Darba devēji un personāla atlases speciālisti arvien biežāk ieskatās sociālajos tīklos, aplūkojot esošo vai potenciālo darbinieku fotoattēlus un ierakstus. Mūsdienās tapt atlaistam par nepiedienīgu izteicienu "Twitter" vai "Facebook" tīmeklī ir realitāte jebkurā pasaules malā.
Piemēram, ASV šomēnes darbu pazaudēja kādā ātrās ēdināšanas restorāna "Subway" darbiniece par vīterojumu, kurā pauda gandarījumu par divu policistu nāvi, kuri gāja bojā apšaudē, pildot dienesta pienākumus. "Tā arī viņiem vajag," attiecīgo ziņu savā "Twitter" profilā komentēja darbiniece, kura izraisīja cilvēku sašutumu, tostarp solījumu "nekad vairs neapmeklēt "Subway"", pēc kā šī darbiniece no darba šajā uzņēmumā tika atlaista.
Vēl viens piemērs – kāda Teksasas štata iedzīvotāja, kura pat vienu pilnu dienu nenostrādāja picērijā, savā "Twitter" profilā ierakstīja "No rītdienas jāsāk šis (..) darbs" ("Ew I start this f*** a** job tomorrow"). Ierodoties picērijā uz savu pirmo darba dienu, uzņēmuma pārvaldnieks viņai paziņoja, ka droši var doties mājās un šeit lai vairs nerādās.
Vēl līdzīgi aprīļa beigās, arī Teksasā, izpaudās kāda 27 gadus veca sieviete, kura pēc apstiprināšanas darbā bērnudārzā savā "Facebook" profilā ierakstīja, ka patiesība viņai nemaz nepatīkot bērni. Arī šajā gadījumā šī ziņa ātri sasniedza darba devēju un jau pirmajā darba dienā viņu palūdza aiziet.
Kāpēc mums seko?
Varētu teikt, ka visi iepriekšminētie piemēri bijuši ar klaji netālredzīgu rīcību. Bet vai nevajadzētu izdarīt arī nedaudz citādus slēdzienus? Visu, ko jūs darāt vai rakstāt sociālajos tīklos, redz jūsu darba devējs. Tostarp arī potenciālais: neviens vien iesniegtā CV izpētei paralēli ielūkojas arī šīs personas publiskajā "Facebook", "Twitter" vai "Draugiem.lv" profilā.
Personāla atlases procesā šajos sociālajos tīklos skatās ne tikai jūsu fotoattēlus un ierakstus, bet spriež arī par interešu un kontaktu loku, kā arī ģimenes stāvokli. Šādu taktiku visbiežāk piekopj, ja potenciālais darbinieks atlases personālam intervijā atstājis neviennozīmīgu iespaidu. Tāpat tas tiek darīts, lai pārliecinātos, ka komandu papildinās cilvēks, kuram ir līdzīgas vērtības.
Tas gan nenozīmē, ka cilvēkiem, kuri meklē darbu, savas fotogrāfijas un ieraksti būtu jādzēš, jāslēpj no publiskiem skatieniem vai arī profilā īstais vārds jāmaina uz izdomātu. Šāda rīcība (pilnīga noslēgšanās sociālajos tīklos) var būt gan priekšrocība, gan arī trūkums, ja atlases uzņēmums vai personāls atrod, ka jums vispār ir sociālo tīklu konts.
Tomēr ir uzņēmumi, kuri nemaz nepārlūko visus sociālos tīklus, bet gan tikai profesionālajiem mērķiem pozicionēto "LinkedIn".
Kā radīt pieklājīgu iespaidu sociālajos tīklos?
Visupirms ir jāsaprot, kas izskatās labi un kas – ne visai. Uzņēmumi pozitīvi vērtē to potenciālo darbinieku sociālo tīklu profilus, kur rakstītais teksts ir atbilstošs valodas pareizrakstības likumiem. Savukārt negatīvi tiek vērtēta cilvēka pārliekā aktivitāte sociālajos tīklos, kur cilvēks statusu atjaunina pārlieku bieži, pat vairākas reizes stundā. Tāpat jāspēj nošķirt privātās bildes no publiskajām.
Kā, meklējot darbu, vajadzētu savest kārtībā ne tikai savu CV un motivācijas vēstuli, bet arī profilus sociālajos tīklos.
1. Atjauniniet profila fotogrāfiju! Ja šobrīd profila bildē esat peldkostīmā vai peldbiksēs, dzerat alu, bužināt kaķēnu vai arī kas tikpat liderīgs, tad nomainiet to uz kaut ko lietišķāku. Protams, tas nenozīmē, ka jāpārfotografē melnbaltais attēls no pases – atrodiet zelta vidusceļu!
2. Aizpildiet informācijas laukus! Tas ir pirmais, kam pievērsīs uzmanību personāla atlases darbinieki, tādēļ, ja vēlaties dabūt darbu, ievadiet gan savu tālruņa numuru, aizpildiet informācijas laukus par savām interesēm (un tām nav jābūt "alus un sekss"), kā arī uzskaitiet skolas, kurās mācījāties, un uzņēmumus, kuros pirms tam esat strādājuši. Vārdam, protams, jābūt jūsu īstajam.
3. Pārskatiet fotogrāfijas, kurās esat atzīmēti! Un pārliecinieties, ka neiebilstat, ja tās redzētu arī nepazīstami cilvēki. Ja rodas šaubas, tad izņemiet tās no sava profila hronikas bez nožēlas!
4. Pārbaudiet savu fotogrāfiju un ierakstu publicitātes statusu. No nepazīstamiem cilvēkiem nav jāslēpj absolūti visa informācija – personāla atlases darbiniekiem tādā gadījumā var rasties iespaids, ka jums ir ko slēpt. Centieties atrast balansu – dalīšanās ar ierakstiem par pazudušiem suņiem, fotogrāfijas no Ziemassvētku vakariņām, ceļojums uz Parīzi, estētisku ēdienu attēli un videorullītis ar jenotiem droši var palikt.
5. Pārlasiet savus statusa ierakstus! Ja kādreiz esat aizskaroši izteikušies par bijušajo darba devēju vai kolēģiem, to noteikti vajadzētu izdzēst! Tas pats attiecas uz izteicieniem, kuri ir pretrunā tam, ko parasti sakāt klātienē.
Kā izpatikt darba devējam?
1. Pārskatiet savas publikācijas sociālajos tīklos un paanalizējiet, cik tās atbilst jūsu tēlam, kuru vēlaties radīt darbā kā profesionālis. Ja šie ieraksti atbilst jūsu tēlam un esat harmonijā ar savu virtuālo "es", tad tas ir lieliski.
2. Regulāri rakstiet kaut ko par savu darbu – cilvēks, kurš gatavs dalīties ar jaunumiem savā profesijā un velta tam laiku, raisa cieņu un interesi.
3. Paplašiniet savu profesionālo kontaktu loku! Jo tas ir plašāks, jo augstāka iespējamība, ka jūs atradīs kāds uzņēmuma pārstāvis un pats piedāvās darbu. Cilvēks, kurš publiski izvietojis savus darba kontaktus, vienmēr piesaista lielāku uzmanību.
Bet ko darīt, ja jums praktiski nav darba pieredzes vai arī nesen nomainījāt profesiju un attiecīgi nav sasniegumu darbā un profesionālo kontaktu?
Stāstiet par savām profesionālajām interesēm, kādām virzienā vēlaties attīstīties un kādu pieredzi gūt. Tāpat var sociālajos tīklos rakstīt par savām mācību darbu tēmām – kursa darbiem vai diplomdarbiem, ja tie patiešām ir intereses vērti. Droši norādiet savas darba prakses vietas, jo tajās uzzināt jaunas zināšanas vēlamajā profesijā; gūtās zināšanas noderēs arī pirmajā īstajā darba vietā.