlas pamēģināt izveidot jaunu uzņēmumu un, kas zina, pārvērst to lielā biznesa impērijā.
Bet kas tad ir "stārtaps"? Lai arī šis jēdziens tiek izmantots ik uz soļa, tam nav vispārpieņemta attiecinājuma. Jauns uzņēmums? Jā, bet diez vai par "stārtapu" nosauksiet jaunu frizētavu vai pārtikas veikalu – ja vien kāda no šīm tradicionālām iestādēm savā piedāvājumā neievieš ko patiesi inovatīvu. Jauns bizness, kas attīstās ar riska kapitālu? Bet ne visi "stārtapi" vēršas pie uzņēmējdarbības aģentiem vai kapitālu fondiem.
Deniss Belajevs piedāvā šādu skaidrojumu: ""Stārtaps" ir pagaidu organizācija, kura atrodas sava biznesa modeļa, produkta, klienta vai tirgus meklējumos. Tomēr arī šeit ir atruna – kā likums runa ir par kompāniju, kuras produktam ir labs starptautiskais potenciāls. Gluži kā "Facebook", kas no sociālā tīmekļa amerikāņu studentiem pārtapa globālā resursā. Vai "Skype", kas šodien ir, šķiet, katram datora un viedierīces lietotājam."
Ar ko nodarbojas Latvijas “stārtapi”?
"Facebook" – amerikāņu; "Dropbox" – arī; "Skype" – igauņu; "Vkontakte" – krievu; "OnePlus" – ķīniešu. Bet mēs ko? Sava "Skype" mums nav, bet atsevišķi latviešu projekti ir spējuši gūt starptautisku ievērību.
"AirDog"
Iespējams, visatpazīstamākais latviešu "stārtaps" pasaulē. Ideja tapusi Jelgavas biznesa inkubatorā – radīt autonomu dronu ekstremālu sporta veidu filmēšanai un jau izstrādes agrīnā stadijā piesaisitība starptautisku uzmanību. Pērnā gada vasarā pūļa finansēšanas programmā "Kickstarter" projektam tika piesaistīti 1,4 miljoni ASV dolāru. Tāpat "Airdog" projekts guvis dažādus apbalvojumus, tostarp autoritatīvā izdevuma "Engadget" titulu par labāko dronu CES 2015 izstādē. Nesen "Kickstarter" paziņoja, ka pirmā gatavo dronu partija pie klientiem nonāks 31. augustā.
"Infogr.am"
Vēl viens piemērs tam, ka latviešu izstrādājums var gūt atzinību starptautiskā līmenī. Kompānija piedāvā ērtu instrumentu vizuālai datu atveidei. Serviss nederēs visiem, bet informatīviem medijiem, portāliem, prezentācijām un izdevumiem – ļoti noderīgs. "Infogr.am" pakalpojumus novērtējuši un ikdienas darbā izmanto tādi klienti kā "The Wall Street Journal", MTV, "CBS News", "Al Jazeera" u.c. Pagājušā gada beigās Latvijas uzņēmums (šobrīd jau kopuzņēmums ar amerikāņiem) paziņoja par "VisuaLoop" iegādi – Brazīlijas resursu, kas arī veltīts datu vizuālai atveidei.
"Sonaworks"
Ja jums ir bijusi nepieciešamība ierakstīt audio savā dzīvoklī, bet pēc tam, atskaņojot ierakstu kaut kur citur, sadzirdat, ka tas skan nekorekti – piemēram, pārāk daudz zemo frekvenču vai tieši otrādi –, tad "Sonaworks" tam izstrādājis risinājumu. Latviešu izstrādātā programma "Sonaworks Reference" frekvenču amplitūdas izlīdzināšanai gan skaļruņiem, gan austiņām. Audio ierakstu industrijā šis produkts jau ir pamanīts. Piemēram, amerikāņu roka grupas "Faith No More" jaunākais albums "Sol Invictus" rediģēts tieši ar šo programmatūru.
"Vendon"
Kas notiek, ja ātro uzkodu automātā beidzas šokolādes batoniņi? Tā īpašnieks zaudē naudu. "Vendon", kas tapis "Draugiem Group" ietvaros, ļauj izvairīties no šādiem zaudējumiem – sistēma atvieglina tirdzniecību automātos, signalizē par nepieciešamību papildināt rezerves, uzrauga paša aparāta darbību utt. Pirms pāris gadiem šis "stārtaps" piesaistīja 500 tūkstoš eiro investīcijas no "BaltCap" fonda, bet pērn paziņoja par līguma parakstīšanu ar Eiropas lielāko telekomunikācijas kompāniju "Deutsche Telekom".
"Booking Group"
Latvijā Alenu Baibekovu pamatā pazīst kā mediju magnātu – ar viņu saistīta radiostacijas "Retro FM" un "Energy FM", kā arī portāls "Focus.lv". Savukārt ārpus šīs valsts robežām viņš pazīstams, pateicoties "Booking Group", kam ir līdzīpašnieks. Kompānijai piederošā vietne "Eavtoprokat.ru" ir Krievijā populārākais savā kategorijā, bet "EconomyBookings.com" – pasaulē piektajā vietā savā kategorijā.
"Conelum"
Šī "stārtapa" produkts, ko radījis RTU, ir tehnoloģija, kura ātri atklāj kaitīgus mikroorganismus. Sākotnēji šo tehnoloģiju vēlējās piedāvāt ūdensapgādes uzņēmumam "Rīgas ūdens", bet pēc tam secināja, ka ar to var apgūt plašāku tirgu – visu pārtikas industriju. Projekts jau piesaistījis finansējumu no "Imprimatur Captial", bet pērn "Conelum" izpilddirektors Antons Adamovičs tika iekļauts Centrālās un Austrumu Eiropas TOP 100 inovācijas līderu sarakstā, ko izveidojis laikraksts "Res Publica" sadarbībā ar korporāciju "Google", biznesa laikrakstu "Financial Times" un organizāciju "Visegrad Fund".